به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۵:۱۳
 
۱۹
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۹/۱۲ ساعت ۱۲:۰۸
کد مطلب : ۶۲۲۳۸
ارزيابي داوود هرمیداس‌باوند از آينده مذاكرات هسته‌اي؛

تا مطالبات طرفین «تعدیل» نشود تفاهمی انجام نمی‌شود

گروه سياسي: دکتر داوود هرمیداس باوند مي‌گويد: تخاصم ممکن است در کوتاه مدت جواب بدهد ولی در طولانی مدت در سیاست خارجی بازدارندگی ایجاد می کند و ما باید سعی کنیم با سایر کشورها روابط حسنه داشته باشیم.
تا مطالبات طرفین «تعدیل» نشود تفاهمی انجام نمی‌شود
به گزارش بهارنيوز، دکتر داوود هرمیداس باوند به دعوت شورای هماهنگی جوانان احزاب اصلاح طلب خوزستان در نشستي در دانشگاه شهيد چمران اهواز به تحلیل و بررسی سیاست خارجی دولت تدبیر و امید در عرصه ی روابط بین الملل و انرژی هسته ای پرداخت. وی با اظهار اینکه نظام بین الملل بر دوپایه استوار است، گفت: بنیان های ژئوپولوتیک نظم نوین جهانی را بر اساس منافع خود و دیدگاه های سیاسی قدرت ها تعیین و تنظیم کرده اند. مي‌توان گفت بنیان حقوقی، مبتنی بر برابری حاکمیت کشورها و سلسله مراتب قدرت از پایه های نظام بین الملل به شمار مي‌آیند و واقعیت این است که نظم جهانی بر اساس مصالح و منافع یا دیدگاه قدرت ها تعیین و تنظیم مي‌شود. بعد از جنگ جهانی دوم باز هم قدرت های فاتح بودند که نظم نوین جهانی را ایجاد کردند. به طور مثال مي‌توان به تاسیس سازمان ملل متحد – بانک جهانی پول و موارد اینچنینی پرداختند.

دیپلمات اسبق ایران در سازمان ملل متحد گفت: باید توجه کرد سیاست خارجی که اتخاد مي‌شود بر اساس واقعیت و جهان بینی استوار باشد. کشور ما در متن تعاملات جهانی واقع شده است و ما علاوه بر قدرت های منطقه ای با قدرت های فرامنطقه ای نیز پیش رو هستیم و سیاست خارجی ما نیز باید مبتنی بر تحقق اهداف ملی و بین المللی باشد. وی با اشاره به شعارهای انتخاباتی رئیس جمهور در سیاست خارجی گفت: دکتر روحانی آنچه که در مبارزه ی انتخاباتی اش مطرح کرد عبارت بود از سیاست تعادل و گفتگوی سازنده برای رفع مشکلات در راستای برون رفت از بن بستی که در طی هشت سال گذشته گریبان ایران را گرفته بود و نتیجه این شد که اکثریت مردم با رایی 18 میلیونی دکتر روحانی را برگزیدند و در حاضر حاضر ایشان بیش از هر کس باید در قبال رای مردم پاسخگو باشد و بدون تردید تصمیماتی اتخاذ کند تا خواست اکثریت مردم تحق یابد.

استاد دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه کار رئیس جمهور درپیش برد مذاکرات هسته ای کار آسانی نخواهد بود، افزود: دکتر روحانی باید بتواند بر دید تهاجمی و مقاومتی حاکم بر سیاست خارجی ایران در طی هشت سال گذشته فائق آید و به نتایجی که منافع ملت ایران را تامین مي‌کند دست پیدا کند. پیام روحانی در روابط بین الملل گفتگوی سازنده و تاکید بر استقرار رابطه ی مثبت با تمامی کشورها براساس منافع متقابل مي‌باشد و با این دیدگاه مذاکرات هسته ای را در پیش مي‌گیرد بدیهی است این پیام از سوی کشورهای ذینفع هم دریافت شده است و آنها هم بر این باور هستند تنها راه ایجاد روابط گسترده بین کشورها حل مناقشات هسته ای مي‌باشد.

