به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۲۷
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۹/۱۷ ساعت ۰۰:۲۳
کد مطلب : ۶۲۷۳۵
افق آینده جنبش دانشجویی را روشن می‌بینم

معین: در ايران استعفا‌دادن مديران گناه كبيره است!

معین: در ايران استعفا‌دادن مديران گناه كبيره است!
گروه سياسي: وزیر علوم دولت اصلاحات گفت: من افق آینده جنبش دانشجویی کشور را به دلیل وجود نسل جدید و خردمندی و آگاهی این نسل روشن و امیدبخش ارزیابی می کنم و فکر می کنم این نسل بتوانند در آینده کمتر دچار افراط و تفریط شوند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مصطفی معین در مراسمی که به عنوان «استاده‌ایم چو شمع زآتش مترسانم» که از سوی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران در سالن شهید چمران دانشگاه تهران، به مناسبت روز دانشجو برگزار شد با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای روز 16 آذر با بیان این‌که من هنوز خودم را یک دانشجو می دانم و جوانان و دانشجویان کشور دوستان من هستند اظهار کرد: در کشورهای جهان سوم کار سیاسی متحمل هزینه هایی است و من با افتخار می گویم بیشتر هزینه های کار سیاسی خود را به خاطر دوستی با جوانان و دانشجویان کشور پرداخته ام.

وی خاطر نشان کرد :‌از سال 48 و زمانی که من وارد فضای دانشگاه شدم در مراحل مختلف چه دانشجویی، معلمی و چه ریاست در دانشگاه و وزارت در وزارت علوم همواره احساس می کردم که نسبت به مردم مظلوم وبی پناه و جوانان و دانشجویان ما کم لطفی شده است. این فعال سیاسی با بیان این‌که فراموش کردن گذشته یکی از خطراتی است که همواره ما را تهدید می‌کند، گفت: من در سال 68 پس از این‌که به مسند وزارت علوم نشسته ام، یکی از سریعترین اقداماتی که انجام دادم و در آن زمان به تصویب رسید به رسمیت بخشیدن به روز دانشجو ووارد کردن این روز به تقویم دانشگاهی بود.

معین با تاکید بر لزوم احترام به دانشجویان اظهار کرد: به نظر من ما و مسوولان تا دانشجو را به درستی نفهمیم و حداقل آن‌ها را در یک روز محترم نشماریم و از حقوق آن‌ها دفاع نکنیم قطعا نه دانشگاه ها و نه توسعه دانش را نمی شناسیم. وی با تاکید بر این‌که گسستگی خطری برزگ برای فرهنگ محسوب می‌شود گفت: نه تنها دانشجو بودن جرم نیست، بلکه یک وظیفه است و کسی که از دانشجو دفاع نمی کند متهم محسوب می‌شود.

وی با اشاره به دوران حضور خود در وزارت علوم اظهار کرد: من در زمان مسوولیت در وزارت علوم دفاع از کیان دانشجویان را جز اولویت خود و وظیفه مهمی برای خود قرار داده ام. وی در ادامه با بیان این‌که آنچه دیروز ما را به امروز پیوند می‌دهد توجه به اهداف و آرمان های دانشجویان است، آزادی ، نفی زور و سلطه ، مردم سالاری ، دفاع از حقوق شهروندی وحقوق بشر ، دفاع از حقوق مظلومان و تاکید بر کرامت اسلامی آحاد جامعه و استقلال دانشگاه ها را از جمله این اهداف دانست.

