کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

15 هزار بیمار ضایعه نخاعی در لیست بهزیستی؛

طرح‌های جدید بهزیستی برای معلولان

ایسنا , 17 آذر 1393 ساعت 10:41

گروه جامعه: معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور گفت: پیشگیری از معلولیت سرلوحه کار توانبخشی است و با مشارکت حوزه پیشگیری سازمان بهزیستی، پیشگیری از بیماری‌های روانی مزمن و ضایعه نخاعی در اولویت کار قرار داده شده است.


یحیی سخنگویی گفت: در حال حاضر رویکرد جدیدی در حوزه توانبخشی در دنیا در حال انجام است، از رویکرد توانبخشی مبتنی بر مراکز فاصله گرفته و در جهت توانمندسازی افراد و گروه‌های هدف پیش‌روی می‌کند. وی ادامه داد: باید نیازهای اولیه معلولان در جامعه تامین شود و به عنوان مثال تامین سمعک برای یک فرد کم‌شنوا، ارائه عصا، واکر و یا ویلچر برای افراد ضایعه نخاعی حداقل وسایل و یا کمک به این افراد برای ورود آنان به جامعه و رفع چالش‌های آنان با خانواده و جامعه است.معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی در ارتباط با تامین حداقل نیازها برای حضور فعال معلولان در جامعه گفت: در سال جاری 37 میلیارد تومان برای خرید و تامین تجهیزات توانبخشی اختصاص داده‌ایم و تاکنون 27.5 میلیارد تومان به استان‌ها اعتبار اختصاص داده شده است.سخنگویی در ارتباط با تکنولوژی‌های مدرن در حوزه توانبخشی گفت: در زمینه تکنولوژی مدرن نباید از کشورهای پیشرفته دنیا عقب بمانیم و باید در آن مسیر گام برداریم و در این راستا برای تامین ویلچر برقی برای معلولان با نیازهای خاص، تهیه عصای هوشمند برای نابینایان و همچنین تامین تکنولوژی‌های مدرن مانند چاپگر بریل برای نابینایان اقدامات جدیدی است که در حوزه نابینایان آغاز شده است.

راه‌اندازی اولین مرکز تخصصی ضایعه نخاعی
وی ضمن ابراز تاسف از اینکه پس از گذشته این همه سال از جنگ یک مرکز توانبخشی ضایعه نخاعی به صورت علمی وجود ندارد، گفت: چند روز آینده اولین مرکز تخصصی ضایعه نخاعی در خیابان مولوی (مرکز شهیدجلایی‌پور) افتتاح می‌شود. معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی در این باره گفت: در این مرکز افراد با ون‌های مناسب‌سازی شده به مرکز منتقل شده و همچنین به صورت تخصصی اقداماتی از قبیل فیزیوتراپی، کاردرمانی و روانشناسی به معلولان ارائه می‌شود. سخنگویی همچنین در ارتباط با مدت زمان ارائه خدمات به افراد در این مرکز گفت: در این مرکز به طور هدفمند و زماندار در دوره‌ای سه تا شش ماهه فرد را وارد جامعه کرده تا بتواند حداقل مسائل مراقبتی از خود را فراگیرد. وی در ارتباط با نحوه ارائه خدمات در این مرکز عنوان کرد: خدمات به صورت رایگان است و از انجمن «مرکز حمایت از ضایعه نخاعی» دعوت می‌کنیم تا با تجربیاتی که دارند، این مرکز را اداره و در واقع مسوولیت آن را درون‌سپاری می‌کنیم.

15 هزار بیمار ضایعه نخاعی در لیست سازمان بهزیستی
وی همچنین در ارتباط با بیماران ضایعه نخاعی اظهار کرد: در حال حاضر 15 هزار بیمار ضایعه نخاعی در لیست سازمان بهزیستی وجود دارد و 12 هزار نفر از آنها ماهیانه 120 هزار تومان حق پرستاری دریافت می‌کنند. معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی در ارتباط با پشت نوبتی‌های ضایعه‌های نخاعی اظهار کرد: در حال حاضر چهار هزار نفر بیمار ضایعه نخاعی پشت نوبتی داریم و امیدواریم تا چند ماه آینده پشت نوبتی‌های ضایعه نخاعی را به صفر برسانیم تا همه 16 هزار نفر ماهیانه 120 هزار تومان را دریافت کنند.سخنگویی همچنین مدعی شد: تمام افراد ضایعه نخاعی که تا الان ویلچر دریافت نکرده‌اند، می‌توانند به سازمان بهزیستی مراجعه کنند تا ویلچر دریافت کنند. وی ضمن اشاره به ارائه خدمات در استان‌ها گفت: در طول 20 سال گذشته در 13 استان کشور تمام روستاها تحت پوشش خدمات توانبخشی مبتنی بر جامعه قرار گرفته و در واقع در این 13 استان روستایی نداریم که به این حوزه وارد نشده باشند و انتظار می‌رود تا پایان سال تمامی استان‌های کشور را تحت پوشش خدمات توانبخشی مبتنی بر جامعه قرار دهیم.

طرح‌های جدید سازمان بهزیستی برای معلولان
معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی ضمن اشاره به اینکه خانواده‌ها به خاطر داشتن فرزند معلول با افزایش هزینه‌های معیشتی روبه‌رو هستند، گفت: طرح نگهداری در منزل معلولان به عنوان طرح جدید در حوزه توانبخشی از ماه آینده عملیاتی خواهد شد. سخنگویی در این باره ادامه داد: در مناطقی که خانواده‌ها دارای فرزندان معلول با معلولیت شدید و یا خیلی شدید هستند، ماهیانه 100 هزار تومان مستمری تعلق خواهد گرفت و در سال آینده تعداد این خانواده‌ها افزایش می‌یابد.وی در ارتباط با تعداد افراد تحت پوشش طرح نگهداری در منزل معلولان گفت: در حال حاضر 330 نفر در لیست هستند و هدف ما این است که با نظارت سازمان بهزیستی به خانواده کمک کنیم که فرزندان معلول خود را در منزل نگه داشته و به آن رسیدگی کنند و در حال حاضر برای اولین بار حدود دو میلیارد تومان به این امر اختصاص داده‌ایم. معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی در ارتباط با طرح توانبخشی مبتنی بر خانواده نیز گفت: حدود سه سال از اجرای این طرح می‌گذرد و امسال این طرح گسترش یافته و به 7000 نفر رسیده است. سخنگویی ادامه داد: این خدمات به صورت رایگان و هفته‌ای سه روز به معلولان در استان‌های مختلف ارائه می‌شود.

کاشت حلزون پشت نوبتی ندارد

سخنگویی همچنین به طرح کاشت حلزون اشاره کرد و گفت: در سال جاری به کاشت حلزون چهار میلیارد تومان اختصاص داده شده است. معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی ادامه داد: همچنان به نیازمندان در این باره یارانه مربوط به کاشت حلزون پرداخت شده و پشت نوبتی‌ها را در حد صفر نگه می‌داریم. سخنگویی در پایان به تامین ویلچر برای معلولان اشاره کرد و گفت: ارائه ویلچر به بیماران ضایعه نخاعی را در اولویت داشتیم و امیدواریم به زودی به تمام معلولان نیازمند ویلچر ارائه شود و پشت‌نوبتی‌ها را در این زمینه نیز به صفر برسانیم.


کد مطلب: 62763

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/62763/طرح-های-جدید-بهزیستی-معلولان

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir