به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۹:۲۷
 
۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۹/۰۸ ساعت ۱۵:۲۰
کد مطلب : ۶۱۷۵۶
راز سکوت احمدی‌نژاد چیست؟

شریف​زاده: پرونده‌رحیمی به‌جایی نمی‌رسد

گروه سیاسی: بهمن شریف زاده از نزدیکان اسفندیار رحیم مشایی که هیاهو و حاشیه های زیادی پیرامون او مطرح است، یکی از آنهایی است که همواره از مشایی حمایت کرده است. او اردیبهشت سال گذشته بدلیل حضور در حلقه انحرافی به زندان رفت. وی که تلاش زیادی برای گرد آوری سخنان پراکنده در حد نیم بند و عبارت محدود مشایی از خود نشان داد توانست کتابی را با عنوان گفتمان بهار به چاپ برساند.
شریف​زاده: پرونده‌رحیمی به‌جایی نمی‌رسد
صاحبه تفصیلی با بهمن شریف زاده که قریب به دو ساعت به طول انجامید حول موضوعات مختلفی همچون اتهامات جهانی وارده به جریان فکری مشایی، نقش دولتمردان نهم و دهم در فسادهای اقتصادی، معمای احمدی نژاد برای انتخابات آینده، دلایل سکوت رئیس جمهور سابق، چرایی همراهی وی با مشایی در ثبت نام انتخاباتی سال 92، راز ساختمان لادن و ولنجک و... بود که بنا به در خواست این فعال سیاسی بخش هایی از مصاحبه حذف شد. مشروح گفتگو با شریف زاده را می خوانید.

افکار مشایی ریشه دار است
بهمن شریف زاده تداعی کننده نام اسفندیار رحیم مشایی است؟ به چه طریقی با تفکرات وی آشنا شدید؟
حدود چهار سال پیش یکی از شاگردان از من برای شرکت در یک جلسه همفکری فرهنگی دعوت به عمل آورد و نزدیک به سی نفر از اقشار مختلف حوزوی دانشگاهی و... در آن جلسه حضور داشتند و قبل از آن نام و انتقادات وارده به مشایی را شنیده بودم احساس کردم برداشت از مطالب وی نادرست است فضای نقدی نسبت به افکار وی وجود داشت و من هم با توجه به این فضا وارد جلسه شدم. با وی به بحث پرداختم و متوجه شدم وی بسیار عمیق به مسایل نگاه می کند و در جلسات بعدی هم وی نکاتی فرهنگی با رویکرد معرفتی را مطرح کرد که در اغلب کتب نیست و عمق عرفانی در نگاه وی به فرهنگ وجود داشت وی از پس بحث کردن خوب بر آمد و برای من مسلم شد که افکار وی ریشه دار است.

از نزدیکان مشایی خواستم که مطالب ذکر شده از وی را برای من گرداوری کنند که به مطالعه بیشتر بپردازم چرا مطالب وی در فضای مجازی وجود نداشت عمدتا تیکه عبارات و جملاتی از وی وجود داشت که مورد انتقاد و هجمه هم قرار گرفت و زمانیکه مطالب را مطالعه کردم دیدم مطالب غیر از آن چیزی است که دیگران برداشت می کنند.سوال پیش امد که چرا اصل سخنرانی را در فضای مجازی و رسانه منتشر نکردند؟ ارام آرام این حدس را در من به وجود آورده بود که نکند می خواهند وی را مورد حمله قرار دهند بعدها این مسئله را باور کردم و مطمئن شدم. کلام بشر کلام خداست و اگر ناقص بیان شود ممکن است کفر از آن عبارات بیرون بیاید. آیه ای از قرآن می فرماید"به نماز نزدیک نشوید وقتی مست هستید.اگر نیمی از این عبارت حذف شود.چه اتفاقی می افتد؟

با این حال با خواندن سخنرانی های مشایی متوجه شدم که وی مطالب را بسیار زیبا تشریح کرده نه تنها منافاتی با باورهای ما ندارد بلکه به روز، زیبا، دلنشین و معرفتی بیان شده است. تمام انتقادات وارده نسبت به بریده های صحبت هاست. مثلا بحث مکتب ایرانی، مدیریت انبیاء، انسان نمونه هایی از این موارد است.

