به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۵:۴۰
 
۱۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۹/۱۷ ساعت ۱۴:۴۸
کد مطلب : ۶۲۸۳۱
ترکان: روحانی درگیر ۸ سال بی‌نظمی است

بسیاری از بانک‌ها ورشکستگی پنهان دارند

گروه اقتصادی: مشاور ارشد رئیس‌جمهور گفت: نباید از روحانی انتظار معجزه داشته باشیم، ساده‌انگاری است اگر فکر کنیم روحانی می‌تواند با یک تصمیم به ۸ سال بی‌نظمی پایان دهد.
بسیاری از بانک‌ها ورشکستگی پنهان دارند
به گزارش فارس، اکبر ترکان در گفت‌وگویی به تشریح چگونگی عملکرد دولت در تحقق وعده‌های اقتصادی به خصوص مناطق آزاد پرداخت و در این زمینه گفت: دولت روحانی وارث مشکلاتی بود که تقریباً هیچ دولتی پس از جنگ وارث آن نبوده بنابراین برگرداندن سطح زندگی مردم به جای خود کار آسانی نیست، یعنی اگر در سه سال متوالی نرخ رشد 5 درصد داشته باشیم، تازه می‌توانیم این را جبران کنیم، کو حالا تا سه سال نرخ رشد 5 درصدی؟

مشاور ارشد رئیس‌جمهور در پاسخ به این سوال که آیا معتقدید که چنین کاری انجام نمی‌گیرد و دست یافتن به وعده تغییر دور از انتظار است، تصریح کرد: من نگفتم وعده‌های روحانی دور از انتظار است. اما نباید از روحانی انتظار معجزه داشته باشیم. ساده انگاری است اگر فکر کنیم روحانی می‌تواند با یک تصمیم به 8 سال بی‌نظمی پایان دهد.

وی ادامه داد: درست است که مسکن مهر از نظر تبلیغاتی قابل قبول است، ولی وقتی به ماهیت آن مراجعه می‌کنیم، می‌بینیم از کل پایه پولی ما که از زمان حضرت آدم تاکنون 100 هزار میلیارد تومان بوده است، سهم خلق پول از بانک مرکزی برای مسکن مهر 43 هزار میلیارد تومان بوده و این یعنی آثار تورمی بسیار سهمگینی که تا 45 درصد هم رفت. معنایش این است که از کیسه کل مردم ایران اعم از فقیر و غنی به یک نسبت برداشتیم و مسکن مهر ساختیم.

ترکان با بیان اینکه سهم این تورم‌های گرانقیمت در سبد ثروتمندان بسیار جزئی بود، اما استخوان فقرا را خرد کرد، تصریح کرد: نمی‌خواهم بگویم افرادی که این کار‌ها را کردند، سوء نیت داشتند. من قائل به سوء‌نیت نیستم، من معتقدم افرادی که در آن دوره این کار را کردند، نمی‌دانستند، فکر می‌کردند این‌ها کارهای خوبی است و با ساده‌اندیشی و ساده‌انگاری، از روابط بسیار پیچیده اقتصادی مطلع نبودند.

ترکان خاطرنشان کرد: اکنون اگر بخواهیم از گذشته عبور کنیم؛ نیازمند تقویت تولید داخلی، سرمایه گذاری مطمئن خارجی و بازگرداندن اعتماد به جامعه سرمایه گذار هستیم تا اعتماد به جامعه سرمایه گذار بازنگردد، قطعا نمی‌توانیم محرومیت‌ها و کمبود‌ها را بر طرف کنیم.

مشاور ارشد رئیس‌جمهور در پاسخ به این سوال که چگونه می‌توان اعتماد به مردم بازگرداند، خاطرنشان کرد: با بازگرداندن نظم، آنچه به جامعه ما ضربه زد نبود نظم و همراه نبودن همه چیز با هم بود. به طور مثال ما می‌خواستیم مناطق آزاد را رونق دهیم به افزایش واردات رو آوردیم یا خیرخواهی‌های ساده‌انگارانه‌ای انجام شد که نتیجه‌اش تورم و شکست تولید داخلی و برباد رفتن درآمدهای افسانه‌ای نفتی و بی‌سابقه در تاریخ ایران بود، نتیجه‌اش این شد همه کالاهایی که توانایی تولید داخلی آن‌ها را داشتیم، وارد می‌کردیم.

ترکان در تشریح واردات صورت گرفته اظهارداشت: اینکه چرا وارد می‌کردیم به دلیل آن است که عده‌ای با ذهن ساده‌انگارانه فکر می‌کردند اگر قیمت ارز را ثابت نگه دارند، ‌به مردم کمک می‌شود. ساده‌انگاری بود، سوء نیت نبود. اما نمی‌دانستند که وقتی تورم‌های سالانه روی هم جمع می‌شود، قیمت تمام شده کالای داخلی سال به سال با تورم بالا می‌رود، وقتی ارز ثابت نگه داشته می‌شود، قیمت وارداتی ثابت می‌ماند و به جایی می‌رسیم که قیمت تمام شده واردات ارزان‌تر از کالاهای داخلی می‌شود.

وی ادامه داد: این آن نقطه‌ای است که به آن شکست تولید داخلی در مقابل کالای وارداتی می‌گوییم که نتیجه آن تعطیلی کارخانجات، ورشکسته شدن بنگاه‌ها و عدم توانایی در بازپرداخت وام‌ها از سوی بنگاه‌هاست، نتیجه‌اش معوقات بانکی و ورشکستگی پنهان بانک‌هاست. بسیاری از بانک‌ها توان رقابت را ندارند و تنها با کمک‌های بانک مرکزی سر پا ایستانده‌اند.

مشاور ارشد رئیس‌جمهور در پاسخ به این سوال که شما چطور می‌گویید بانک‌ها در شرایط فعلی ورشکسته‌اند در حالی که هیچ بانکی این مطلب را اعلام نمی‌کند، خاطرنشان کرد: بسیاری از بانک‌های فعال امروز ورشکسته‌اند ولی این ورشکستگی پنهان است و این از شکست تولید داخلی در برابر واردات آغاز شد، به خاطر اشتباه در سیاستگذاری و به خاطر کنار زدن تصمیم‌گیران و مدیرانی که سال‌ها تجربه اندوخته بودند. البته نباید از نظر دور داشت که معوقات بانکی بزرگ‌ترین ضربه را به نظام بانکداری کشور زد.

مشاور ارشد رئیس‌جمهور در تشریح راه حل این موضوع گفت: راه حل آن تقویت تولید داخلی است، متاسفانه مناطق آزاد در گذشته جایگاه مناطق آزاد در تولید و رشد اقتصادی دیده نمی‌شد بیش از هر چیز مناطق آزاد جایگاه واردات بود. در روزهایی که درآمد کشور خوب بود ارز را صرف خرید اجناسی کردیم که در داخل کشور داشتیم و به همین دلیل تولید کشور ضربه بزرگی خورد. به روش غیر اقتصادی قیمت ارز را پایین نگه داشتند و با واردات کالا به تولید کشور ضربه زدند. قطعا برای رونق باید نرخ سپرده‌ها و تسهیلات کمتر شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر نرخ سود بانکی باید طبق تورم کاهش یابد اما بهره‌های بانکی منطق درستی ندارند، اظهارداشت: در حوزه اقتصاد مقاومتی باید به دادوستد با کشورهای همسایه توجه زیادی شود و به عنوان یک راهبرد اقتصاد مقاومتی باید صورت بگیرد. به دلیل اینکه انرژی ارزانی داریم توان رقابتی وجود دارد همچنین در صنعت مانند سیمان، فولاد، خودرو، پتروشیمی، برق و تولید پتروشیمی و ژنراتور دارای رتبه جهانی هستیم.

