کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

خرابکاری عمدی در پخش شبکه‌های رادیو و تلویزیون

پارازيت‌ تصاوير صدها شبكه ماهواره‌اي را قطع كرد

28 مهر 1391 ساعت 11:41

گروه بين‌الملل: گزارش‌ها حاكيست كه صدا و تصوير حدود 200 شبكه‌ ماهواره‌اي رادیو و تلویزیوني در کشورهای خاورمیانه با حمله پارازیت‌های عمدی روبرو شده‌ و از دسترس خارج شده‌اند.


سخنگوی شبکه "یوتل‌ست" به خبرگزاری فرانسه گفت: اوایل این هفته برخی از کانال‌های رادیو و تلویزیون غربی برای مدتی به علت ارسال پارازیت از دسترس خارج شدند. موسسه "دویچه‌وله" به برخی از رسانه‌ها گفته است که در این خرابکاری دست جمهوری اسلامی ايران را می‌بیند.
اریک بترمان، مدیرعامل "دویچه وله" به روزنامه آلمانی "فرانکفورتر الگماینه"  گفت: در همکاری با سایر رسانه‌های خارجی، در صدد یافتن راه حلی برای این مشکل هستيم.
در همين رابطه برخي خبرگزاري‌هاي غربي مدعي شدند: این احتمال وجود دارد که عملیات اخیر پارازیت‌اندازی از سوی ایران، در واکنش به اقدام ماهواره‌ی هات‌برد صورت گرفته باشد.
شبکه‌ی "یوتل‌ست" از روز دوشنبه (۲۴ مهر/۱۵ اکتبر) پخش ماهواره‌ای ۱۹ شبکه رادیو تلویزیونی جمهوری اسلامی را از ماهواره هات‌برد قطع کرد. این شرکت دلیل این اقدام را تحریم‌های تازه‌ی اروپا علیه ایران دانست.

شبکه فرانسوی یوتل‌ست از بزرگترین سیستم‌های ماهواره‌ای جهان است که امواج بیش از ۴۲۵۰ کانال تلویزیونی را به بیش از ۲۰۰ میلیون خانوار در اروپا و خاورمیانه و آفریقا ارائه می‌کند.
پارازیت بر روی ماهواره‌ها نه تنها خلاف چرخش آزادانه اطلاعات است، بلکه برای سلامتی انسان‌ها نیز بسیار مضر است پارازیت بر روی ماهواره‌ها نه تنها خلاف چرخش آزادانه اطلاعات است، بلکه برای سلامتی انسان‌ها نیز بسیار مضر است. به گفته شرکت فرانسوی یوتل‌ست که مدیریت ماهواره‌های یوتل‌ست و هات‌برد را بر عهده دارد، ایران از چهارشنبه (۱۲ مهر/۳ اکتبر) روی شبکه‌های بی‌بی‌سی فارسی، صدای آمریکا و رادیو فردا عمداً اختلال ایجاد کرده بود.

اعتراض شبکه‌های خارجی
بنگاه رسانه‌ای بی‌بی‌سی در بیانیه‌ای که روز پنج‌شنبه (۱۸ اکتبر/۲۷ مهر) منتشر کرد، اطلاع داد که برنامه‌های این شبکه از جمله: بی‌بی‌سی ورلدنیوز (شبکه خبر بین‌المللی بی‌بی‌سی)، تلویزیون عربی‌ بی‌بی‌سی و کانال‌های رادیویی سرویس جهانی بی‌بی‌سی به دو زبان عربی و انگلیسی برای مخاطبان مناطق اروپا و خاورمیانه، در معرض پارازیت‌های عمدی و متناوب قرار گرفته‌اند.

بی بی سی در این بیانیه از انداختن پارازیت به شدت انتقاد کرده و گفته است: «ارسال پارازیت‌های عمدی نقض فاحش قوانین بین‌المللی در زمینه استفاده از ماهواره‌هاست و ما هر گونه عملی را که به منظور اخلال در دسترسی آزاد مخاطبان به اخبار و اطلاعات انجام گیرد، به شدت محکوم می‌کنیم.»
پیش از این، نهاد ناظر بر رادیو و تلویزیون‌های بین‌المللی آمریکا ضمن محکوم کردن اختلال در پخش برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی ماهواره‌ای ارسالی به ایران، آن را تهدیدی علیه حقوق بشر دانسته و گفته بود که بعضی از موارد ارسال پارازیت از داخل خاک سوریه انجام می‌شود.
این احتمال وجود دارد که دولت سوریه نیز به منظور جلوگیری از پخش اخبار مربوط به اقدامات خشونت‌آمیز حکومت این کشور، به فرستادن پارازیت روی کانال‌های خبری خارجی دست زده باشد.
اواسط همین ماه دولت فرانسه به پارازیت انداختن ایران روی شبکه‌‌های ماهواره‌ای که برنامه‌های خود را از طریق یوتل‌ست و هات‌برد پخش می‌کنند، اعتراض کرد.
دولت ایران هیچگاه رسما مسئولیت پارازیت‌اندازی روی شبکه‌های ماهواره‌ای را نپذیرفته است.


کد مطلب: 6128

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/6128/پارازيت-تصاوير-صدها-شبكه-ماهواره-اي-قطع-كرد

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir