به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۸:۵۲
 
۲۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۹/۱۶ ساعت ۰۸:۴۸
کد مطلب : ۶۲۶۱۶
رییس بانک مرکزی: طی سالهای 1385 تا 1391

فساد 12 هزار میلیاردی در دولت سابق رخ داد

گروه اقتصادي: رییس کل بانک مرکزی ایران اعلام کرد که فساد 12 هزار میلیاردتومانی یکی از بانکهای کشور طی سالهای 1385 تا 1391 رخ داده ولی کشف آن در سال گذشته بوده است.
فساد 12 هزار میلیاردی در دولت سابق رخ داد
ولی الله سیف که در برنامه 'نگاه یک ' شنبه شب شبکه اول سیما سخن می گفت، اظهار داشت: پس از کشف این سوء جریان در اواخر شش ماهه نخست سال 92 در سیستم بانکی، مساله تحت کنترل قرار گرفت و مراجع قضائی در جریان قرار گرفتند. وی با بیان اینکه 12 هزار میلیارد تومان، حجم سوء استفاده نیست بلکه گردش عملیاتی است که اتفاق افتاده است، توضیح داد: 70 میلیارد تومان بیشترین مبلغی بوده که در اختیار سوء استفاده کنندگان قرار گرفته بود اما چون گردش داشت چنین حجمی را از عملیات بانکی ایجاد کرده است.

سیف افزود: تاکنون همه عوامل این مسئله شناسایی شده و تحت پیگرد قرار گرفته اند و یکی از آنها نیز بازداشت شده است. افزون بر وصول اصل مبلغ، جریمه ای با نرخ سود 34 درصد در شش قسط نیز برای متخلفان محاسبه شده است که تاکنون چهار قسط آن وصول شده است و آخرین قسط آن نیز ماه آینده وصول می شود. وی علت تاخیر در اعلام کشف این فساد بانکی را 'حفظ منافع' بانکی عنوان کرد که تخلف در آن صورت گرفته بود. سیف با اشاره به برگزاری همایش ملی ارتقای سلامت اداری و مبارزه با فساد در هفته جاری تصریح کرد: شرایط به گونه ای است که انسجام و اتفاق نظر در کشور برای افزایش سلامت اداری و مبارزه با فساد وجود دارد.

وی گفت: نگاه ما در این زمینه نظام مند و براساس تجربیات جهانی است و برگزاری این همایش برای هماهنگی بیشتر، تبیین برنامه ها و پرداختن به نکات کلیدی صورت می گیرد. رییس کل بانک مرکزی خاطرنشان کرد: با روش های قدیمی و سنتی نمی توان بهره وری نظارتی را افزایش داد بلکه باید از تجربیات روز و فناوری های جدید استفاده کرد. وی با بیان اینکه نقش اساسی بانک مرکزی اطمینان از کنترل های داخلی هر بانک است اضافه کرد: هرگاه این کنترلها مطلوب باشد هیچگاه بانک تصمیماتی که آن را با بحران مالی روبه رو کند، نمی گیرد.

سیف گفت: بانک مرکزی برنامه کلانی را برای افزایش کیفیت نظارت خود در دستور کار دارد که افزایش اصلاح ساختارها، اصلاح فرآیندها و روش ها و بهبود فناوری ها به ویژه در بخش ای تی محورهای آن است. این برنامه ده ساله، بانک مرکزی را متحول می کند و زمینه های سوء استفاده را از بین می برد. وی اجرای سامانه نسیم در زمینه بانکداری دولتی و راه اندازی سامانه چکاوک را از این برنامه ها برشمرد. سیف گفت: در چهارساله منتهی به سال 92 تعداد بیست و دو میلیون چک برگشتی داشتیم و این مسئله بین فعالان اقتصادی وبازار بی اعتمادی ایجاد می کرد.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: سامانه چکاوک با هدف کاهش چک های برگشتی تاکنون در 12 استان راه اندازی شده است و تا 22 بهمن امسال در سراسر کشور عملیاتی خواهد شد. وی با بیان اینکه نظام بانکی کشور از فناوری دنیا عقب است و باید به نظام حاکمیت شرکتی مجهز شود گفت: نظام بانکی با بازسازی خود و استفاده از فناوری های جدید می تواند تحولات خوبی داشته باشد. رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه نشست های نظارتی با بانک ها داریم و اشکالهای آن را مشخص و زمان بندی برای اصلاحات تعریف می کنیم، افزود: هر بانک یک برنامه زمان بندی اصلاحی دارد و هر ماه میزان اصلاحات را اعلام می کند.