علي
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۷ ۱۵:۰۲
به جناب بفرماييد خودت كجاي تهران ساكني وكجاي بدنت ازشدت گراني شكسته؟ (268359)
vahid
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۷ ۱۵:۳۱
همش وعده های انتخاباتی میدن الان که به مرحله عمل کردن رسیده توش موندن چسبیدن به گذشته (268363)
علیسان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۷ ۲۰:۰۲
گذشته خراب و خرابی گذشته مثل بختک شده به جان ملت و دولت (268416)
علیسان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۷ ۲۰:۰۸
اینکه احمد توکلی اصولگرا گفت" در هشت سال گذشته فساد سیستماتیک شده بود" عمق فاجعه مدیریت معجزه هزاره سوم رو نشون میده
حکایت سنگ توی چاهی که چهل تا عاقلم حریف در اوردنش نیست (268418)
کار، آزادی، جامعه ی مدنی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۷ ۱۵:۴۸
من ازفرصت استفاده میکنم و احساسم را اینجا بیان میکنم:
دیروزنقطه ی عطفی درتاریخ دهه ی اخیربود؛ چون دیروز دانشگاه و کشورنفس کشید و هرآنکس را که میخواست و میپسندید برایش سخن گفتند...
معین، عارف، مطهری، شریعتی، زیباکلام و منتخب ملت.
اگردراسفند94 همت کنیم، فضای دیروز فضای سالهای آینده ی ماخواهدبود.
به امید پیروزی و درسراشیبی قرارگرفتن مسیرآزادی و جامعه ی مدنی (268370)
کار، آزادی، جامعه ی مدنی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۷ ۲۱:۲۳
درود برعلی آقا که پای بچه های پایگاهشان راهم اینجا بازکرده تابیشترمثبت بخورد و کمترمنفی!
برادرمن ملت شعوردارند و میفهمند دریک سایت اصلاح طلب هنگامی که فردی از نیکویی بزرگان این جریان میگوید کسی بدان منفی نمی زند، پس بااین کارا خودتون رو بیش ازحد روسیاه نکنید و توفکراسفند94 باشید تاروتون بشه ازخونه هاتون بیرون بیاین (268423)
1 میهن‌پرست
Romania
۱۳۹۳/۰۹/۱۷ ۲۲:۲۳
فکر کن در اسفند 94 همت کردی . نهایتا به چه خواهی رسید ؟؟؟
نهایتا مجلس دهم می شود مجلس ششم، مجلسی که رئیسش الان در حصر خانگی است.
خودمان را گول نزنیم با یک سخنرانی .همین آقای معین کسی است که در بزنگا پا پس کشید. . . .
مردم دیگر در چارچوب اصول گرایی و اصلاح طلبی نمی گنجند. (268433)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۷ ۲۳:۵۰
اشکال اینجا بود که مردم قدر شرایط ثبات نسبی اقتصادی و فرهنگی و وجهه کشور در خارج را ندانسته و به علت عدم تجربه سیاسی فکر نمی کردند اگر کنار بکشند وضع بدتر میشود ( که متاسفانه با آمدن محمود وضع بسیار بدتر و همه رشته ها پنبه شد ) البته غفلت اصلاح طلبان که حاضر به اعتلاف در 84 نشدند مکمل بی تفاوتی مردم شد و نتیجه اینکه دستاوردهای آن هشت سال را از دست دادند و الان هم اگر با منفی بافی مردم را دلسرد کنیم در واقع برای افراطی های دلواپس که بعید نیست کشور را بر باد دهند جاده صاف کن خواهیم شد (268439)
جواد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۷ ۱۶:۳۳
من این آقا را دوست دارم بخاطر اینکه در چند سال اخیر یک حرف راست را از دهان ایشان شنیدم ((که ما توان رقابت فقط در قرمه سبزی و آبگوشت داریم ولا غیر ))
بماند که چه دروغ های که نداده (268384)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۷ ۱۷:۴۷
اکبر آقا خودش (حسن رو میگم)گفت وضع مملکت که نابود شده ؟!من صد روزه همچی رو درست می کنم اینقدر من من کرد ولی کار برای ملت نکرد (268393)
راننده تاکسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۷ ۲۱:۵۰
خنده دار است اگر کاری برای ملت نکرده بگو چی کرده است؟خخخخخخخخخخ (268428)
دانشجو اقتصاد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۷ ۲۲:۰۲
من ایشان را خوب نمی شناسم اما اینکه بانکها ورشکسته پنهان دارند قبول دارم چونکه نسبت مطالبات معوق به مانده تسهیلات باید کمتر از 6درصد باشد در حالیکه این نسبت در حال حاضر در کشور ما بیشتر از 15درصد است و این نتیجه پرداخت تسهیلات بی حساب و کتاب و دستوری گذشته است و جالب اینست هم اینک چاره ای برای برگشت آنها اندیشیده نمی شود (268430)