به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۴:۲۶
 
۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۹/۱۱ ساعت ۱۵:۲۳
کد مطلب : ۶۲۱۳۹

تهران تمیز شد؛ هوای‌پاییز93 رکوردپاکی زد

گروه جامعه: از سال 90 موج بی‌سابقه و پایدار آلودگی هوا تهران را در نوردید و ممنوعیت تردد زوج و فرد خودروها از درب منازل تا تعطیلی چند روزه تمامی ادارات و مدارس نیز نتوانست بار آلودگی ها را کم کند که سبب شد رتبه تهران در فهرست بندی شهرهای آلوده جهان بالاتر و بالاتر برود.
تهران تمیز شد؛ هوای‌پاییز93 رکوردپاکی زد
کارشناسان دلایل مختلفی را برای این آلودگی گمانه زدند از پرشدن باک خودروها با بنزین تولید شده در پتروشیمی ها تا نبود وزش باد و ... که همگی می توانست در آن نقش داشته باشد. اما ناگهان روند آلودگی های چند روزه و پیاپی از اسفند ماه 92 با توقف توزیع بنزین پتروشیمی‌ها براساس تصمیم وزارت نفت و سازمان محیط زیست در دولت یازدهم سبب قطع نوار تداوم آلودگی های نفسگیر پایتخت شد.

براساس آمارهای اعلام شده، تهرانی از ابتدای سالجاری تاکنون 13روز هوای پاک، 171 روز هوای سالم و 65 روز هوای ناسالم تنفس کرده اند. یوسف رشیدی رییس مرکز ملی هوا در سازمان حفاظت محیط زیست در این باره اظهار کرد که چالش ها و راهکارها با اعلام این آمار افزود: اصلی ترین شاخص در کیفیت هوا ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون است که امسال نسبت به سال گذشته در مدت مشابه یک دوم کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه اگر شاخص ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون بین 101 تا 199 باشد هوا سالم است گفت: اما تفاوت این شاخص بسیار زیاد است به این معنا که اگر عدد 108 باشد نسبت به 190 قطعا هوا سالم تر و بهتر خواهد بود از این رو امسال در این زمینه شاخص کیفیت هوا بهبود یافته است.

رشیدی تاکید کرد: آروماتیک ها مهمترین نقش را در تولید ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون دارند این در حالی است که آلاینده هایی مانند منواکسید کربن، گوگرد و نیتروژن به صورت روزانه پایش می شود اما آروماتیک ها اندازه گیری نمی شود. تهرانی ها امسال در حالی 13روز پاک را تجربه کردند که 6روز آن در پاییز بوده است.

براساس گزارش های انتشار یافته در حالیکه پاییز تهران در دو سال 90 و 91 فقط سه روز شاهد هوای پاک بود، سهم فصل خزان 93 این ابرشهر با وجود افزایش شمار خودروها و بالطبع تردد بیشتر، 6 روز بوده است. همچنین مهر 93 پایتخت نشینان ریه های خود را نسبت به گذشته بیشتر از هوای پاک پر کردند که نسبت به سال های قبل بی سابقه بود. آمارها نشان می دهد که در این ماه افزون بر دو روز پاکی هوا، 16روز نیز هوا سالم بوده و فقط 12روز برای گروه های حساس ناسالم اعلام شده است.
مرجع : ايرنا