به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۹/۱۹ ساعت ۰۰:۱۱
کد مطلب : ۶۲۹۸۶
در يك گزارش ۵۰۰ صفحه‌ای منتشر شد؛

انتقاد سنا و اوباما از «بازجویی‌هاي خشن»

گروه بين الملل: یک گزارش کمیته اطلاعاتی سنای آمریکا نشان می‌دهد که تکنیک‌های مورد استفاده در «بازجویی خشن» از شبه نظامیان بازداشتی در زندان‌های مخفی سیا ناکارآمد بوده و هرگز منجر به کسب اطلاعات به منظور مقابله با توطئه‌های تروریستی نشده است.
انتقاد سنا و اوباما از «بازجویی‌هاي خشن»
این گزارش سازمان اطلاعات مرکزی را متهم کرده که افکار عمومی و تصمیم‌گیران را درباره برنامه «بازجویی خشن» گمراه کرده است که بخش عمده‌ای از آن توسط دو پیمانکار خارج از این سازمان، توسعه، اجرا و برنامه ریزی شده بود. سنای آمریکا، سیا را متهم کرده که روند بازجویی‌هایش وحشیانه‌تر از چیزی بوده که به آن اعتراف کرده است. برنامه یاد شده طی سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۶ اجرا شد و بر اساس آن از بازداشتی‌های القاعده و سایر زندانیان متهم به تروریسم در گوشه و کنار جهان بازجویی می‌شد.

این گزارش ۵۰۰ صفحه‌ای خلاصه گزارش کامل ۶۷۰۰ صفحه‌ای است و در آن نتیجه تحقیقات سنا در مورد روش‌های غیرقانونی بازجویی از مظنونان به عضویت در القاعده پس از حملات تروریستی یازدهم سپتامبر تا سال ۲۰۰۹ انتشار یافته است. در این گزارش گفته می‌شود که ۱۱۹ مظنون در مراکز بازداشت سیا در کشورهای دیگر نگهداری می‌شدند و دستکم در مورد ۳۹ نفر از آن‌ها روش‌های غیرقانونی، از جمله ایجاد احساس خفگی با فرو بردن سر زندانی به زیر آب و تهدید به مرگ به کار رفته است.

همچنین سیا در پاسخ به پرسش‌های مقام‌های کاخ سفید، اطلاعات گسترده نادرستی در مورد این روش‌ها داده و برخی اسناد و فیلم‌های بازجویی‌ها نیز نابود شده است. این گزارش نتیجه گرفته است که روش‌های خشن و غیرقانونی بازجویی برای کسب اطلاعات موفق نبوده است. گزارش یاد شده نتیجه پنج سال تحقیق کمیته اطلاعاتی سنا درباره این برنامه است که هدف از آن، گرفتن اطلاعات از زندانیان القاعده و سایر بازداشتی‌ها در بازداشتگاه‌های سراسر جهان است.

سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا و دیگر اعضای ارشد دولت آمریکا گفته‌اند که این برنامه اثرگذار بوده و با استفاده از آن شماری از توطئه‌های تروریستی کشف شده‌ است. در همین حال، باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا به این گزارش واکنش نشان داده و گفته است که شکنجه اعضای القاعده توسط سیا «برخلاف ارزش‌های ما» بوده است. وی در بیانیه‌ای اظهار داشت: «من به همین دلیل وقتی که به مقام ریاست جمهوری رسیدم به صراحت شکنجه را ممنوع کردم چرا که یکی از ابزارهای موثر در نبرد علیه تروریسم و تامین امنیت آمریکایی‌ها، پایبندی به آرمان‌های‌مان است».

اوباما تاکید کرد که «روش‌های خشن بازجویی دیگر اعمال نخواهند شد و تکنیک‌های مورد استفاده توسط سیا، به منافع آمریکا در خارج ضربه می‌زند بدون اینکه به تلاش‌های ضد تروریستی کمکی کند». رییس جمهوری آمریکا اظهار امیدواری کرده است که گزارش سنا «بتواند به ما کمک کند تا این تکنیک‌ها را در زمانی که اعمال شده‌اند، یعنی در گذشته،‌‌ رها کنیم».