وی گفت: معمولا روابط بین جوامع به سه شکل هم زیستی، همکاری و همگرایی تعریف مي‌شود که امروز ما شاهد همگرایی های منطقه ای هستم.اگر در یک منطقه تنش استمرار داشته باشد نشان دهنده ی نارسایی و نابسامانی سیاست خارجی است بنابراین یکی از هدف های دکتر روحانی حرکت به سوی این همگرایی بود.

دیپلمات اسبق ایران در سازمان ملل متحد با تاکید بر اینکه شاه‌بیت سیاست خارجی ایران "تکنولوژی هسته ای " مي‌باشد، گفت: در آغاز انقلاب دو تفکر در خصوص دست یابی به انرژی هسته ای وجود داشت. عده ای عقیده داشتند با توجه به اینکه منابع نفت و گاز در ایران به فراوانی وجود دارد نیازی به استفاده از انرژی هسته ای نیست ولی گروهی هم معتقد به این بودند که جامعه ی ایران در یک فرآیند علمی همانند بقیه ی کشورها باید از این تکنولوژی استفاده کند.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران گفت: ما در ۸ سال جنگ تحمیلی شاهد قطع‌نامه‌هایی از سوی شورای امنیت بوده ایم که صدام را به دلیل جنایت خود با استفاده از بمب های شیمیایی با رای ملایمی محکوم کردند اما حالا ایران را با رای سختی محکوم کردند و این یک ظلم آشکار از سوی سازمان ملل متحد بود. دیپلمات سابق ایران در سازمان ملل با اشاره به اینکه بعد از اتمام جنگ برای بازسازی نیروگاه های هسته ای با آفریقا جنوبی – چین و وروسیه وارد مذاکره شدیم، اظهار داشت: آژانس اتمی بین الملل هیچگاه نتوانسته مدرکی دال بر سلاح هسته ای از نیروگاه های کشورمان پیدا کند.

وی با اظهار اینکه ایران با دید صلح جویانه در وادی تکنولوژی هسته ای گام نهاد، گفت: در تمامی گزارشات آژانس بین المللی انرژی اتمی هیچگاه به تلاش ایران برای دستیابی به سلاح هسته ای اشاره نشده است فقط عنوان شده که در این خصوص ابهاماتی وجود دارد که باید شفاف سازی صورت بگیرد. هرمیداس باوند با اظهار اینکه دست یابی به سلاح هسته ای هیچ نقشی در توانمند سازی کشورها نخواهد داشت گفت: ممکن است با اظهارات کسانی که مي‌گویند مي‌خواهیم سلاح هسته ای داشته باشیم احساسات وطن دوستی عده ای تحریک شود اما دست یابی به این سلاح ها نقش بازدارنده ای در جوامع دارد.

وی با اشاره به مذاکرات صورت گرفته در ژنو و نیویورک گفت: مذاکرات انجام شده در نهایت به یک بیانیه منتهی شد و نکاتی که در این بیانیه مورد نظر 1+5 مي‌باشد ادامه نیافتن پروسه ی غنی کرده تا بیست درصد و کاهش آن به میزان 5 درصد، همچنین کاهش تعداد سانتریفیوژ ها به حدود چهار هزار و ایجاد تعدیلات اساسی در پروسه ی تحقیقاتی آب سنگین مي‌باشد. در عین حال آژانس این حق را برای خود قائل مي‌داند
حل مناقشه هسته‌ای، سبب جلب سرمایه گذاران خارجی مي‌شود
که هر زمان صلاح ببیند از مراکز هسته ای بازدید کند که البته در این خصوص تفاهم نسبی براساس منافع کشورها صورت گرفته است.

اين استاد دانشگاه با اشاره به تلاش اوباما در حل مناقشات هسته ای و نبود هیچ گونه تنش در روند مذاکرات هسته ای، خاطر نشان کرد: اوباما نیز در صدد مي‌باشد در سیاست خارجی دستاوردهایی داشته باشد و یکی از دستاوردها حل مذاکرات هسته ای با ایران به نحو مطلوب مي‌باشد که آزاد شدن 700 تا 800 میلیون دلار از درایی های بلوکه شده ی ایران حاکی از پیشرفت نسبی در مذاکرات هسته ای است.