وی با تاکید بر لزوم پویایی فضای دانشگاهی کشور خاطرنشان کرد : چنانچه جنبش دانشجویی ما فعال و پویا باشد قطعا فضای جامعه ما نیز از نشاط و پویایی بیشتری برخوردار می‌شود و این موجب به وجود آمدن فضای بهتر در جامعه خواهد شد. وزیر علوم دوره اصلاحات با بیان این‌که متاسفانه امروز جامعه به شدت آسیب پذیر است به استعفای خود از سمت وزارت در وزارت علوم اشاره کرد و در بیان علل این اقدام ، بی حرمتی به دانشجو و خشونت علیه فضای دانشگاهی ، وجود تداخل جدی میان شورای عالی انقلاب فرهنگی و شخص وزیر علوم و ایجاد مانع به واسطه این تداخل در رشد کشور در جهت قرار گرفتن آموزش عالی در محور توسعه و همچنین ایجاد موانع مختلف در ایجاد تحول در ساختار اداری و اجرایی کشور را از جمله دلایل خود برای استعفا از سمت وزارت دانست.

وی با تاکید بر این‌که یکی از مواضع مهم رئیس جمهور وقت آقای خاتمی ایجاد تحول در ساختار اداری واجرایی کشور بود خاطر نشان کرد: ما در وزارت علوم از ابتدا این تحول را در دستور کار خود قرار دادیم و پس از دو سال که این طرح به نتیجه رسید و از سوی دولت و مجلس نیز تصویب شد، شورای نگهبان با طرح مطالبی علیه این موضوع باعث توقف این طرح و تحول شد و با وجود تمام تلاش ها این طرح به نتیجه نرسید.

معین با تاکید بر این‌که استعفا گناه کبیره نیست، اظهار کرد: متاسفانه در کشور ما و در عرف سیاست و مدیریت و افکار عمومی چنانچه در جهت دفاع از فضای ملی و پاسداری از نظام استعفا دهید یا به دلیل مناسب نبودن فضا استعفا دهید تا فرد بعدی بیاید و در فضای بهتر مسئولیت را برعهده بگیرد،‌ اینگونه بیان می‌شود که استعفا جزو گناهان کبیره است اما شما بدانیدکه استعفا گناه کبیره نیست و عدم استعفا و چسبیدن به میز وصندلی درشرایطی که شما توانایی بر عهده گرفتن مسوولیت را ندارید یک خیانت محسوب می‌شود.

وزیر علوم دولت اصلاحات با تاکید بر این‌که جامعه ما جامعه ای آسیب دیده است، خاطر نشان کرد : تا زمانی که جامعه ما از آگاهی کافی و لازم نسبت به حقوق خود از جمله آموزش و پرورش رایگان ، بهداشت و درمان رایگان،‌ پوشاک ،‌ مسکن ، اجتماعات،‌ آزادی اندیشه،‌ آزادی بیان که همگی از آزادی های فکری محسوب می‌شود، برخوردار نباشند پیشرفتی نخواهند داشت.

وی با اشاره به نقش NGOها و نهادهای مدنی در پیشرفت و توسعه کشور با بیان این‌که نخبگان علمی این کشور باید نسبت به شکل دادن و تاسیس NGOها و نهادهای مدنی توجه و اهتمام بیشتری بورزند گفت: ما متاسفانه در زمینه تاسیس نهادهای مدنی به دو دلیل عقب هستیم و آن دو دلیل عبارتند از اینکه یا ما به این موضوعات توجه نکرده ایم یا این‌که حکومت چنین نهادهایی را بازوهای دشمن می‌داند.

معین با اشاره به فعالیت خود در یکی از نهادهای مدنی فعال در حوزه های آسیب های اجتماعی خاطر نشان کرد:‌ من از سال 82 تا امروز در نهادی که در آن به بررسی آسیب های اجتماعی پرداخته می‌شود وضعیت جامعه را بررسی می کردم . در این نهاد در بررسی شاخص های آسیب پذیری جامعه به موردی از جمله نرخ بالای بیکاری، درصدبالای فقر، خالی شدن روستاها و افزایش حاشیه نشینی شهری، نرخ بالای جرم، جنایت خشونت ، نسبت بالای وابستگی اقتصادی کشور به نفت پس از پنج سال، بالارفتن نرخ بی سوادی و تحصیلی رسیدیم.

وی با اشاره به تحولات صورت گرفته در فضای دانشگاهی کشور خاطر نشان کرد: دانشگاه‌ها در یکی دو دهه اخیر رسالت های بسیاری را داشته است . رسالت آموزشی رسالت کلاسیک ما محسوب می‌شد، اما بعدها مواردی از جمله فرهنگی نیز به رسالت های دانشگاه های ما اضافه شد. بعدها و پس از سال 2000 میلادی نیز رسالت اجتماعی در کنار رسالت‌های دیگر دانشگاه های کشور ما قرار گرفت .

وی با تاکید بر نقش دانشگاه‌ها نسبت به جامعه اظهار کرد: دانشگاهی که با جامعه خود پیوند نداشته باشد و از درد جامعه خود با خبر نباشد دیگر دانشگاه محسوب نمی‌شود دانشگاه ها باید نسبت به جوامع خود احساس مسوولیت بیشتری داشته باشد. معین با بیان این‌که دانشگاهی می تواند به جامعه خود خدمت کند که خود آسیب دیده نباشد، خاطر نشان کرد: دانشگاه‌های ما تا سال 84 یکی از پاک ترین نهادهای کشور با وجود اتهامات وارده محسوب می شدند، اما پس از این سال دچار آسیب هایی جدی و اساسی بسیاری شد.

وی در بیان آسیب هایی که به گفته او دانشگاه‌های کشور از سال 84 گرفتار آن‌ها بودند، گفت: گسترش بی ضابطه ظرفیت های مراکز واحدهای دانشگاهی ، عدم تناسب میان دانش آموختگان ونیاز نیروی انسانی بازار کار حتک حرمت دانشجویان و استادان ، بی ثباتی مدیریتی در سیستم اموزش عالی، ایجاد دوگانگی در نظام آموزشی با ایجاد معاونت فناوری و همچنین سقوط اخلاق علمی و آکادمیک و نبود حافظه تاریخی در جنبش دانشجویی از جمله دستاوردهای دولت قبل در به وجود آوردن آسیب های جدی در فضای دانشگاهی کشور محسوب می‌شود.

معین با اشاره به راهکار های مقابله با آسیب های فضای دانشگاهی کشور ، احتیاج به ثبات مدیریت دانشگاه‌ها را از جمله اقدامات لازم برای مقابله با آسیب های به وجود آمده دانست و اظهارکرد: بازگرداندن اختیارات قانونی ستادی وزارتین علوم و بهداشت به وزارتخانه ها ، تمرکز زدایی از دانشگاه‌ها ، رفع سیاست زدگی از دانشگاه ها و بازنگری یا تجدید نظر در سیاست و برنامه‌ها و اقداماتی که به صورت غیر قانونی و غیرعلمی انجام شده است از جمله دیگر اقداماتی است که باید در فضای امروز جامعه مورد تاکید و توجه قرار بگیرد.

