به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۹/۱۱ ساعت ۱۱:۱۶
کد مطلب : ۶۲۰۸۶

جن ساکی: باتحریم جدید علیه ایران مخالفیم

گروه سیاسی: سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: هنوز تاریخ دقیقی برای دور بعدی مذاکرات ایران و گروه 1+5 مشخص نشده است.
جن ساکی: باتحریم جدید علیه ایران مخالفیم
جن ساکی، مشخصی برای آن تعیین نشده است. جن ساکی افزود: واضح است که ما برای تعیین زمان و مکان این مذاکرات رایزنی می‌کنیم و با شرکایمان در گروه 1+5 در این زمینه در تماس هستیم. سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص موضع آمریکا نسبت به تمایل شرکت‌های خودروسازی بزرگ جهان از فرانسه، ژاپن، کره و آمریکا برای بازگشت به بازار ایران، اظهار کرد: دیدگاه ما همانند گذشته این است که ایران هنوز برای تجارت مناسب نیست. بر اساس گزارش پایگاه اینترنتی وزارت امور خارجه آمریکا وی در ادامه درباره گفت‌وگوی جان کری با اعضای کنگره درباره مذاکرات هسته‌ای اخیر در وین گفت: واضح است که وزیر امور خارجه در ارتباط نزدیک با کنگره قرار دارد. وی در زمانی که در وین بود نیز با آنها تماس داشت و می‌توانم بگویم که این ارتباط خود را در آینده نیز ادامه می‌دهد.

جن ساکی درباره موضع دولت آمریکا در خصوص وضع تحریم‌های جدید علیه ایران درکنگره، تصریح کرد: به طور قطع ما با این مسأله مخالفیم و وزیر به وضوح مشخص کرده است که وقتی ما از ایران می‌خواهیم تا به تعهداتش طبق برنامه اقدام مشترک عمل کند خودمان نیز باید به آن عمل کنیم. این بدین معنی است که نمی‌توانیم تحریم‌های مرتبط هسته‌ای جدید علیه ایران تصویب کنیم. وی همچنین در پاسخ به این سوال که چگونه برنامه اقدام مشترک علی‌رغم گذشت یک سال از حصول آن باز هم تمدید شده است، بیان کرد: تمدید این توافق به صورت مشترک و از سوی تمام مذاکره کنندگان مورد موافقت قرار گرفت. بنابراین اگرچه در ابتدا ما تنها می‌توانستیم یک سال تمدیدش کنیم احساس کردیم که لازم است بار دیگر همان‌گونه که گروه 1+5 و ایران می‌خواست آن را تمدید کنیم.

وی افزود: ما امیدواریم که بتوانیم تا پایان ماه مارس بر سر یک طرح جامع کلی به توافق برسیم. سپس کارشناسان فنی ما می‌توانند تا پایان ژوئن سال 2015 روی جزئیات و پرانتزها کار کنند. این سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در پایان درباره رایزنی‌های میان ایران و روسیه برای گسترش همکاری‌های اقتصادی، گفت: ما از این گفت‌وگوها به ویژه برای همکاری‌های اقتصادی در آینده میان ایران و روسیه مطلع هستیم. ما به پیشرفت این رایزنی‌ها درباره فعالیت‌های آینده ادامه می‌دهیم. اگر قراردادی حاصل شود که قابل تحریم باشد ما وارد عمل می‌شویم اما ما اکنون جزئیات بیشتری نداریم و نمی‌توانیم تصمیم‌گیری کنیم.
مرجع : ایسنا