وی در عین حال برداشت کامل تحریم ها را نیازمند گفتگو و تعامل بیشتر دانست و گفت: بخش دیگری که مورد تاکید نمایندگان جامعه ی جهانی در برداشتن تحریم ها مي‌باشد رعایت حقوق بشر از سوی ایران و عدم حمایت از تروریسم مي‌باشد که در این خصوص باید از سوی شورای امنیت قطعنامه ای مبنی بر رفع این ابهاماتتوسط ایران صادر شود.از این رو تمام توجهات به سمت شورای امنیت سازمان ملل متحد و 1+5 دوخته شده است و نمایندگان جامعه ی جهانی معتقدند دست یابی به یک موافقت جامع و کامل بهتر از یک موافقت نیم بند مي‌باشد.

وی در عین حال اظهار داشت که تحولات خاورمیانه و بهار عربی نیز بر مذاکرات هسته ای ایران تاثیر گذار است و فشارهایی نیز از این بابت بر روند مذاکرات هسته ای وجود دارد.  هرمیداس باوند با اظهار امیدواری نسبت به حل مناقشات هسته ای پس از تعطیلات ژانویه گفت: انتظار مي‌رود پس از تعطیلات به نتایج قابل قبولی در عرصه ی مسائل هسته ای دست پیدا کنیم. در این شرایط نباید دلسردی را در جامعه تلقی کرد چون نیاز داریم که در گفتار و عمل مناقشات هسته‌ای پایان یابد. البته نگرانی هایی نیز در این خصوص وجود دارد که با آغاز فعالیت کنگره ی امریکا تا چه اوباما خواهد توانست در قبال تصمیم گیری های کنگره مقاومت کند و همچنین تحولات منطقه ای چه سمت و سویی خواهد یافت.

وی با تاکید بر حفظ منابع حیاتی در ایران گفت: ما باید این منابع را حفظ کنیم چون اگر منابع ایران از دست رفت قابل دسترسی و برگشت نخواهد بود. وی حل مناقشات هسته ای را سبب جلب سرمایه گذاران خارجی دانست و تصریح کرد که برای رسیدن به توسعه و پیشرفت تکنولوژی ما نیاز به جذب سرمایه های خارجی داریم. وی با اشاره به اینکه ما در حال حاضر عضو گروه ۸ (۸ کشور صنعتی تاثیر گذار جهان) و گروه ۲۰ ( ۲۰ قدرت اقتصادی برتر جهان) نیستیم، بیان کرد: این به این معنی نیست که نتوانیم در این گروه های مهم اقتصادی جهان عضو باشیم و در صورتی که بتوانیم پویایی خود را در عرصه اقتصادی بالا ببریم و تعاملات اقتصادی با جهان را افزایش دهیم، میتوانیم در این گروه های اقتصادی جهان عضو شویم و حرفهای مهمی برای گفتن داشته باشیم.

وی گفت: وقتی خبرنگاران خارجی به ایران مي‌آیند اذعان مي‌دارند که در ایران بیش از سایر کشورهای منطقه پویایی وجود دارد و نسل جوان ما باید ترجمان عملی پیدا کنند نه اینکه در محاق نگه داشته شوند. ما سزاوار این هستیم که جایگاه مطلوبی در نظام بین المللی داشته باشیم و در تصمیم گیری های بین المللی در عرصه های جهانی حضور داشته باشیم و امیدواریم روحانی در راهی که انتخاب کرده است موفق شود و با مدیریت خردمندانه بتواند به مناقشات هسته ای پایان داده و در این راه به حمایت شهروندان نیز نیاز دارد.

این استاد دانشگاه افزود: تخاصم ممکن است در کوتاه مدت جواب بدهد ولی در طولانی مدت در سیاست خارجی بازدارندگی ایجاد مي‌کند و ما باید سعی کنیم با سایر کشورها روابط حسنه داشته باشیم. چون علاوه بر منافع ملی و منطقه ای در صدد تحقق اهداف بین المللی نیز هستیم. وی با اشاره به اینکه در این مذاکرات برنده و بازنده نداریم و باید با خردمندی تصمیم بگیریم، خاطر نشان کرد:
با تمدید مذاکرات انتظار مي‌رود طرفین بتوانند با تعدیلی نسبی به نتیجه ی قابل قبولی برسند چون تا تعدیل صورت نگیرد تفاهمی نیز انجام نمی شود و اگر مذاکرات به نتیجه ی مطلوبی نرسد پیامد های نگران کننده ای در انتظار ما خواهد بودو ما باید بپذیریم بیش از اینکه سعی کنیم دیالوگ متقابل داشته باشیم به نتیجه ی مطلوب دست پیدا کنیم.