مشایی مظلوم است
***چرا مشایی هیچگاه برای این اتفاقات در برابر گاردی که جریان اصولگرا نسبت به دیدگاه های وی گرفته بود، توضیحی در تطهیر و تکمیل سخنرانی های خود ارائه نداد؟
برای اینکه رسانه ای در اختیار نداشت. در این میان نکته ای را بگویم که نشان از مظلومیت بیشتر وی است. توسط برخی از دوستان با زحمت فراوان برخی سخنرانی ها ی وی که از سوی برخی ضبط شده بود دسترسی پیدا کنیم.

مخالفان مشایی اجازه دسترسی به سخنرانی های او را نمی دادند/ مشایی دوم شخص قوه مجریه بود

*** یعنی در دولت دهم هیچ رسانه ای برای انعکاس سخنرانی های مشایی وجود نداشت؟
اصلا سخنرانی های وی را در اختیار کسی قرار نمی دادند حتی خود کسانی که به اصطلاح در فضای دولت بودند. مشایی مخالف زیاد داشت نامی نمی برم و در واقع آنها اجازه نمی دادند که به سخنرانی ها دسترسی داشته باشیم. ما اواخر دولت دهم حدود یک چهارم از سخنرانی های زمان 88 تا 92 را بدست آوردیم. مشایی در سالهای قبل از 88 در شهرداری تهران سخنرانی هایی داشت که مشخص نیست چه شده اند؟! مجموع سخنرانی های مشایی در این سال ها باید در شش جلد کتاب گرد آوردی می شد. از وی فقط شش عبارت در فضای مجازی وجود دارد. وی که فرد معمولی نبود بالاخره رئیس دفتر رئیس جمهور دوم شخص قوه مجریه بود.

***به هر حال مشایی به عنوان دوم شخص دولت قدرت زیادی داشت تا بتواند این همه مباحث و سخنرانی های خود را گردآوری کند؟

"تازه کلی...لا اله الله لا...حالا اینها بماند..." هرچه فکر کردم شخصی که دومین نفر در عرصه دولت بعد از رئیس جمهور است و در جاهای معمولی سخنرانی نکرده بلکه در همایش های بین المللی همچون همایش ایرانیان خارج از کشور، بزرگداشت خوارزمی، رازی شرکت کرده و ضبط شده تمامی این سخنرانی ها ..اما چرا فقط شش عبارت در این چهار سال وجود دارد؟! این مسئله بسیار عجیبی است و چه غرضی وجود دارد؟

برخی وزرا تقصیرات عزل خود را گردن مشایی انداختند/ افکار احمدی نژاد و مشایی بر هم منطبق است
*** عجیب تر این است که که شما مسئله ای را مطرح می کنید که قابل قبول نیست که چرا مشایی در دولت دهم با آن همه قدرت نتوانسته سخنرانی های خود را تکمیل و گردآوری کند.؟
این همه مخالفت در داخل هم وجود داشت و وقتی که برخی وزرای عزل شده تقصیرات عزل خود را به گردن مشایی می اندازند بدانید که در داخل هم مخالف و مقاومت در برابرش وجود داشت.

***چرا در سالهای اخیر نام اسفندیار رحیم مشایی به یکباره بر سر زبان ها افتاد؟
افکار احمدی نژاد با مشایی با یکدیگر منطبق بر هم است. برخی از شاخه های اصولگرا تلاششان این بود که بگویند این دو تفکراتی غیر هم دارند و اینکه عملکرد دولت دهم متاثر از تفکرات مشایی است و تاثیرش از خطی و مشی اولش فاصله گرفته درحالیکه اصلا اینگونه نیست.