وی، اصلی ترین کار بانک مرکزی را ایجاد ثبات و آرامش بازار خواند و گفت: یکسان سازی نرخ ارز، تعادل میان سود بانکی و تورم و کاهش تورم از ریز برنامه های بانک مرکزی است. رییس کل بانک مرکزی با بیان اینکه اجرای سیاست پولی منضبط می تواند ما را به اهداف برساند افزود: برنامه هایی که انضباط را در شرایط مطلوب قرار می دهد و از استفاده از منابع محدود و تسهیلات را بهینه می کند باید محقق شود.

سیف درباره مهمترین گلوگاههای ایجاد فساد در نظام بانکی گفت: نظام بانکی در جایی قرار دارد که هدف است و برخی دستگاهها نیز چنین ویژگی دارند و به این دلیل باید از سیستم های غیر قابل نفوذ و قابل کنترل تر استفاده کنند. سیف با بیان اینکه باید از ابزارهای پیشرفته دنیا برای کنترل نظام بانکی استفاده کنیم، تصریح کرد: باید از وجود رانت در نرخ ها جلوگیری کرد چون اگر نرخ ها واقعی باشد هیچکس نمی تواند از رانت استفاده کند.

وی با بیان اینکه اگر نرخ ها را سرکوب کنیم شتاب برای استفاده از رانت شکل می گیرد، گفت: پرهیز از قیمت های مصنوعی و تعادل در بازار موجب جلوگیری از سوء جریان و ایجاد ثبات و آرامش در اقتصاد می شود. رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه بانک ها در کشورهای مختلف نیاز به همکاری با یکدیگر دارند، خاطرنشان کرد: بر این اساس بانک ها باید از هویت، نظامات، پایداری در مقابل حوادث و میزان آزمون و خطای یکدیگر آگاه باشند تا بتوانند آسان تر با هم کار کنند. شفاف سازی اطلاعات موجب از بین رفتن رانت می شود.

وی گفت: همه بانک ها باید همه ضوابط خود از جمله اعطای تسهیلات، نرخ سود سپرده ها و دستورالعمل های زمینه های مختلف فعالیتی را در دید همه قرار دهند. رئیس کل بانک مرکزی اضافه کرد: تاکنون زمینه دسترسی به این اطلاعات فراهم نبوده است اما اکنون بانک ها ملزم شده اند که اطلاعات را در دید همه قرار دهند.

سیف درباره اخباری مبنی بر انحلال یکی از بانکهای خصوصی گفت: اینکه آن را منحل کند نادرست است اما بانک مرکزی برای صیانت از منافع سپرده گذاران الزاماتی را تکلیف می کند که هر نهادی در زمینه پول فعالیت می کند و سپرده های مردم را می گیرد باید این الزامات را رعایت کند. وی افزود: در گذشته برخی موسسات شکل گرفتند که بانک مرکزی کنترلی بر آنها نداشته است.

سیف گفت: به عنوان نمونه تعاونی های اعتباری که از وزارت تعاون مجوز می گرفتند اما از ابتدا مشخص نبود می خواهد مبادلات اعتباری و بانکی کنند اما به این سمت رفته اند و بانک مرکزی جلوی آنها را گرفته است. بانک مرکزی 14 گروه را در این زمینه شناسایی کرد که تاکنون 4 گروه از این تعداد خود را با شرایط بانک مرکزی تطبیق داده اند و بقیه نیز باید این مقررات را رعایت کنند و از بانک مرکزی مجوز بگیرند.

