به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۹/۱۰ ساعت ۱۰:۰۰
کد مطلب : ۶۱۸۳۷

کشف محرک فرآیندهای استرس در مغز

گروه علمی: محققان اتریشی در همکاری مشترک با محققان سوئدی موفق به کشف عامل مهمی شدند که منجر به آزاد کردن هورمون استرس در مغز می‌شود.
کشف محرک فرآیندهای استرس در مغز
این عامل، پروتئین secretagogin است که نقش مهمی در آزاد کردن هورمون CRH‌ ایفا کرده و فرآیند استرس را در مغز فعال می‌کند. اگر این پروتئین متصل به کلسیم سرکوب شود، هورمون آزادکننده کورتیکوتروپین (CRH) در هیپوتالاموس مغز آزاد نمی‌شود. هیپوتالاموس برای تحریک تولید و آزاد کردن هورمون آدرنوکورتیکوتروپیک (ACTH) از سلول‌ها در غده هیپوفیز به داخل جریان خون، به کمک CRH نیاز دارد.

با رسیدن هورمون ACTH به قشر آدرنال، فرآیند تحریک تولید و آزاد کردن هورومون‌های بعدی شامل کورتیزول (هورمون استرس) آغاز می‌شود؛ هیپوتالاموس اقدام به آزاد کردن CRH و در نتیجه تولید سیگنال‌های ضروری از جمله ACTH و کورتیزول می‌کند؛ اگر این چرخه قطع شود، امکان بروز استرس حاد و مزمن از بین می‌رود.

توماس هوکفلت از محققان موسسه کارولینسکا تأکید کرد: درک بهتری از عملکرد استرس پیدا کردیم و می‌توانیم در تحقیقات آینده از پروتئین secretagogin برای درمان استرس بخصوص در افراد دچار بیماری‌های روانی مانند افسردگی یا اختلال استرس پس از سانحه استفاده کنیم. در فاز بهبود سریع دوره افسردگی، بدن و مغز به عملکرد طبیعی باز می‌گردد که این مسئله با توقف گردش هورمون‌های استرس در ارتباط است.

عوارض استرس مزمن چند برابر بوده و می‌تواند منجر به بروز عفونت، افزایش فشار خون، دیابت و افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی، سردرد مزمن، وزوز گوش و پوکی استخوان شود. جزئیات تحقیق مشترک محققان دانشگاه وین با همکاری موسسه کارولیسنکا در استکهلم در مجله EMBO منتشر شد.
مرجع : ایسنا