احمدی نژاد یک مدیر اجرایی و مشایی همیشه در قالب یک چهره فرهنگی ظاهر شده و این یکی از تفاوت های این دو است و البته این به معنا نیست که مشایی علی رغم تفکر بالا، توان اجرایی ندارد بلکه وی با شکل خاصی مدیریت اجرایی می کند. احمدی نژاد بارها به صراحت به توان اجرایی و مشارکت مشایی در امور از وی یاد می کرد و این به این خاطر بود که برخی نگویند مشایی مدیر نیست و وی در تئوریک قابلیت دارد و نه در اجرا. این فردی بود که من در جلسات یافتم.

هر تفکر و جناحی با مشایی دیدار کند مجذوب او می شود/ تاکنون اضطراب، عصبانیت، غیبت، اتهام از مشایی ندیدم
نکته ای را بگویم که برخی ممکن است بگویند در شخصیت مشایی اغراق می کند و شاید برخی موضوعات را نباید بگویم انصافا مشایی، انسانی است روشن اندیش، عاشق انسان با زایش فکری فوق العاده و زیبا. هر کسی از هر گروهی با هر فکر و جناحی که با وی دیدار کرده، مجذوب اخلاق، حرکتی که برای انسانیت قایل می شود وی می شود. مشایی برای من فرد دوست داشتنی است هر کسی وی را می بیند مجذوبش می شود و برخی هم در اینباره گفتند دلیل آن سحر و جادو است. من تاکنون اضطراب، عصبانیت، غیبت، اتهام از مشایی ندیدم و در انقلاب تقریبا در شدت اتهام سیاسی، فکری، مالی منحصر به فرد است و گستره اتهامات وی جهانی بود و من به این می گویم اخلاق و برخی از آن به عنوان سحر و جادو یاد می کنند و البته مشایی باکی از اتهامت وارده ندارد که نشان از این دارد وی بر روی نفس و اخلاق خود زیاد کار کرده است.

***بی باکی مشایی نشان از بی خیالی او نیست؟ اینکه وی در هرصورت و علی رغم وجود اتهامات وارده برای رسیدن به اهدافش، مسیر خود را می رود؟
اتهامات وارده علیه مشایی مانع ادامه فعالیت های او شد و گویی مخالفان، وی را با عنوان انحراف، تکفیر کردند.

***یکی از اتهامات بازداشت شما هم در اردیبهشت ماه سال جاری، مالی و دیگری حمایت از دیدگاه های مشایی بود؟
اتهامات من همه چیز را شامل می شد و توضیحی در اینباره نمی دهم و فعلا نباید باز شود. فقط بدانید یک سناریو بود.

***برنامه محمود احمدی نژاد برای انتخابات مجلس و ریاست جمهوری آینده به چه صورت است؟
بارها از اقای احمدی نژاد شنیدم که برای انتخابات و هیچ عرصه سیاسی تصمیم، برنامه و عزمی برای ورود ندارد. وی خود را سرباز انقلاب و خادم مردم می داند اما می گوید شرایط اکنون فراهم نیست که به عرصه سیاسی بیایم و اینکه در دو سال آخر با چه شرایطی روبرو بودم؟ آیا می توانستم حرکتی کنم چرا که با هر حرکتی با مخالفت هایی روبرو می شدم.

***البته احمدی نژاد در هر صورت، بی محابا کار خود را انجام می داد؟

به این موضوع وارد نمی شوم اما اینگونه که شما می گویید نیست .اگر وارد شوم به مسایل امنیتی بر می خورد. وی معتقد است که اکنون هم شرایط همچون روال قبل است و معتقد است اگر وارد بحث شود تشنج ایجاد می شود و آرامش جامعه بهم می ریزد و دولت یازدهم باید کار خود را انجام دهد که در نهایت یا مورد قبول ملت قرار می گیرد یا خیر.