در حاشیه:
• همایش بررسی سیاست خارجی دولت یازدهم با قرائت آیاتی از قرآن کریم و پخش سرود ملی جمهوری اسلامی ایران در محل کتابخانه مرکزی دانشگاه شهيد چمران اهواز آغاز شد و سید رضا طباطبایی رئیس دوره ای شورای هماهنگی جوانان احزاب اصلاح طلب استان خوزستان ضمن خوش آمد گویی به حاضرین گفت: شورای هماهنگی کمتر از ۶ ماه است که فعالیت خود را شروع کرده که در این بازه زمانی کوتاه با توکل به خدا توانسته است ۴ همایش در سطح شهر اهواز برگزار کند.
وی ضمن تاکید بر حمایت از دولت تدبیر و امید خاطر نشان کرد: باید با احیای تشکل ها که بدنه ی جامعه ی مدنی هستنداز دولت روحانی حمایت کنیم. وی همچنین با اشاره به در پیش بودن روز 16 آذر، پیشاپیش روز دانشجو را به تمامی دانشجویان تبریک گفت و خواستار احیای تشکل های سیاسی دانشجویی شد.سید رضا طباطبایی افزود:امروز دانشجویان باید نقاط ضعف خویش را به نقاط قوت تبدیل کنند و از نقاط قوت در جهت رشد و پیشرفت استفاده کنند. گفتني اينكه در پایان این مراسم به نمایندگی از اعضای شورای جوانان احزاب اصلاح طلب خوزستان لوح یادبودی به دکتر هرمیداس باوند اهدا شد.

کار گزاران اصلاح طلب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۲ ۱۲:۳۲
دوکلمه بسیار نفرت انگیز است 1:فتنه 2:دشمن گفتن اقایان
برا دلواپسان نه سرمایه گذاری همه است نه پیشرفت کشور نه اسایش مردم .بلکه
فقط قدرت مهم است ما مردم دیگر باید اگاه باشیم و این افراطی ها را کنار بزنیم
تا کی میخوان با مردم لج ولجبازی کنند؟ اقایان نظر مردم ایران دوستی با دنیا است اگر شما با دولتی مشکل دارید به ما ربط ندارد .یه کم عقلانیت به خرج دهید و کشور و مردمش را از این گرفتاریها نجات دهید . (267089)
کار، آزادی، جامعه ی مدنی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۲ ۱۵:۴۴
همه باهم برای اسفند1394 نه فقط شعار و دفع،بلکه عمل و جذب (267131)
۱۳۹۳/۰۹/۱۲ ۱۶:۵۷
هرقدر در برابر مشکلات عظیم روزگار تنهایی, مایوس کننده و وحشت آور است, اجتماع و اتحاد, قوت قلب و امید می دهد; و پس از آنکه جمع شدیم, هر قدر بحث وحرف, اختلاف و تفرقه ایجاد می نماید, کار وعمل, صمیمیت و احترام می آورد,اقدامات مثبت و مفید, دلگرمی وقوت می زاید.بنابراین به کارهای مثبت, منظم و مفید بپردازیم که با تایید خدا, اجتماعمان در اثر موفقیت وکار و نظم برقرار و نیرومند و فزاینده خواهد گشت.(بخشی از سخنان مهندس بازرگان در دهه ی 30 خورشیدی) (267146)
رضا درودگر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۲ ۱۸:۳۶
روحش شاد (267176)
1 میهن‌پرست
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۲ ۱۹:۰۸
مگر مجلس ششم دست اصلاح طلبان نبود ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
آیا توانست حرکت رو به جلوی مثبتی انجام دهد ؟؟؟؟؟؟؟
خیر
پس چرا وعده ی اسفند 94 می دهی ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ (267192)
رضا درودگر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۲ ۲۳:۱۵
چون فتح سنگر به سنگر" تنها راهیه که داریم
همین چند نفر آزاد مرد مثل علی مطهری که تو وجود داره از همت و حرکت کسانی مثل من هست، نه تحریمی های نق نقو و همیشه طلبکار (267239)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۲ ۲۳:۵۰
عمل به تفکرات چون تویی نتیجه اش پیروزی احمدی نژاد است که کشور را تا پای نابودی واقعی برد و اگر جلوی او را نمی گرفتند تا 1_2 سال دیگرکشور را نابود میکرد اگر وضع مردم زمان خاتمی ( با آن قیمت پایین نفت) با زمان احمدی نژاد فرق نداشت مجلس ششم هم مثل مجلس فعلی بوده و هیچ چیز با دیگری فرقی ندارد باید بخوابیم تا فرشته ها بیایند و شرایط ما را بهتر کنند البته احتمال زیاد ایران را مثل عراق و سوریه میکنند . (267245)
علیرضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۲ ۱۲:۴۹
این کاغذ پاره ها چقدر رایزنی و تعامل به دنبال داره؟؟؟ (267092)
صادق
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۲ ۱۷:۵۸
اگه با صدور اولین قطعنامه جناب مهرورز بجای سفر هفتگی به ونزوئلا بولیوی پرو... و ج
چندتا کشور دیگه که میگن کاشف اش خودش بود با یه دیپلماسی فعال تهدیدهای ملی رو دفع میکرد و چندتا کشور دوست قوی و قابل اعتماد پیدا می کرد حالا اینهمه درد سر و دشمن نداشتیم