سیف گفت: این موسسات مجاز به دریافت سپرده های جدید تا تطبیق و دریافت مجوز از بانک مرکزی ندارند. وی افزود: همراهی کامل با دستگاههایی که می توانند در این زمینه با بانک مرکزی همکاری کنند وجود دارد. درصورت تخلف این موسسات، بانک مرکزی از اختیار انحلال خود استفاده کند. ما نمی خواهیم کوچکترین تزلزلی در اعتماد مردم به بانک ها ایجاد شود. رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه سپرده گذاران باید به داشتن مجوز محل سپرده گذاری از بانک مرکزی توجه کنند گفت: هر اقدامی که بانک مرکزی انجام دهد برای حفظ منافع سپرده گذاران است. رئیس کل بانک مرکزی افزود: هر موسسه یا بانکی که عادت به خلاف و بی نظمی و فعالیت خارج از نظارت بانک مرکزی داشته باشد بانک مرکزی با آن برخورد می کند.

* میزان معوقات بانکی؛ 87 هزار میلیارد تومان
رییس کل بانک مرکزی درباره میزان معوقات بانکی کشور گفت: از هر بانک 20 پرونده بزرگ مطالبات خود را خواستیم که در مجموع 575 پرونده شد و میزان مبلغ این تعداد پرونده به 24 هزار میلیارد تومان می رسد که حدود یک سوم مطالبات معوق نظام بانکی کشور است. سیف خاطرنشان کرد: میزان مطالبات بانکی کشور هم اکنون 87 هزار میلیارد تومان است که در مقایسه با کل مانده تسهیلات نظام بانکی 3/14 درصد است. وي با بیان اینکه مطالبه 150 هزار میلیارد تومانی رقم دقیقی نیست افزود: در سال 89 - 90 و 91 تبصره های قانون بودجه الزامی را برای نظام بانکی ایجاد کرده بود که مطالبات غیرجاری را تقسیط کنند. زمانی که این مطالبات تقسیط شد از مطالبات معوق خارج و به سرفصل جاری منتقل می شد.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: در این زمینه اصولی وجود نداشت و فقط با دستور بود که البته با نظام بانکی نمی توان دستوری رفتار کرد. براین اساس ظرفیت بازگشت این مطالبات به سرفصل غیر جاری وجود داشت و به این دلیل گفته می شد ممکن است رقم به 150 هزار میلیارد تومان برسد. سیف، طرح های زود بازده را از عوامل ایجاد مطالبات و معوقات بانکی عنوان کرد و اظهارداشت: کمیته ای در بانک مرکزی و کمیته هایی در هر کدام از بانک ها وجود دارد که پرونده های مطالبات بانکی در آنها بررسی می شود.

* ایجاد یک دادگاه ویژه بانکی
رئیس کل بانک مرکزی همچنین خبر داد: قوه قضائیه تصمیم گرفته است که یک دادگاه تخصصی نظام بانکی ایجاد کند. سیف با اشاره به مشکلاتی که در زمینه باز پس گرفتن مطالبات میلیاردی وجود دارد، گفت: کسی که 500 میلیارد تومان بدهکار است از هر روشی استفاده می کند که بدهی خود را نپردازد. وی افزود: برخی از این تسهیلات بر اساس اعتماد بوده و وثیقه ای دریافت نشده است.

رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: وصول مطالبات بانکی موضوعی اساسی و حیاتی برای بانک هاست و تا پایان سال آینده میزان مطالبات بانکی به میزان استاندارد جهانی خواهد رسید. میانگین جهانی برای مطالبات بانکی زیر 5 درصد است. وی، خروج بانک ها از بنگاه داری و واگذاری بنگاههای بانک ها به بازار، واگذاری املاک و مستغلات بانکها، پیگیری و سرعت بخشیدن به وصول مطالبات بانک ها و افزایش سرمایه بانکها را از جمله راهکارهای دولت برای مهار تورم در سال 93 برشمرد.

سیف گفت: بر این اساس ظرفیت پرداخت تسهیلات بانکها در سال 93 از 240 هزار میلیارد تومان به 280 هزار میلیارد تومان افزایش یافت. اولویت را براین گذاشتیم که 60 درصد از این میزان تسهیلات برای سرمایه در گردش پرداخت شود. وی با بیان اینکه گزارش هفت ماهه نشان می دهد نظام بانکی منضبط فعالیت کرده است گفت: نظام بانکی 177 هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کرده که بسیار بیشتر از سهم هفت دوازدهم است.

سیف اضافه کرد: 60 درصد از این تسهیلات برای سرمایه در گردش پرداخت شده است. در بخش صنعت 80 درصد تسهیلات پرداختی برای سرمایه در گردش صنایع بوده است. وی اضافه کرد: در سه ماهه نخست سال 93 در مقایسه سه ماهه نخست سال 92 اطمینان یافتیم که کشور از رکود خارج می شود و رشد اقتصادی آغاز شد که 6/4 درصد بود. رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه برخی به این آمار تشکیک کردند گفت: آمار بانک مرکزی محل تشکیک ندارد.

وی افزود: در سه ماه نخست سال 92 حدود 460 هزار میلیارد ریال تولید ناخالص داخلی داشتیم که در سه ماهه نخست سال 93 به 480 هزار میلیارد ریال افزایش یافت. سیف گفت: در سه ماهه نخست سال 92 همه گروهها جز کشاورزی رشد منفی داشتند اما در سه ماهه نخست سال 93 همه گروهها رشد مثبت داشتند. سیف با بیان اینکه بانک مرکزی برنامه کنترل تورمی را اجرا کرده است اضافه کرد: در پایان آبان میانگین تورم سالیانه به 2/18 درصد رسیده و تورم نقطه به نقطه1/15درصد و نرخ تورم در آبان 5/1درصد است.

وی افزود: میانگین بهای تولید کننده که شاخص پیش نگر است نشان می دهد تورم در آینده این گونه جهت گیری کند 7/17 درصد است. سیف گفت: نقطه به نقطه این شاخص نیز 13 درصد و ماهیانه آن که مربوط به آبان است 6 دهم درصد است. اینکه پیش بینی شده بود در پایان سال 93 درصد تورم به 17 درصد برسد قابل تحقق است. وی افزود: نرخ میانگین تورم ماهیانه در 24 سال گذشته یک و نیم درصد، نرخ تورم یکسال منتهی به مرداد 92 سه و نیم درصد و نرخ تورم یکسال منتهی به مرداد 93 1/1 درصد است.

سیف گفت: این نشان دهنده آثار مثبت برنامه اقتصادی یکسال گذشته ای که دولت آن را اجرا کرده است. رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه کاهش نرخ تورم به معنای کاهش قیمت ها نیست افزود: تورم یعنی افزایش قیمت که زمانی 40 درصد بوده است اما اکنون به 18 درصد رسیده است. وی گفت: روند کاهش نرخ تورم بر کاهش نرخ سود بانکی تاکید می کند.

سیف اضافه کرد: رشد نقدینگی در هفت ماهه منتهی به آبان امسال /28 درصد است که 9/3 درصد مربوط به موسسات غیر مجازی بودند که اکنون زیر چتر بانک مرکزی قرار گرفته اند. هدف گذاری برای رشد نقدینگی 28 تا 25 درصد بود که نشان دهنده ی موفقیت ماست. وی افزود: افزایش نقدینگی بر اثر افزایش ضریب فزاینده آثار خود را نشان داده است اما رشد پایه پولی آثار منفی دارد که باید به آن توجه کنیم.

* یکسان سازی نرخ ارز
رئیس کل بانک مرکزی گفت: یکسان سازی نرخ ارز از برنامه های قطعی ماست اما پیش نیاز آن ارتباطات بین المللی بانکی کشور است و تا زمانی که این محقق نشده است باید روند کنونی را ادامه دهیم. سیف درباره شناسایی برخوردارها و رجوع به حساب های بانکی آنها در موضوع پرداخت یارانه ها افزود: هر کاری که قانونی است باید اجرا شود و درباره حساب های بانکی تا این لحظه هیچ تصمیمی گرفته نشده است. وی گفت: شخص رئیس جمهور و بانک مرکزی با این کار به دلیل احساس امنیتی که مردم باید درباره حساب های بانکی شان داشته باشند، موافق نیست. از پرونده مالیاتی افراد می توان برخورداری آنها را تشخیص داد.

علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۶ ۰۹:۱۴
دولت محمود فاسدترین دولت شناخته شده است
اصولگرایان چرا دران ۸سال فریاد وا اسلاما سر نمیدادند؟ (267868)
اصول نابودی یک ملت
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۶ ۱۱:۲۵
اصولگرایان حامیان و تایید کنندگان احمدی نژاد بودند (267910)
بهنام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۶ ۱۹:۱۹
مگه دولت دزدی کرده؟!!!!!! (268095)
امیرازقم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۶ ۰۹:۲۳
آقای سیف ما فقط مجازات را میخواهیم . خودمون میدونیم انها چقدر فساد کردند . دولت باید دنبال مجازات تیم احمدی نژاد و حامیان مجلس نشینشون باشه ! الان کشور 27 میلیارد دلار درآمد داره در زمان آنها 100 میلیارد باید جوابگو باشند (267870)
بیسواد بدون شناسنامه
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۶ ۰۹:۲۵
آدم و حوا را هم در دولت سابق از بهشت بیرون کردند!!!!!!!!!!! (267871)
اهل کاشانم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۶ ۱۹:۴۲
خوب نیست آدم خودشو بزنه به کوچه ی علی چپ!
بیدار شو... (268116)
ایرانی
Russian Federation
۱۳۹۳/۰۹/۱۶ ۰۹:۳۱
واقعا تاسف باره که باعث وبانی این ماجرا نه تنها ازادانه زندگی میکنه بلکه

صحبت از دور بعدی انتخابات میکنه...... (267874)
روح ا...
Korea, Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۶ ۰۹:۳۷
لازم نبود این رو بگید، همه میدنستند، چون همچین مبلغی رو نمیشه تو یکی یا دو سال اختلاس کرد و کسی هم متوجه نشه در ضمن این اتفاقات در پاکترین دولت تاریخ ایران رخ میده نه جای دیگه. (267875)
افشین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۶ ۰۹:۴۰
نون هم تو دولت قبل گرون شده بود یک دفعه صداش در اومد. (267877)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۶ ۰۹:۵۸
دولتی که ادعای مدیریت جهانی ُ ارتباط با امام زمان و.......میکرد فاسدترین و بی انظباط ترین دولت شناخته شد
چه کردند دراین ۸سال (267882)
اصل گرا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۶ ۱۰:۵۵
با افتخار تمام