***برخی می گویند مشایی در خفا کار خود را برای ورود به انتخابات انجام می دهد؟

مشایی که فردی ساکت تر از احمدی نژاد است و اصلا وار عرصه نمی شود.

نظر احمدی نژاد در انتخابات 92 روی جلیلی نبود و برای خنثی کردن تحرکات معترضان با مشایی به وزارت کشور رفت
***پس چرا با آن همه هیاهو وارد عرصه انتخابات ریاست جمهوری سال 92 شد؟

طرفداران از وی خواستند که تنها شخصی که ادامه دهنده راه رئیس جمهور سابق است مشایی است و البته بگویم که همراهی احمدی نژاد با مشایی در وزارات کشور و در روز ثبت نام انتخاباتی ریاست جمهوری از روی تدبیر بود و در نهایت مورد اعتراض برخی قرار گرفت. چراکه برخی در تلاش بودند که فردی دیگر را به عنوان ادامه دهنده راه وی معرفی کنند تا گزینه مورد نظر بدین طریق آرای زیادی بدست آورد و مدعی بودند که نظر وی بر روی سعید جلیلی است اما او با اینکارش، اقدام و هدف آنها را خنثی کرد و به همین خاطر از این رفتار بسیار عصبانی شدند و طرفداران احمدی نژاد فهمیدند که نظر وی نظر جلیلی نیست.

*** اما با این حال برخی معتقدند که مشایی و یارانش هم، در خفا کار می کنند و در ساختمان ولنجک با تشکیل جلسات مختلف در حال آماده سازی برای ورود به انتخابات هستند؟
در ساختمان ولنجک مباحث علمی فکری با موضوعات مختلفی همچون کرامت انسانی، آرمان های امام راحل، جهانی شدن مورد بحث قرار می گیرد و احمدی نژاد تصمیمی برای ورود ندارد اما معنایش این نیست که تصمیمی نگیرد. در حال حاضر اینده اوضاع فکری جناحی مشخص نیست و متغییر است و خودش نمی داند تصمیمش در آینده چه می شود.حتی به درخواست هوادارانش برای تشکیل حزب جواب رد داد و اکنون به کار علمی مشغول است و می گوید اگر شرایط مناسب بود و مردم بخواهند می آیم.

***چرا حساسیت ها بر روی ساختمان ولنجک زیاد است؟ فکر نمی کنید سکوت دولتمردان نهم و دهم موجب ابهام درجزئیات این ساختمان می شوند؟
حساسیت را ایجاد می کنند و در مورد احمدی نژاد هم شایعات را ضرب در هزار می کنند و در این مکان گاهی دید و بازدید قدیمی ها صورت می گیرد و با یکدیگر درباره مباحث فکری و فرهنگی صحبت می کنند و رسانه ها باید زیرک باشند. شما از محمود احمدی نژاد هم یک مصاحبه و موضع گیری بعد از انتخابات ندیدید.

آیت الله هاشمی رفسنجانی هم گفتند که خطر بازگشت احمدی نژاد را جدی بگیرید
***فکر می کنید با توجه به عملکرد و انتقادی که در موضوعات مختلفی همچون اقتصادی بر دولت قبلی وارد است باز هم مردم وی را بخواهند؟

مخالفان به صورت ابراز نگرانی اقرار به محبوبیت احمدی نژاد می کنند و حتی برخی اصلاح طلبان گفتند که وی هیچ جایگاهی ندارد اما باید مراقب باشیم که نیاید و آیت الله هاشمی رفسنجانی هم گفتند که خطر بازگشت احمدی نژاد را جدی بگیرید. خب معنای این حرف در عرصه سیاسی چیست؟!آیا احساس خطر نیست؟!

