کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

تشخیص دیابت در کودکان با آزمایش تنفس

ایسنا , 8 آذر 1393 ساعت 10:42

گروه علمی: محققان انگلیسی روش بالقوه‌ای را برای‌ تشخیص دیابت نوع یک در کودکان با استفاده از یک آزمایش تنفسی ساده و غیرتهاجمی ابداع کرده‌اند.


از هر چهار کودک، یک کودک مبتلا به دیابت نوع یک است که این بیماری تا زمان عود کتو اسیدوز دیابتی (DKA) تشخیص داده نمی‌شود. کتو اسیدوز دیابتی (DKA) هنگامی رخ می‌دهد که در اثر کمبود شدید انسولین، بدن قادر به استفاده از گلوکز برای تولید انرژی و شکستن چربی نیست و ترکیبات ارگانیک موسوم به کتون‌ها که محصول شکستن چربی هستند، اگر بدون کنترل باقی بمانند، می‌توانند باعث اسیدی شدن بدن شوند.

محققان دانشگاه آکسفورد روش جدیدی برای تشخیص دیابت نوع یک در کودکان با اندازه‌گیری سطح استون در تنفس ابداع کرد‌ه‌اند. استون ساده‌ترین کتون محسوب شده و یکی از محصولات جانبی تولید شده در زمان توسعه کتو اسیدوز دیابتی است که از طریق تنفس خارج می‌شود؛ بمدت 200 سال عنوان می‌شد که استون باعث تولید یک بوی شیرین در تنفس بیماران مبتلا به دیابت می‌شود.محققان دانشگاه آکسفورد با همکاری بیمارستان کودکان آکسفورد در این تحقیق نمونه ‌های تنفس 113 کودک در سنین هفت تا 18 سال را جمع‌آوری کردند؛ ایزوپرن و استون در کیسه‌های تنفسی جمع‌آوری و قند خون مویرگی و سطوح کتون آنها اندازه گیری شدند. درحالیکه استون تنفس در گروه‌های نسبتا بزرگی از افراد سالم اندازه‌گیری شدند، اندازه‌گیری از افراد مبتلا به دیابت نوع یک در گروه‌های نسبتا کوچک متشکل از 20 بیمار انجام شد.

محققان ارتباط معناداری بین افزایش سطوح استون در تنفس بیماران با افزایش سطح کتون خون بخصوص هیدروکسی‌بوتیرات β را شناسایی کردند؛ همچنین ارتباطی بین سطوح ایزوپرن و استون در تنفس و سطوح گلوکز در خون مشاهده نشد. نتایج بدست آمده نشان داد که امکان اندازه‌گیری استون تنفس برای تخمین کتون خون وجود دارد.

ارتباط سطوح افزایشی استون تنفس با سطوح افزایشی کتون در خون می‌تواند به توسعه یک دستگاه تشخیصی برای شناسایی کودکان مبتلا به دیابت قبل از شکل‌گیری کتو اسیدوز دیابتی (DKA) منجر شود. نتایج این دستاورد در مجله Breath Research منتشر شد.


کد مطلب: 61712

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/61712/تشخیص-دیابت-کودکان-آزمایش-تنفس

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir