به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۲:۰۹
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۹/۱۹ ساعت ۰۹:۲۰
کد مطلب : ۶۲۹۹۵
مانورهای متقلبانه برای سرقت جواهرات

پیرزن‌ها هدف اعضای یک‌خانواده سارق بودند

گروه حوادث: روزنامه شهروند در گزارشي نوشت: اعضای یک خانواده، سارقان طلا و جواهرات پیرزن‌ها در اماکن مذهبی بودند. پدر و مادر و پسر با مانورهای متقلبانه اعتماد طعمه‌های خود را جلب و سناریوی سرقت‌های خود را اجرایی می‌کردند. وقتی پرونده سرقت‌های مشابه از زنان دارای سنین بالا در محدوده شهرری و کهریزک پیش روی کارآگاهان قرار گرفت، موضوع را جهت رسیدگی در دستور کار خود قرار دادند.

بررسی اظهارات مالباختگان که همگی از میان زنان هستند نشان داد که سارقان با مراجعه به زنان مسن در مساجد و حسینیه‌ها جهت اقامه نماز با طرح ادعای کمک به افراد فقیر و انجام مانورهای متقلبانه اعتماد این افراد را جلب می‌کردند و کیسه پلاستیکی مشکی حاوی چند تکه لباس کهنه داخل آن را به مالباختگان تحویل می‌دادند. این دزدان پس از جلب اعتماد و به بهانه یادداشت شماره عیار طلاها اقدام به گرفتن طلا و جواهرات زنان می‌کردند و درحالی‌که انتهای کیسه‌ها سوراخ بودند طلاها را به همراه لباس‌ها و یک بسته پول در داخل کیسه گذاشته و پس از سرقت طلا از قسمت سوراخ زیرین کیسه، به سرعت از محل متواری می‌شدند.

با بررسی اظهارات مالباختگان، کارآگاهان اطمینان پیدا کردند که تمامی سرقت‌ها توسط گروه مشخصی از سارقان انجام می‌شود؛ اظهارات مالباختگان نشان داد که دزدان در قالب یک گروه دونفره در برخی از سرقت‌ها دو نفر مرد و در برخی از سرقت‌ها یک مرد و یک زن، با استفاده از انواع خودروهای سواری ال ٩٠، پژو ٤٠٥ و پراید، اقدام به سرقت طلا و جواهرات زنان مسن کرده‌اند.
کارآگاهان با انجام چهره‌نگاری و بهره‌گیری از بانک اطلاعات مجرمان سابقه‌دار موفق به شناسایی فریبرز (پدر) و علی (پسر) به‌عنوان دو عضو گروه سارقان شدند؛ با توجه به حضور یک سارق زن در سرقت‌ها و احتمال مشارکت دیگر اعضای خانواده دراین سرقت‌ها، تصویر همسر فریبرز نیز توسط تعدادی از مالباختگان مورد شناسایی قرار گرفت.

با شناسایی هر سه عضو یک خانواده به‌عنوان اعضای گروه سارقان، دستگیری آنها در دستورکار پایگاه نهم و کلانتری‌های محدوده شهرری و کهریزک قرار گرفت؛ بلافاصله مشخصات متهمان و خودروهای مورد استفاده از سوی آنها در اختیار عوامل کلانتری‌ها و همچنین تیم‌های نامحسوس پایگاه نهم قرار گرفت. مأموران کلانتری ١٦٨ موفق به دستگیری هر سه متهم در خیابان ١٣ آبان شدند. سرهنگ کارآگاه حسین زارع، رئیس پایگاه نهم پلیس آگاهی تهران بزرگ، با اشاره به کشف دو خودرو ال ٩٠ سفید و یک خودرو پژو ٤٠٥ نقره‌ای از متهمان گفت: «با توجه به سرقت‌های مشابه انجام‌شده در مناطق کهریزک، شهرری، حسن‌آباد، نازی‌آباد و دیگر مناطق جنوب شهر تهران و احتمال ارتکاب سرقت‌های مشابه در سایر مناطق شهر تهران، متهمان با قرار قانونی جهت انجام تحقیقات در اختیار پایگاه نهم پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار گرفتند؛ از کسانی که بدین شیوه و شگرد مورد سرقت طلا و جواهرات قرار گرفته‌اند دعوت می‌شود تا جهت شناسایی متهمان و طرح و پیگیری شکایات خود به پایگاه نهم پلیس آگاهی تهران بزرگ واقع در شهرری – خیابان آستانه مراجعه کنند».