احمدی نژاد 60 درصد مطالبی که می داند را نمی تواند بازگو کند
***دلیل سکوت دولتمردان قبلی به ویژه رئیس جمهوری با وجود این همه انتقاد چیست؟

رمز سکوتش را بگویم. بعد از پایان ریاست جمهوری اش، هجمه ها آغاز و افزایش یافت و در فضاها و جریان های گوناگون مورد هجمه قرار گرفت. فقط یکبار گفتند که من حاضر به مناظره با روحانی هستم و با واکنش های زیادی مواجه شد. که آن هم با اصرار هوادران بود. سکوت مطلق، هجمه ها رو به افزایش بود. مرم چه داوری می کنند چرا بعد از پایان دوران ریاست جمهوری هجمه اغاز می شود. چون ممکن است موضع بگیرد، حرف بزند، آرای سیاسی خود را مطرح کند و جناح ها آرا را مطابق خود نبینند و شروع به هجمه می کنند اما شخصی که ساکت است چرا دولت باید تمام هم و غم خود را به نقد و بررسی وی بگذارد. مردم قضاوت می کنند و می گویند این نشان از کینه و دشمنی با احمدی نژاد است و همین سکوت موجب محبوبیت آن فرد می شود.

در واقع محبوبیت وی به موجب سکوتش افزایش می یابد و برخی هم که می خواهند با هجمه ، او را وارد فضای بحث کنند. البته این یکی از دلایل سکوت است و احمدی نژاد می گوید بحث کنم که چه بشود؟ چه اثر و انعکاسی به دنبال دارد؟ چرا که من 60 درصد مطالبی که می دانم را نمی توانم بازگو کنم.

*** اخیرا احمدی نژاد با تماس های تلفنی در صدد نزدیکی و قرابت با اصلاح طلبان است دلیل این اقدام از طرف او چیست؟
فقط می توانم بگویم آنچه که در رسانه ها آمده نیست و این خبر قطعی است. در رسانه ها غرض سیاسی از این تماس ها مطرح شده که اینگونه نیست. اما من هم نمی دانم سیاسی بوده یا خیر؟! احمدی نژاد با بسیاری از افراد اصولگرا همچون حجت الاسلام والمسلمین ناطق نوری هم تماس داشته است.

رئیس جمهور سابق فردی راحت است و ابایی از ارتباط با اشخاص مختلف ندارد. احمدی نژاد نه اصلاح طلب است و نه اصولگرا. باهنر هم به این مسئله اشاره داشته که هنوز اصولگرایی احمدی نژاد را کشف نکردیم.خوب است که بالاخره یکی به این مسئله اقرار کرد.

باید بگویم احمدی نژاد خودش هست. وی می گوید اصولگرا و اصلاح طلب به اصول و مبانی بد نگاه می کنند و دینداری و انقلابی بودن را در مضیغه بودن تلقی و تنگ نظرانه نگاه می کنند.

*** چرا رفتار و منش احمدی نژاد به یکباره در دوره دوم ریاست جمهوری اش تغییر پیدا کرد؟
دوره دوم دوره بروز افکار بود.وی مقوله دین را به گونه ای ترسیم کرد که تمام سران مسیحی و یهودی در آمریکا که به منظور حضور در اجلاس سازمان ملل به انجا رفته بودند،اقرار کردند و گفتند ما هم همین حرف را می زنیم. مشایی هم اینگونه است و همه جذب سخنانش می شوند و این به دلیل این است که با فطرت صحبت می کند و دین را یکسری دستورات خشک تلقی نمی کند.

*** یکی دیگر از حاشیه های دولت دهم دانشگاه ایرانیان بود؟ چرا دولت قبلی در روزهای آخر اقدام به خروج مبلغ زیادی پول از خزانه ریاست جمهوری کرد؟
بحث پول در میان نیست و به هر حال نگذاشتند که چنین دانشگاهی احداث شود و به نوعی نمی خواستند مجوز دهند و تمسک کردند به بحث قانونی که تاسیس دانشگاه غیر انتفاعی در تهران ممنوع است و بیشتر یک برخورد سیاسی بود. چراکه برا ی تاسیس این دانشگاه مبلغ هم خیلی زیاد نبود.

*** چرا به جای اینکار از دولت یازدهم برای تاسیس چنین دانشگاهی درخواست کمک نکرد؟
بگم...بگم... دیدید که ساختمان لادن را گرفتند و این ساختمان ولنجک هم که اصلا متعلق به دولت نیست. این در حالی است که از نظر قانون برای ادامه فعالیت رئیس جمهور قبلی باید یک ساختمان در اختیار وی گذاشت و دیدید که دولت یازدهم با آمدنش ماشین های گران قیمت را خریداری کرد اما نهایت ماشین احمدی نژاد و مشایی پژو بود.

*** آخرین حضور رسمی یاران قدیمی در مراسم ختم مادر محمدرضا رحیمی بود انتظار حضور برخی از اصولگرایان را در این مراسم داشتید؟
رحیمی در جبهه اصولگرایان بود و خیلی ها با وی رفاقت دارند. اما اشخاصی که آمدند حضورشان جالب بود و البته مدعی اند که ما با احمدی نژاد کاری نداریم و وی را با محمدرضا رحیمی تفکیک می کنند. نمی توانستم حدس بزنم چه کسانی می آیند اما می دانستم خیلی ها می آیند و در این میان از آمدن محمدرضا باهنر به مراسم ختم متعجب شدم و برخی از جریان اصولگرای سنتی که مهم تر از باهنر بودند، نیامدند. منظورم پایداری ها نیستند.

*** این مسئله به ذهن خطور کرد که اصولگرایان برای انتخابات آینده نیازمند حمایت های مالی دولت قبلی هستند تا بدین طریق عرصه را برای پبروزی خود مهیا کنند؟
ممکن است اینگونه تلقی شود.

احمدی نژاد و پایداری ها مبانی متفاوتی دارند/ بدلیل نگاه بسته پایداری ها به احمدی نژاد اتهام انحرافی زدند
*** درباره اتهامات وارده به رحیمی معاون اول احمدی نژاد چه نظری دارید؟

اتهامات وارده مربوط به سه سال قبل دولت نهم یعنی زمانیکه رئیس دیوان محاسبات بود. اما مسئله ای نسیت و در نهایت به جایی هم نمی رسد. اتهامات وارده مالی است که ربطی به جایگاه ریاستش در آن زمان ندارد. منتهی روزنامه ها منتشر کردند که این نشانه دولت پاکدست است؟! این در حالی است که عدم فعالیت در عرصه اقتصادی از شروط رئیس جمهور برای وزارا و مسئولانش در آن زمان بود.

*** در حال حاضر با تمام مسائل پیش آمده باز هم ارتباطی میان احمدی نژاد با پایداری ها وجود دارد؟

خیر.مبانی این دو با یکدیگر خیلی متفاوت است. پایداری ها به موضوعات بسته نگاه می کنند به همین خاطر برچسب و اتهام انحرافی را به رئیس جمهور زدند. آنها اصولگرایان و غیر خودی ها را به جرم های مختلف تخطئه می کنند و این در حالی است که دستان احمدی نژاد برای همه باز است.

*** بعد از بازداشت جوانفکر بحث سرپرستی شما برای خبرگزاری ایرنا در رسانه ها قوت گرفت. این مسئله تا چه اندازه صحت داشت؟
شایعه بود. نام خیلی ها در آن زمان مطرح بود با ایرنا تقاربی نداشتم و متعلق به خبر نیستم و بیشتر اهل تحلیلم و شایعات با اهداف خاصی دنبال می شد نمی دانم رو چه حسابی بود و هدف از ساختن این شایعه چی بود؟ اصلا چنین موضوعی به میان نبود.
مرجع : ایسکانیوز