به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۰:۱۵
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۹/۱۱ ساعت ۱۱:۲۵
کد مطلب : ۶۲۰۹۱
وزیر علوم:دانشگاه نباید در تور جناح خاصی گرفتار شود

باید نگاه امنیتی در دانشگاه‌ها منتفی باشد

گروه سیاسی: وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه دانشجویان باید به دورازکشمکش‌های جناحی در عرصه های مختلف فعالیت داشته باشد تاکید کرد: نباید اجازه دهیم دانشگاه در تور تفکر یا جناح سیاسی خاصی گرفتار شوند زیرا تحقق این امر موجب کاهش تنش در دانشگاه‌ها می‌شود.
باید نگاه امنیتی در دانشگاه‌ها منتفی باشد
دکترمحمد فرهادی در نشست نقد و بررسی عملکرد یک ساله معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به در پیش بودن 16 آذرروز دانشجو گفت: سال گذشته سال پر مشغله‌ای بوده و امروز برای ارزیابی آنچه در حوزه فرهنگ گذشته جمع شده‌ایم تا ببینیم این حوزه چه دستاوردهایی داشته و چه دستاوردهایی باید در آینده داشته باشد. دکتر فرهادی تربیت دانشجو و انسان‌های عالم و کارآمد را جزو ماموریت اصلی دانشگاه‌ها دانست و ادامه داد: دانشجویان باید بتوانند در جای جای برنامه‌های کشوری فعالیت کنند. اهمیت تربیت فرهنگی دانشجو و مسئله فرهنگ در دانشگاه‌ها عیان است چون دانشجویان سرمایه‌های انسانی هستند و باید به آنها اعتماد کرد.

وی ادامه داد: دانشجویان باید در فعالیت‌ها مشارکت داده شوند و این تنها مربوط به مشارکت در حوزه‌های دانشگاهی نیست زیرا در عرصه بین الملل هم باید شاهد افزایش فعالیت‌های دانشجویی باشیم. وزیر علوم مصون ماندن جوانان از آسیب‌های اجتماعی و انحرافات را خواسته جامعه علمی دانست و تاکید کرد: دانشجویان در عرصه‌های مختلف باید بیش از پیش مشارکت کنند و به دلیل اینکه به عقلانیت و بلوغ اجتماعی خوبی رسیده‌اند، باید به دورازکشمکش‌های جناحی فعالیت داشته باشد که این هم خواست رهبری و هم مطالبه محیط دانشگاهی است.

وی با اشاره به لزوم قانونمندی تشکل‌ها افزود: مقررات توسط مراجع اعلام شده است و تشکل‌ها در چارچوب همان قوانین باید فعالیت کنند. بنابراین نباید اجازه دهیم دانشگاه در تور تفکر یا جناح سیاسی خاصی گرفتار شوند زیرا تحقق این امر موجب کاهش تنش در دانشگاه‌ها می‌شود. وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر اهمیت انتشارات و نشریات دانشگاه‌ها بیان کرد: درگذشته نشریاتی بودند که با اغراض خاصی مطلبی منتشر می‌کرده و جنبه‌های سیاسی داشتند و بعضا نیز در تعارض با نظام بوده اند که در حوزه فرهنگی باید مراقب این مسائل باشیم .

فرهادی با بیان اینکه دانشگاه و دانشجو باید سیاسی باشند گفت: دانشگاه محیط علم و دانش و سیاست است و همچنین شرایط سنی جوانان اقتضا می‌کند که از مسائل کشور آگاه باشند. وزیر علوم با اشاره به سخنان رهبری در این باره که دانشجو باید سیاسی باشد اما سیاست زدگی بد است ادامه داد: نباید اجازه داده شود که دانشگاه در اختیار جناح خاصی قرار بگیرد بلکه باید فضایی برای نقد آزادانه دانشجویان در محیط دانشگاه وجود داشته باشد.

فرهادی با اشاره به لزوم رسیدگی عادلانه به مطالبات دانشگاهیان، اظهارکرد: در دانشگاه نباید در حق استاد و دانشجویان ظلم و اجحافی شود. اگر دانشجویان نقدی دارند در چارچوب بیان کنند اما این نقدها مغرضانه ودر جهت براندازی نباشد. نقد دلسوزانه می‌تواند مفید باشد و نباید دنبال سرکوب کردن آن بود. وی با اشاره به پیگیری وضعیت بورسیه‌ها به عنوان مطالبه جامعه دانشگاهی تصریح کرد: کمیته‌ای از نمایندگان مجلس و کارشناسان حقوقی تشکیل شد که در آن به موضوع بورسیه‌ها به نحو نسبتا کامل رسیدگی شد. بخش عمده‌ای از آن حل شده و بخش دیگری نیز در حال پیگیری است.

وزیر علوم با تاکید بر اینکه باید نگاه امنیتی در دانشگاه‌ها منتفی باشد ادامه داد: محیط دانشگاه نباید طوری باشد که ایجاد خوف و وحشت کند بلکه دانشجویان باید بتوانند در قالب تشکل‌ها، کرسی‌های آزاد اندیشی حرفشان را بزنند. بنابراین باید تلاش کنیم محیط‌ دانشگاه، محیطی آرام برای حضور پررنگ و فعال دانشجویان باشد. چرا که این موضوع درنهایت به نفع کشور خواهد بود و جلوگیری از انحرافات را در پی خواهد داشت.

وی تصریح کرد: باید از تضارب آرا و گفت و گوها بهره برد و محیط آرام و با نشاطی را در دانشگاه حاکم کرد به این شکل اگر هم اغراضی باشد به خوبی مشخص می‌شود. وی با تاکید بر اهمیت تعامل با مراجع و حوزه‌های علمیه گفت: ممکن است در صورت تعامل کمتر با حوزه ها تصمیمات نادرستی گرفته شود.
مرجع : ایسنا