به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ - ۱۹:۳۲
 
۲۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۹/۰۹ ساعت ۱۵:۴۲
کد مطلب : ۶۱۸۸۹
دين نبايد دستاويز جنايت شود

قبل از ورود در دين بپذيريم كه انسان هستيم

قبل از ورود در دين بپذيريم كه انسان هستيم
گروه سیاسی_رسانه ها: سيد مصطفي محقق‌داماد در یادداشتی در روزنامه اعتماد نوشت: در همين لحظاتي كه براي شما صحبت مي‌كنم، عده زيادي به نام خدا، خون مي‌ريزند و به نام خدا آدم مي‌كشند. با توجه به اينكه دست پشت پرده اين جريانات، دست‌هاي آلوده سياستمداران و قدرت‌طلبان است، تاسفبارتر آن است كه مباشرين، به نام دين و بر اساس اعتقاد ديني چنين كارهايي را انجام مي‌دهند. جهل ديني آنها را به اين مسير كشانده است. درد بي‌درمان اين است كه عقايد كج‌انديشانه ديني‌، آنها را به اينجا كشانده است. اكنون چه بايد كرد؟ خداي امن و سلام و آشتي و عشق و دوستي، مايه جهل و خونريزي و عداوت شده است. هر جاهل مسيحي(ع) به نام مسيح و هر جاهل مسلمان با نام محمد(ص) آدم مي‌كشد.

مساله روز ما همين مساله است. در خصوص روابط اسلام و مسيحيت واقعيت اين است كه ديگر دوران احتجاج پايان‌يافته است. احتجاج غلبه پيرو يك دين بر پيرو دين ديگر است. ديگر امروز چنين امري مطرح نيست. الان دوران گفت‌وگوست. يعني فهميدن و درك يكديگر است و نه پيروزي بر ديگري. بهره‌گيري از تجربيات يكديگر است و نه بي‌ارزش ساختن افكار يكديگر. بياييد تا با همفكري و استفاده از تجربيات دوطرف طرحي نو براي معرفي دين ارايه دهيم تا دين دستاويزي براي آدم‌كشي نشود. به جاي آنكه از دين خشونت نتيجه بگيريم كاري كنيم كه آموزه‌هاي ديني ابزاري براي صلح، آرامش و دوستي شود. پيشنهاد اينجانب اين است كه براي دينداري يعني پذيرفتن يك دين- هرديني كه مي‌خواهد باشد- چند اصل عقلاني را به عنوان پيش‌فرض قرار دهيم. درراس آن اصول اصل كرامت انساني است. به ديگر سخن قبل از ورود در دين بپذيريم كه ما انسان هستيم و سپس مي‌خواهيم ديندار شويم و انسانيت بماهو محترم و كريم است و كرامت ذاتي انسان است.

اگر اين اصل را بپذيريم احترام به حقوق انساني خط قرمز ما خواهد شد، ديگري را خواهيم پذيرفت و هرگز به حريم كرامت او به هيچ انگيزه‌يي تجاوز نخواهيم كرد. جالب است كه قرآن مجيد كرامت را جعل الهي و تكويني معرفي كرده نه تشريعي. يعني در ذات انسان كرامت قرار داده شده است، دادني نيست تا گرفتني باشد. مي‌فرمايد: و لقدْ كرّمْنا بني‌ آدم و حملْناهُمْ فِي الْبرِّ و الْبحْرِ و رزقْناهُمْ مِن الطّيِّباتِ و فضّلْناهُمْ علي‏ كثيرٍ مِمّنْ خلقْنا تفْضيلاً (/الاسراء٧٠) و به راستي ما فرزندان آدم را ارجمند داشته‏ايم و آنان را در خشكي و دريا (بر مركب) سوار كرده‏ايم و به آنان از چيزهاي پاكيزه روزي داده‏ايم و آنان را بر بسياري از آنچه آفريده‏ايم، نيك برتري بخشيده‏ايم.