به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۰۰:۳۱
 
۶
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۹/۰۴ ساعت ۱۱:۲۹
کد مطلب : ۶۱۴۹۳
اعتماد در یک نگاه

روحانی: چرخ زندگی مردم بهتر خواهد چرخید

گروه سیاسی: تمدید دیپلماسی، زندگی مردم بهتر خواهد چرخید و مرتضوی برای پاسخگویی به اتهام هایش به دادسرا رفت مهمترین عنوان‌هایی که روزنامه اعتماد در صفحه نخست شماره روز سه شنبه بازتاب داد.
روحانی: چرخ زندگی مردم بهتر خواهد چرخید
این روزنامه تیتر یک را به موضوع تمدید دیپلماسی، اختصاص داد و نوشت: هفت ماه دیگر به تقویم مذاکرات هسته‌ای ایران و ١+٥ اضافه شد. هفت روز جدال اراده‌های سیاسی بر اختلاف‌های فنی در نهایت به حضور هفت وزیر امور خارجه در وین منتهی شد. ٢٤ نوامبر از یک سال پیش تاکنون به عنوان روزی برای پایان دادن به بحران غیرضروری برنامه هسته‌ای ایران اعلام شده بود؛ روزی که در آن وزرای امور خارجه ایران و 6 کشور روسیه، چین، امریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان قرار بود امضای خود را بر پای سندی بنگارند که با تبدیل شدن به یک سند حقوقی می‌توانست به غرب در خصوص صلح آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران اطمینان داده و در سایه آن تحریم‌های چهارگانه علیه جمهوری اسلامی ایران هم لغو شود.

روزنامه اعتماد با برجسته کردن خبر زندگی مردم بهتر خواهد چرخید، آورد: حسن روحانی رییس جمهوری پس از تمدید توافق، با تاکید بر اینکه آینده روشن است و پیروزی نهایی در مذاکرات هسته‌ای با ملت ایران خواهد بود، اظهارداشت: منطق ایران، مذاکره و گفت وگو است و مذاکرات هسته‌ای با جدیت تا رسیدن به توافق نهایی ادامه می‌یابد. حجت الاسلام حسن روحانی دوشنبه شب در یک گفت وگوی تلویزیونی با اشاره به اینکه از حقوق هسته‌ای ایران کوتاه نیامده و نخواهیم آمد، تصریح کرد: تردیدی در فعال ماندن فناوری و تاسیسات هسته‌ای ایران اسلامی وجود ندارد و امروز طرف‌های مذاکره باور دارند که فشار و تحریم در برابر ایران بی‌نتیجه است. رییس جمهوری با تاکید بر اینکه راه مذاکره به توافق نهایی منجر خواهد شد، گفت: سانتریفیوژها هرگز متوقف نمی‌شوند، چرخ زندگی مردم نیز بهتر خواهد چرخید.

مرتضوی برای پاسخگویی به اتهام هایش به دادسرا رفت، تیتر دیگر این روزنامه است. قرار کفالت 2 میلیاردی برای سعید مرتضوی. این بار یکی از وکلای سعید مرتضوی به دادش رسید و کفیل او شد تا اگر رییس سابق سازمان تامین اجتماعی در جلسات بازپرسی شرکت نکند همین وکیل باوفا 2 میلیارد تومان پرداخت کند. شاکیان هنوز هم نسبت به قرار صادر شده شکایت دارند و می‌گویند باید قرار سنگین تری برای سعید مرتضوی که این روزها حکم انفصالش از منصب قضایی هم صادر شده در نظر گرفته می‌شد. سعید مرتضوی صبح دیروز برای رسیدگی به پرونده تحقیق و تفحص از تامین اجتماعی به دادسرا احضار شده بود که این پرونده در شعبه ١٥ دادسرای کارکنان دولت رسیدگی شد. او همه چیز را روز گذشته منکر شد. پاسخ داد که از زمان اعلام نظر دیوان عدالت اداری در مورد ریاستش بر سازمان تامین اجتماعی نه حکمی را امضا کرده و نه کاری انجام داده است و حتی حقوق و مزایایی هم دریافت نکرده است.

روزنامه اعتماد با مطرح کردن عنوان مخالفان راه امام، اصلاح طلبان را متهم می‌کنند، برای یادداشت غلامحسین کرباسچی، نوشت: اگر کسی جایی اظهارنظری در مورد امام خمینی داشته و بیان کرده است که اصلاح طلبان تفکرات و شخصیت ایشان را قبول ندارند در درجه اول باید صحت این موضوع تایید شود که اساسا چنین اظهاراتی صورت گرفته است یا خیر. از سویی باید دید بعد از این اظهارنظر چه کسانی و با چه هدفی به این صحبت‌ها واکنش نشان داده‌اند. کسانی که در این مورد صحبت می‌کنند همواره اصلاح طلبان را متهم کرده‌اند که به اصول نظام و تفکرات امام پایبند نبوده‌اند. کسانی که همیشه اصلاح طلبان را متهم کرده‌اند خودشان راه امام را نرفته‌اند. باید دید خودشان چقدر به اصول و صحبت‌های امام توجه کرده و می‌کنند. امام بارها به دخالت نکردن نظامیان در امور سیاسی تاکید کرده‌اند در حالی که این اصول رعایت نشده است.

این روزنامه با انعکاس موضوع نظارت بر اخلاق و مسوولیت حرفه‌ای در صدا و سیما برای یادداشت کامبیز نوروزی، آورد: خطای بزرگی است اگر تصور کنیم نظارت بر رعایت مقررات قانونی، قواعد حقوقی و هنجارهای اخلاقی توسط رسانه‌ها فقط از طریق دستگاه‌ها و سازمان‌های رسمی مانند دادگاه‌ها، ضابطان قضایی، سازمان‌های اداری از قبیل هیات نظارت بر مطبوعات یا شورای نظارت بر سازمان صدا و سیما رخ می‌دهد. این نهادها، سازمان های رسمی‌اند که فقط بخش‌هایی از موارد نقض قانون یا نقض اخلاق را می‌توانند تحت نظارت خود بگیرند. بخش‌های مهم ترین، گسترده‌تر و چه بسا مهمتری از این نظارت را باید در فرآیند افکار عمومی و نظارت صنفی جست. داوری افکار عمومی و گروه‌های صنفی رسانه‌ای نسبت به عملکرد اخلاقی و مسوولیت حرفه‌ای هر رسانه، اعم از مطبوعات، رادیو، تلویزیون و خبرگزاری‌ها، اولا ملاک و معیاری مستقل است برای تشخیص اینکه هر رسانه تا چه اندازه و با چه کیفیتی اصول اخلاق و مسوولیت حرفه‌ای خود را رعایت می‌کند. ثانیا این نوع داوری منبع آموزشی غیرمستقیمی برای شناسایی قواعد و هنجارهای اخلاق و مسوولیت حرفه یی و رعایت آنهاست.