حواشی مراسم روز دانشجو در تالار شهید چمران دانشکده فنی

برگزاری مراسم روز دانشجو به همت انجمن اسلامی دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران در دانشکده فنی دانشگاه تهران با حواشی‌ای همراه بود.
در این مراسم شخصیت‌هایی همچون نجفقلی حبیبی، مصطفی معین، علی مطهری و جمعی از اساتید دانشگاه و دانشجویان حضور داشتند.
دانشجویان در این مراسم پلاکاردهایی همچون «استاده‌ام چو شمع مترسان ز آتشم»، «دانشگاه زنده است» و ... و همچنین عکس شخصیت‌هایی همچون امام خمینی(ره)، دکتر مصدق و علی شریعتی را در دست داشتند.
جمعیت زیادی پشت در اصلی تالار شهید چمران برای حضور در این مراسم تجمع کرده بودند که همگی موفق به حضور در تالار اصلی نشدند و از بیرون سالن نظاره‌گر مراسم بودند.
همچنین دانشجویان در این مراسم شعارهایی همچون «دانشجو می‌میرد ذلت نمی‌پذیرد»، «بسیجی واقعی همت بود و باکری»،‌ «فرجی فرجی ، دانای مظلوم ما»، و ... سر می‌دادند.
علی مطهری یکی از سخنرانان این مراسم بود که با حضور او در تالار شهید چمران دانشجویان از جابرخواسته و او را تشویق کردند و شعار «زندانی سیاسی آزاد باید گردد» سردادند.
همچنین پیش از سخنرانی او حضار با شعار «مطهری رو ببین، اصولگرا یعنی این» از او استقبال کردند.
در این مراسم همچنین کلیپ‌های تصویری پخش شد که در قسمتی از یکی از این کلیپ‌ها روند بررسی وزرای پیشنهادی پخش شد که با پخش این تصاویر دانشجویان شعار «نصرمن‌الله و فتح قریب،و ... » سردادند.
در انتهای این مراسم کلیپی از وقایع دانشگاه از قبل از انقلاب تاکنون پخش شد که در بخشی از آن جمله‌ای مبنی بر این‌که «تصاویر مربوط به حمله به کوی دانشگاه وجود دارد و به دلیل درخواست مسئولین دانشگاه حذف شده است» بر روی پرده نمایش داده شد.
مصطفی معین بشدت مورد تشویق دانشجویان قرار گرفت و پیش از سخنرانی حاضرین با شعار «اصلاحات زنده باد معین پاینده باد» از او استقبال کردند.
در انتهای این مراسم بیانیه انجمن اسلامی دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران توسط محمد رمضان‌زاده دبیر انجمن اسلامی قرائت شد و پیام تصویری سید محمد خاتمی به مناسبت روز دانشجو برای حاضرین به نمایش درآمد.

هموطن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۷ ۰۰:۴۸
زنده باد اصلاح طلبان روشنفکر امثال عارف معین نجفی که همگی شاگرد مکتب خاتمی اند زنده باد ایران زنده آزادی پاینده باد خاتمی هاشمی روحانی (268236)
کار، آزادی، جامعه ی مدنی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۷ ۱۵:۴۱
دوستان فعال جبهه ی سایبری مثل اینکه دیروز و امروزهم دست ازشیرین کاری برنداشته اند. عیبی ندارد بگذارید کارشان را بکنند و بهشت بروند!!!!!!!!!
اگر50نفر، تنها50نفر امثال عارف، معین، نجفی، مهرعلیزاده و... میداشتیم کشورما الان وضعش این نبود! (268367)
حامد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۷ ۰۰:۵۴
کاش میشد!!!! ??? (268238)
ایران
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۷ ۰۰:۵۷
کسانی که حاضر نیستند برای آزادی بهایی بپردازند٬هرگز لیاقت آزادی را نخواهند داشت... (268239)
واقع گرا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۷ ۱۴:۴۳
ولی همه میخواهند بقیه بهای آنرا بپردازند !!!، در جامعه ای که بسیاری از رای ها قومیتی و درصد بیسواد ی بالاست و شکاف اقتصادی فراوان است و عده ای با پول فراوان رای میخرند آزادی ممکنست وضعیت را بدتر می کند در ضمن چه منطقی می گوید که یک فرد تحصیلکرده کاملا مطلع و سیاسی و یک فرد کاملا بیسواد معتاد غیر سیاسی هر دو باید یک رای مساوی داشته باشند (268358)
1 میهن‌پرست
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۷ ۰۴:۱۳
نزدیک انتخابات که می شود اصلاح طلبان سر و کله اشان پیدا می شود.وعده می دهند و مردم را دعوت به حضور در انتخابات می کنند.
بعد که موقع عمل به وعده ها می رسد بیان می کنند ما کاره ای نیستیم .نمی توانیم کاری را به پیش بریم.تندروها بحران درست منی کنند.
جنبش دانشجویی یک جنبش بی هویت است و تا کنون هیچ خط دهی درستی به مردم انجام نداده است.
پس دانشجویان باید با کارگران و نظامیان میهن پرست همراه شوند و دل به بازیهای اصلاحی خوش نکنند. (268258)
اصلاح برای قدرت طلبی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۷ ۱۰:۰۳
علت پیدا شدن سر و کله اصلاح طلبان !!! نزدیک هر انتخابات بهترین دلیل بر علاقه وافر آنها به اشغال پست های قدرت با سوئ استفاده از کلمه مظلوم "اصلاحات" است. (268302)
1 میهن‌پرست
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۷ ۱۱:۵۲
من اعتقاد دارم همه ی گروهها باید در جهت کسب قدرت تلاش کنند اما اصلاح طلبان هیچگاه در این کشور به قدرت نرسیدند.به عبارت دیگر قدرت همیشه در انحصار باندهای خاص بوده است و اصلاح طلبان تنها چهره ی این باندها را بزک کردند تا در محافل بین المللی زیبا به نظر برسند.نمونه اش مجلس ششم و ریاست جمهوری خاتمی بود که عملا نشان دادند برای اصلاح امور قدرتی ندارند و یا بهتر است بگوییم برای اینکار به وجود نیامدند.
تنها راه اتحاد اصلاح طلبان با گروههای آزادی خواه دیگر است .و گرنه ایران نابود می شود. (268339)
فرامرز
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۷ ۱۱:۴۸
اگر کینه ها از دل بیرون برود
و چشمها حق بین شود
آنوقت است که وعده های محقق شده را هم می بینید
عزیز برادر (268337)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۷ ۱۴:۱۸
میهن پرست محترم ، امیدت به کارگری است که در کشور ما اغلب زیر دیپلم ند و مثل سال 84 با امید رسمی شدن خیلی از آنها را گول زدند و به محمود رای دادند ، تو در عالم خیال سیر می کنی و آنچه تخیل می کنی هرگز در واقعییت رخ نخواهد داد کمی واقع بین باش و به 15 اصلاح طلبان راضی باش و در توهم 20 خیالی زیر 10 اصولگرایان نمان ، (268355)
1 میهن‌پرست
Romania
۱۳۹۳/۰۹/۱۷ ۲۲:۱۲
بنده کارگرانی را گفتم که در شرایط فعلی پشت سر هم اعتصاب می کنند و منظورم اصلا بازیهای اصول گرایی و اصلاح طلبی نیست.
نمره ی اصلاح طلبی 7 است نه 15 .
در جای دیگر هم گفتم نیروهای اصلاح طلب به جای تاسیس حزب با آزادی خواهان میهن‌پرست متحد شوند تا کشور نجات یابد .
این 10 سال اخیر باعث شد کارگران دیگر گول هیچ حزبی را نخورند. (268431)
کار، آزادی، جامعه ی مدنی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۷ ۱۵:۳۷
با توجه به کامنتهای قبلیتون فهمیدم منظورشما ازمیهن پرستی شاه دوستی و سلطنت طلبیست که واقعا برایتان متاسفم که4 دهه ازمردم کشورتان عقبید.این شعارهاهم خیلی کلیشه ای و به دردنخورندبرادر، اینها رو توحزب رستاخیزمیدادی بهترنبود؟ شماهمانهایی هستید که راه برما فرزندان مصدق بسته اید! (268366)
راننده تاکسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۷ ۱۷:۴۶
همین افتخار کافی است که در دوران مسئولیت اصلاح طلبان هیچ اختلاسی در دولت رخ نداد پس ملت خوب میدانند چه طیفی به وعده ها عمل نمی کنند متاسفم که واقعیت و موانع پیشرفت منافع ملی را نمی بینید و دل به احساسات خوش کردید (268392)
وحید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۷ ۲۱:۲۷
کسانی منفی زده اند یعنی گفته اند در دوران اصلاحات اختلاس رخ داده؟ اگر نظرشان اینه متاسفم چون به قول راننده تاکسی همه میدانیم جز تلاش برای تامین منافع ملی هیچ سوءاستفاده ای نکردند (268424)
مهربان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۷ ۰۴:۵۲
انشاا...
به امید فردایی بهتر برای ایران اسلامی
ممنون دکتر (268260)
داود
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۷ ۰۸:۵۳
ای کاش دانشجو همان دانشجوی دهه 60 بود و آبرو و ارزشی داشت ولی الان دانشجو را در شهر ما به خانه نمی گذارند از برکت دانشگاه آزاد شبستر (268290)
راننده تاکسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۷ ۱۷:۴۹
دانشجو را در شهر ما به خانه نمی گذارند یعنی چیه؟؟؟؟؟؟ (268394)
دانشجو
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۷ ۲۱:۲۸
ایول دمت گرم (268425)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۷ ۰۹:۳۴
کسی که تا کم میاره استعفا میده به درد ریاست نمی خوره چون سربزنگاه کار زو ول میکنه (268296)
راننده تاکسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۷ ۱۷:۵۳
بله وقتی در یک جامعه مدنی مسئولی کم آورد یا اختلاس کرد یا سوءاستفاده کرد باید از روی ملت خجالت بکشه و کنار برود در غیر اینصورت یعنی ملت هیچ! در ضمن کار زو ول میکنه یعنی چی؟ (268396)
دانشجو
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۷ ۲۱:۳۲
کاملا درست و منطقی گفتید حتی اگر زیردستان رده پایین هم سوءاستفاده کنند استعفا میدهند اما در وطن ما عده ای حامی سوءاستفاده کنندگان میشوند و سعی در توجیه آن دارند! (268427)
سوادکوهی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۷ ۰۹:۴۶
با همین زنده باد مرده باد ها بود که به اینجا رسیدیم،