ما رکورد غـــــارت بیت المال مسلمین را زدیم!! (267903)
ایرانی مظلوم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۶ ۱۰:۵۷
در حمله مغولها اینقدر به کشور مان آسیب نرسیده بود (267904)
ا ت ش ب ی گ ز ا د ه
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۶ ۱۰:۵۹
دولت معجزه هزاره سوم مثلا" پاک بود و عدالت پرور !اما نمیدونم چرا اون دولت
به یه دولت اختلاس پرور ،ریاکار پرور ،دروغ پرور، ظاهر پرور و هزاران پرور دیگر تبدیل شده بود .ایا فکر نمیکنید اینا از صداقت مردم سوء استفاده کردند ؟
چرا این اقایان را پای میز محاکمه نمیکشید ؟ دیگر از ان اختلاسها نگویید و اگر میگویید عرضه پیگیری و محاکمه داشته باشید . (267905)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۶ ۱۱:۰۴
امان از دولت احمدی نژاد
هرکجا اسم فسادهست نام دولت احمدی نژاد میدرخشد
۸سال به این مردم خیانت کردند (267906)
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۶ ۱۱:۱۴
هنوز ترازنامه سال 92 بانک مرکزی به بازوی مالی دولت به تصویب نرسیده و دولت بودجه 94 را به مجلس برده!!!!!!!!!! (267907)
دانشجو اقتصاد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۶ ۱۱:۲۶
تا موسسات غیر مجاز وجود دارند و تا مادامیکه تسهیلات تکلیفی به بانکها تحمیل میشوند سیستم بانکی تمیز و کارا نمی شود و هر چند وقت یکبار باید شاهد اتفاقات ناگواری مانند نمونه مزبور باشیم.جالب است صاحب نظران همیشه سخن از اصلاح سیستم بانکی به میان می آورند ! آخر چرا خودمان به بیراه میبریم در کجای دنیا تسهیلات تکلیفی بر بانکها وجود دارد و در کجای دنیا هر کس می تواند برای خود بانکی باز کند اگر دولت محترم این دو مورد را اصلاح کند بهترین سیستم بانکی را ما داریم (267911)
مرشد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۶ ۱۳:۴۲
تیم اقتصادی اقای روحانی که قول خروج از رکود اقتصادی ظرف مدت 100 روزرومیدادندوهمچنین رونق کسب وکار راظرف مدت یکسال.حالا چی شده که پس از18ماه همه وعده هایشان روفراموش کرده اندوفقط شعار میدن وهمه راندخواری وفساد خودشون روبه گردن دولت قبل میندازن .خدا پدراحمدی نزادروبیامرزدکه حداقل یه عده ای روخونه دار کرد .کاری که این اقایون توش واموندند .این کشور وزرایی مثل نیکزاد رو میخواهد.نه امثال اخوندی وسیف و ربیعی و......... (267958)
نیلوفر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۶ ۱۴:۰۷
خدا شاهده اگر 0.000000001% این مبلغ در زمان دولت جناب آقای خاتمی رخ داده بود صدا و سیما با تمام توان به تخریب و توهین ایشان میپرداخت
و حالا برای محمود این گونه لاپوشونی میکنه (267967)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۶ ۱۷:۰۹
چون تک خوری نکردن و به دوستان هم بهره ای رسیده (268030)
یک تن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۶ ۱۵:۳۲
خدا مه آفرید را بیامرزد. (268007)
یک ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۶ ۱۶:۰۰
آقای سیف به خاطر حفظ منافع بانک متخلف اسم آنرا اعلام نمی کنی ولی همین بانک با کمترین بدهی فرد فقیر نام آنرا در بانک در انظار عمومی نوشته و نزد ظامن آبروی او را می برد.
آیا این کار شما نوعی دفاع از متخلف دانه درشت نیست (268012)
خو
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۶ ۱۶:۰۷
دولت کریمه بود اگه کریمه نبود
ایشالا مبارکش باد (268017)
رجا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۶ ۱۶:۱۲
جالبه رجانیوز سریع گفته که مربوط به همین دولت میشه با استدلالی خنده دار. چه تلاشی میکنه رجانیوز برا تخریب روحانی. اما مردم دیگه شناختن پاک ترین دولتها و طرفداران اوس محمود و رجانیوز رو. (268021)
سعید
United Kingdom
۱۳۹۳/۰۹/۱۶ ۱۷:۳۲
ما باز هم رکورد زدیم!! لطفا بجای اینکه به رییس سابق بانک مرکزی پست بالاتری بدهید ، ایشانرا بازجویی کنید. این آقا باید جوابگوی این فساد ریشه دار درنظام بانکی کشور باشد. آیا گوش شنوایی هست یا همه خود را به خواب مصلحتی زده اند؟ (268039)
بی نام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۶ ۱۸:۰۵
واقعا اگر دولت قبل با عث این همه مشکل برای مردم و دولت کنونی شده و حاکمیت نیز خود را به امت پاسخگو میدونه چرا طبق قانون آنها را بازخواست نم کنه تا اعتماد از دست رفته باز گردد؟ (268054)
تهرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۶ ۱۸:۳۳
اختلاس 132 میلیاردی دهه هفتاد هم در زمان ریاست شما اتفاق افتاد (268070)
بیسواد
United States
۱۳۹۳/۰۹/۱۶ ۲۱:۴۸
اون اختلاس هم رد پاش به جایی می رسید که ناگفته پیداست (268169)
یاسر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۶ ۱۹:۳۹
چرا باید من جوان 32 ساله با این درامد هنگفت کشورم نتونم به شغل دلخواه ویک مسکن حداقلی برسم جوونی ما که گذشت جوونا به انحرافات ومواد مخدر بناه اوردن...کی به فریاد این نسل معصوم میرسه کی جلوی این فسادهارومیگیره... (268110)
بیم.میم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۶ ۲۳:۱۷
ازقدیم گفته اند درختان بزرگ.از داخلشون مور میزنه زود می افتند.بگذریم.آقایی که ناهار راادعا می کردندبا امام زمان ع میخوردو هاله های نور درسازمان ملل میبیند.جرا خبر نداشته از بیت المال دزدی میکنند؟ (268205)