به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۴۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۹/۱۸ ساعت ۱۴:۴۸
کد مطلب : ۶۲۹۵۰

ايسنا، مديريت جديدش و اخبار آقاي خاتمي!

گروه سياسي: يك عضو تحريريه ايسنا بحث ممنوع‌التصوير شدن آقاي سيدمحمد خاتمي در اين خبرگزاري را تلويحا تكذيب كرد.
ايسنا، مديريت جديدش و اخبار آقاي خاتمي!
در پي انتشار اخباری دال بر سياست‌هاي جديد تحريري اين خبرگزاري پس از تغيير مديرعامل آن و خصوصا عدم پوشش اخبار آقاي خاتمي و همچنین دیگر چهره های اصلاح‌طلب در روز دانشجو، خبرنگار ما با برخي از اعضاي تحريريه اين خبرگزاري تماس گرفت كه آنان پاسخ به اين سئوال را به مديريت اين رسانه ارجاع داده و از تكذيب يا تاييد اين خبر خودداري نمودند.

در عين حال يكي از اعضاي تحريري ايسنا تاكيد كرد كه نحوه پوشش اين موضوع در برخي سايت‌ها با واقعيت منطبق نيست و تا آنجا كه من اطلاع دارم هم در مديريت قبل و هم كنوني ايسنا، پوشش سخنراني‌ها و مواضع آقاي خاتمي با هماهنگي با آنها صورت مي‌گرفت و در اين سياست تغيير خاصي ايجاد نشده است. وي تصريح كرد: ما تاكنون عمده سخنان‌ آقاي خاتمي را پوشش خبري داده‌ايم و در روز 16 آذر نيز ايشان اصولا سخنراني نداشته‌اند كه بخواهيم آن را پوشش بدهيم يا ندهيم، ضمن اينكه در برخي از مراسم روز دانشجو از قرائت پيام ايشان نيز ممانعت به عمل آمد.

گفتني اينكه سايت اصلاح‌طلب انصاف‌نيوز روز گذشته در گزارشي با تیتر«آیا رفیق احمدی نژاد در ایسنا به نفع او بازی می کند؟» نوشته بود: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) که به تازگی مدیرعاملش تغییر کرده، روز گذشته خبرهای روز دانشجو را به شدت سانسور کرد؛ روزی که پانزدهمین سالگرد تاسیس این خبرگزاری وابسته به جهاد دانشگاهی بود ولی به نظر می رسد با تغییر جدید در مدیرعامل و سیاست های آن، شاید تاریخ «انحراف» از هدف تاسیس خوانده شود.

این خبرگزاری حتی خبر و عکس های مراسم روز دانشجویی که دکتر روحانی رییس جمهور در آن حضور پیدا کرد را نیز سانسور کرد؛ همچنین دیگر گزارش هایی که خبرنگارانش از مراسم های دانشگاه های سراسر کشور تهیه کرده بودند به صورت عجیبی سانسور شدند. به عنوان مثال، مهمترین مراسم روز دانشجو که به یاد کشته شدن 3 دانشجوی دانشکده ی فنی دانشگاه تهران در 16 آذر سال 1332 در این دانشکده برگزار می شود، به شدت سانسور شد به نوعی که حتی یک عکس از این مراسم در ایسنا منتشر نشد؛ در حالی که دو عکاس این خبرگزاری در آن مراسم حضور داشتند.

همچنین گزارش سخنرانی های علی مطهری و مصطفی معین به شدت سانسور شده است؛ پیام سیدمحمد خاتمی که در این مراسم رسما پخش شد به کل سانسور شده و منتشر نشد، گزارشی که به عنوان حاشیه ی این مراسم منتشر شد نیز تقریبا خنثی بوده و نشانی از حال و هوای این مراسم نداشت. این در حالیست که خبرگزاری منسوب به دانشجویان از بدو تاسیس، همیشه نگاهی ویژه به مراسم های دانشجویی داشته و حواشی این گونه برنامه ها را با جزییات منتشر می کرد. ایسنا با شعار «ایران به روایت ایرانیان»، در سالهای اولیه تلاش می کرد که به گونه ای رویدادهای خبری داخلی کشور پوشش داده شود که ایرانیان خبرهای کشور را از منابع خبری داخلی تهیه کنند و به مراجعه به رسانه های غیرایرانی و یا اخبار غیررسمی روی نیاورند.