کی میشه یاد بگیریم نباید پیرو یک شخص باشیم.

ما باید پیرو عقلانیت باشیم، پیرو منطق، پیرو تفکر و اندیشه آزاد (268298)
پرسپولیس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۷ ۱۰:۱۷
هزار روز گذشته... (268309)
دانشجو
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۷ ۱۰:۵۴
آقای معین با احترامی که برای شما قائل هستیم درجواب شما و با وضعیت موجود وتشکلهای ایجاد شده در دانشگاهها و موانعی که در سر راه ورود به دانشگاهها وجود دارد و . . . می توان گفت امیدواری زیادی وجود ندارد زیرا که دانشجو را انتخاب میکنند و دانشجوی انتخاب کننده اندک است . (268321)
aomidia
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۷ ۱۶:۱۲
حقیر با جناب آقای دکتر معین که دوره دستیاری در رشته اطفال بود کاملا میشناسم این برادر عزیز وشجاع در سالن بزرگ بیمارستان سعدی شیراز با سخنرانی انقلابی وجالب ضد رژیم پهلوی اساتید و دستیارا ن و دانشجویان را تشویق به تظاهرات در بلوار مقابل بیمارستان سعدی یا شهید فقیهی نمود و موج دانشگاهی با امواج خروشان مردمی شهر شیراز را بلرزه در آورد پس از شکل گیری حکومت اسلامی مسئول کمیته پزشکی ستاد انقلاب فرهنگی شد ومدیری مومن تر وشایسته تر از او که وزارت خانه بهداشت ودرمان را اداره نمودند نداشته ایم (268377)
مرشد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۷ ۱۸:۰۸
اقای معین.یک مثلی هست.که میگه.من انم که رستم بود پهلوان. حالاتکیه کلام شماشده.خیلی هنر کردی که روز دانشجوروثبت کردی انهم دردوران تصدی وزارت علوم.سعی کن ترشی نخوری. (268398)