افسوس... زمان از دست رفت با شعارهای بیهوده و دروغ (267158)
رضا درودگر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۲ ۱۳:۳۱
چه تعدیلی استاد؟!
انقدر از گوشه و کنار، بالا و پایین برای دیپلماتهای مذاکره کننده خط و مرز و چهارچوب ترسیم کردن که در عمل انگار نمیخوان توافقی صورت بگیره. (267095)
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۲ ۱۳:۴۹
از اینکه نظرات را منعکس می کنید تشکر می کنم و خیلی خوبه که بر خلاف سایت تدبیر فقط دم از آزادی بیان نمی زنید و نظرات را هم منعکس می کنید البته در برخی موارد که کم هم نیست لینک نظرات بسته شده است . اصولگرا هستم و با تفاوت آراء و نظرات و سلایق موافقم و با تفاوت عقاید کاملا مخالف و از هر دو جناح می خواهم که فقط به تبیین افکار و ایدئولوژی خودشان بپردازند.ما وکیل وصی مردم نیستیم که برای مردم تعیین کنیم کدام مجلس یا رئیس جمهور را انتخاب کنند . خودشان می شنوند و می بینند و انتخاب می کنند . (267099)
کار، آزادی، جامعه ی مدنی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۲ ۱۴:۴۱
کم کم بدنه ی اجتماعی ایران دارد ازخواب زمستانی بیدارشده و حرکات مترقی را دردستورکار خویش دارد. اگر فضا همین گونه باز به پیش برود قطعا طی کردن راه رسیدن به دورنمای شعارجامعه ی مدنی درسراشیبی قرارخواهد گرفت.
امروز دردانشگاه فردوسی مشهد کامران دانشجو به زانو درآمد، آنقدرکه او را... (267108)
008
United States
۱۳۹۳/۰۹/۱۲ ۱۵:۵۵
اين كه تاثيرات تحريم ها ما را به ميز كشانده حقيقتيست و حالا بين دو راهي گير كرديم يكي حفظ شعار هايست كه الزلما فقط يك شعارن كه ديگه بوي خاك موزه رو به خودشون گرفتن.يكيم كنار گذاشتن شعار ها و فقط به چگونه پيشبردن كشور تو اين وانفسا فكر كردن است كه توافق با جهان الزام مورد دوم است....مردم بايد جايگاهشونو درك كنن بزرگ نمايي بيجا در رابطه با جايكاهمان ما را زمين ميزند... (267136)
علیرضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۲ ۱۶:۲۱
اینکه بتدریج جریانات دانشجویی انرزی می گیرند و فعال می شوند خیلی خوب است اما باید گذشته خود را آسیب شناسی کنند به نظر من باید بین رفتار هیجانی و رفتار اصلاحی تفاوت قائل شد جنبش های دانشجوئی باید با نگرش عمیق تر و معقول تری حرکت کنند (267138)