ایسنا تا سالها توانسته بود چنین سیاستی را به نتیجه برساند ولی با روی کار آمدن احمدی نژاد و تغییر ریاست جهاد دانشگاهی و ایسنا که زیر مجموعه ی آن است، به تدریج سیاست های محافظه کارانه ای جای آن را گرفت اما در روزهای اخیر این خبرگزاری دوره ای متفاوت با تمام دوره ی گذشته اش را تجربه می کند. به نظر می رسد که در صورتی که سیاست جدید و یا مدیر آن به سرعت تغییر نکند، اعتبار این خبرگزاری در مدت زمان کوتاهی در نزد مخاطبانش از بین خواهد رفت. از سوی دیگر این رویکرد جدید بر خلاف دیدگاه دولت جدید و تاکیدات رییس جمهور بوده و می تواند باعث آسیب رساندن به وجهه ی آن شود؛ تبعاتی که می تواند شائبه ی بازی به نفع رفیق قدیمی رییس کنونی جهاد دانشگاهی را تقویت کند؛ محمود احمدی نژاد.

سانسور خاتمی توهین به نظام است

معاون رییس جمهور درباره‌ی شنیده‌هایی مبنی بر دستور اخیر خبرگزاری ایسنا برای سانسور خبری سیدمحمد خاتمی، با بیان اینکه «این خبر چون موثق نیست، فعلا اظهارنظر نمی‌کنم»، در واکنش به خبر سانسور شدن خاتمی در روز دانشجو در این خبرگزاری، گفت که صحت و سقم آن را پیگیری خواهد کرد.

مجید انصاری در گفت‌وگو با انصاف نیوز در حاشیه‌ی همایش ملی ارتقای سلامت اداری و مبارزه با فساد، در پاسخ به این که «مگر اساسا چنین دستوری درباره‌ی ممنوع التصویر بودن آقای خاتمی وجود داشته است؟»، تصریح کرد: من اصلا نشنیده‌ام، بعید است که در جمهوری اسلامی ایران ما به جایی برسیم که شخصیت بزرگی مثل آقای خاتمی که مایه‌ی افتخار کشور هستند، و فرزند معنوی امام هستند، رییس جمهور محبوب اسبق این کشور بودند، در خدمت مردم، در خدمت نظام هستند، ممنوع التصوی بشوند. وی درباره ی ادعای ممنوع التصویری خاتمی، افزود: این سخن اصلا توهین به نظام است، مگر نظام ما نظامی هست که محدود کند. در نظام ما بحث آزادی بیان و آزادی عقیده، از افتخارات قانون اساسی است، شعار نظام است، مورد تاکید حضرت امام بوده، مورد تاکید مقام معظم رهبری است؛ مگر می‌شود در نظام جمهوری اسلامی ایران با همه‌ی زیبایی‌هایش، چنین تصمیمی گرفته بشود؟ معاون رییس جمهور در پاسخ به این پرسش که «اگر یکی از خبرگزاری‌های زیر نظر دولت (ایرنا یا ایسنا) چنین تصمیمی گرفته باشد، با آن برخورد می‌کنید؟»، گفت: حتما چنین تصمیمی نخواهند گرفت.

یك خبرنگار
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۸ ۱۴:۵۱
واقعا تیم رسانه ای روحانی ضعیف است و به جای پیشرفت در حال پسرفت هستند. مدیر احمدی نژاد را كرده اند مدیرعامل ایسنا. واقعا جالبه! (268573)
دعاگوی مهربانان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۸ ۱۴:۵۹
حالا مگه محبوبیت سید محمد خاتمی وامدار رسانه هاست ؟!!! مگه تو اون هشت سال رسانه های اصلی کشور غیر توهین چیزی به ایشان نسبت می دادند ؟ اما محبوبیت ایشان خدا دادی و مردمی است (268580)
دوستدار خاتمی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۸ ۱۵:۵۲
چراغی را که ایزد برفروزد هرآنکه فوت کند ریشش بسوزد (268589)
دانشجو
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۸ ۱۵:۲۸
کی ایسنا رو نگاه میکنه. اصلا" مشایی را بکنن مدیرعاملش. 8 سال ایرنا و ایسنا و دهها خبرگزاری و دهها کانال تلویزیونی در اختیارشون بود در نهایت در انتخابات بهشون نشون دادند که مردم فرق سره رو از ناسره تشخیص میدن. زنده باد خاتمی. نابود باد اختلاس و ارتجاع و توهم و خرافه گرایی (268582)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۸ ۱۵:۵۹
خاتمی چه سانسور بشود چه نشود بازهم دربین مردم جوانان اندیشمندان اداخلی و خارجی محبوبیت دارد
چند وقتی است که ایسنا طرفدار اصولگرایان شده است اگر به اخبار مربوط به ۱۶ آذر نگاه کنیم متوجه میشویم (268591)
ا ت ش ب ی گ ز اده
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۸ ۱۶:۰۸
اقای روحانی احمدی نژاد زمانی که رئیس جمهور شد ابدارچی دولت گذشته را هم کنار گذاشت بعد از 18 ماه الان بیشتر فرمانداران از زمان دولت گذشته سر جای خود هستند .چرا؟؟ (268596)
مهربانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۸ ۱۶:۴۰
متاسفم که بگم کل دولت وکابینه اعتدالی نیست (268608)
بینام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۸ ۱۶:۴۵
آقای روحانی در پیام پیروزیش تو انتخابات که از تلویزیون هم پخش شد از خاتمی تشکر کرد، اونوقت حالا میگه من سر عهدم هستم. همون موقع که برای تحلیف از خاتمی دعوت نشد باید می فهمیدیم که قراره آهسته آهسته عقبگرد داشته باشیم. منتها هی واگذار می کنیم به آینده.... یکسال و نیم گذشت از رفع حصر هم خبری نشد. مجلس بعد هم بیاید خبری نخواهد شد، مگر آنکه روحانی علاوه بر فشار اصولگریان فشار ما رو هم احساس کنه (268610)
محسن میرزایی
Romania
۱۳۹۳/۰۹/۱۸ ۱۷:۰۶
تصویر اقای خاتمی عزیز بر دل عاشقان این سرزمین حک شده خاتمی نیاز به تبلیغ روزنامه ای ندارد. (268614)
جهان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۸ ۱۸:۱۲
خاتمی=عشق (268624)
منصف
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۸ ۱۸:۲۷
خاتمی عزت و محبوبیتش را از خدا و مردم دارد و رسانه ها و صدا وسیما هرگز نخواهند توانست این عزت الهی و مردمی را از بین ببرند (268626)
رضا کاظمی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۸ ۱۸:۴۸
فشار بر جهاد دانشگاهی بسیار زیاد است اما مسئولان جهاد و ایسنا باید از هویت خود دفاع کنند و این گونه در برابر افراطیون وا ندهند. کاش فقط ای کاش دکتر علی منتظری اکنون رئیس جهاد دانشگاهی بود. منتظری کسی بود که به کسی باج نمی داد. امیدوارم مسئولان فعلی جهاد و ایسنا بخشی از شجاعت و درایت دکتر منتطری را ره توشه خود کنند. اگر بنا باشد در دولت دکتر روحانی نیز مثل دوره احمدی نژاد رفتار کنیم پس این همه هزینه برای دموکراسی چه فایده ای دارد؟ آقای متقیان لطفا هویت ایسنا را به این خبرگزاری برگردانید. شما مسئو (268628)
ایران داد عمارلویی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۸ ۱۸:۵۴
عجب انشای خوبی؟؟؛؛
جناب انصاری واقعیت و ان چه اتفاق افتاد گویا است دیگر توجیه و...لازم ندارد نکند ما را در سر شاخیست؟یا دمی؟؛؛ (268629)
رزمنده جانباز
Romania
۱۳۹۳/۰۹/۱۸ ۱۹:۲۵
زنده باد خاتمی انیس قلوب ملت ایران
"دود اگر بالا نشیند کسر شٱن شعله نیست" (268638)
اصفهانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۸ ۲۰:۴۲
عزت خدادادی است همیشه عزیز وسر بلند باشی آقای خاتمی (268653)
دلسوز
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۸ ۲۰:۴۵
رئیس قوه مقننه افزود: به هم ریختگی در کار کشور در دولت قبل به وفور دیده می‌شد.
(پس خرابکاری های پاک ترین دولت تا سال های سال می ماند.جای نگرانی نیست که عوامل محمود هنوز خیال کنند که رئیس جمهورشان هنوز ،محموداست وهرطوری دلشان خواست عمل کنند.) (268654)
سورج
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۸ ۲۱:۴۰
یه مطلبی رابرایتون بگم که همه انگشت به دهان میشید,فرماندارشهرستان سرخه زادگاه رییس جمهوریک احمدی نژادی دوآتیشه است شمادیگه حساب کارراداشته باشید,متاسفانه باشعاراعتدال فقط اصلاح طلبان وحامیان واقعی دولت هیچکاره شده اند (268665)
اصغر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۸ ۲۲:۳۲
اعتدال تنها كلمه اي بود كه حاكميت را ميتوانست از دست اصلاح طلبان نجات دهد ولي من متحيرم چرا خاتمي در زمين آنها بازي ميكند (268682)