به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۱۲:۴۲
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۹/۱۰ ساعت ۱۵:۴۷
کد مطلب : ۶۲۰۱۸
رهبر کاتولیک‌های جهان:

برابر دانستن‌اسلام با خشونت درست‌نيست

گروه بين الملل: رهبر کاتولیک‌های جهان با بیان اینکه برابر دانستن اسلام با خشونت نادرست است، از رهبران مسلمان درخواست کرد تا تروریسم را محکوم کنند.
برابر دانستن‌اسلام با خشونت درست‌نيست
پاپ فرانسیس، در زمان بازگشت از ترکیه در جمع خبرنگاران همراهش گفت که وی می‌داند که بسیاری از مسلمانان در غرب مورد توهین قرار می‌گیرند چرا که عده‌ای مذهب آنان را برابر با تروریسم می‌دانند. وی تاکید کرد: بسیار اشتباه است که اگر کسی بخواهد با نشان دادن خشم خود به اسلام، به تروریسم واکنش نشان دهد. شما نمی‌توانید چنین چیزی بگویید. همان طور که نمی‌توانید بگویید تمام مسیحیان بنیادگرا هستند. ما هم بنیادگرا داریم. تمام مذاهب از این گروه‌های کوچک دارند. مسلمانان می‌گویند که قرآن کتاب صلح است. من در جریان صحبت‌هایم با رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه گفتم که بسیار زیبا خواهد بود اگر تمام رهبران مسلمان بسیار واضح صحبت کنند و این مساله را محکوم کنند چرا که این اقدام می‌تواند به اکثریت مردم مسلمان کمک کند.

رهبر کاتولیک‌های جهان گفت که وی متوجه زیان‌های یک تصویر قالبی که اسلام را به تروریسم مرتبط می‌کند، هست. وی گفت که "محکومیت جهانی" خشونت به اکثریت مسلمانان کمک خواهد کرد این تصویر را باطل کنند. پاپ پس از دیداری سه روزه از ترکیه برای بحث درباره شکاف‌ها میان ادیان، باز می‌گشت.

پاپ در بازدیدی از استانبول همچنین خواستار پایان سرکوب مسیحیان خاورمیانه شد. پاپ و اسقف بارتولمو اول، اسقف اعظم قسطنطنیه و رهبر معنوی ۲۵۰ میلیون مسیحی ارتودکس در بیانیه مشترکی نوشتند که نمی‌خواهند شاهد یک خاورمیانه بدون حضور مسیحیان باشند. کلیسای قسطنطنیه در سال ۱۰۵۴ در پی شکافی در جهان مسیحی از کلیسای روم جدا شد.

قسطنطنیه که امروز استانبول جای آن را گرفته تا زمان فتح توسط عثمانی‌ها در سال ۱۴۵۳ کانون مسحیت ارتدوکس بود. پاپ و اسقف بارتولمو اول در بیانیه مشترک خود نوشتند: ما نگرانی مشترک خود را در مورد وضعیت جاری در عراق، سوریه و کل خاورمیانه ابراز می‌کنیم. بسیاری از برادران و خواهران ما سرکوب می‌شوند و با خشونت از خانه و کاشانه خود رانده شده‌اند. حتی به نظر می‌رسد که جان آدمیزاد بی‌ارزش شده، فرد دیگر اهمیتی ندارد و می‌توان آن را فدای سایر منافع کرد و فاجعه بار اینکه همه اینها با بی‌تفاوتی خیلی‌ها مواجه شده است.
مرجع : ايسنا