به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۱۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۹/۱۹ ساعت ۱۱:۱۸
کد مطلب : ۶۳۰۲۸
خاتمی محور اصلی اصلاحات برای انتخابات است

مقابل خواست‌عمومی مردم نمی‌توان ایستاد

گروه سیاسی: معاون سیاسی وزیر کشور دولت اصلاحات با اشاره به بحث وضعیت اصلاح‌طلبان و آمادگی آنها برای ورد به انتخابات مجلس عنوان کرد: اصلاح‌طلبان موضوع انتخابات را به عنوان یکی از مهم‌ترین سازوکارهای تغییر و تحول سازنده در کشور برای پیشبرد اهداف و برنامه‌های تحول‌ساز در کشور تلقی می‌کنند و به طور طبیعی این سازوکار را به عنوان زیرساخت شکل‌گیری نهادهای نظامی در اولویت اول خود قرار داده و می‌دهند.
مقابل خواست‌عمومی مردم نمی‌توان ایستاد
مرتضی مبلغ افزود: در شرایط فعلی که مجلس موجود چالش‌های زیادی را در راستای تحقق اهداف ملی و مردمی دولت فراهم کرده است، مطالبه عمومی به وضوح حاکی از شکل‌گیری مجلسی مناسب با شرایط جاری کشور است برای همین اصلاح‌طلبان اهتمام ویژه‌تری نسبت به انتخابات آتی مجلس مبذول خواهند داشت. این فعال سیاسی اصلاح‌طلب تاکید کرد: در زمان مقتضی اصلاح‌طلبان هم به فعالیت لازم در زمینه انتخابات مجلس خواهند پرداخت و همه تلاش خود را برای شکل گیری مجلسی کارآمد، معقول و کمک‌کننده به برنامه ملی و مردمی به کار خواهند گرفت گرچه اصلاح‌طلبان در انتخابات های مختلف بویژه در انتخابات مجلس با چالش‌ها و دست‌اندازهای گسترده‌ای مواجه بوده‌اند اما اهمیت نهاد مجلس در حدی است که اصلاح‌طلبان ناچار به تحمل شرایط سخت پیش رو بوده و تلاش خود را به عنوان وظیفه ملی انجام داده و خواهند داد.

وی با اشاره به چگونگی ایجاد اجماع میان اصلاح‌طلبان گفت: اصلاح‌طلبان در سال‌های گذشته با توجه به عوامل مختلف از قبیل دوران سختی که در اثر سیاست‌های مخرب بر کشور گذشت و همچنین تجارب گرانباری که از فعالیت‌های گذشته خود بدست آوردند در جهت اجماع‌سازی میان خود٬ وارد ساحتی از تعامل سیاسی با یکدیگر شده‌اند. معاون سیاسی وزارت کشور دوران اصلاحات یادآور شد: امروز به سهولت می‌توان گفت اصلاح‌طلبان با استفاده از سازوکار خردجمعی و ایثار و از خودگذشتگی می‌توانند فرایند وحدت را در جریان خود طی کنند که این امر به شکل موثر و سازنده‌ای در انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته نمود پیدا کرد.

عضو شورای مشورتی سید محمد خاتمی افزود: امروز اصلاح‌طلبان با تداوم همان فرآیند در صدد ایجاد وحدت و اجماع در درون جبهه اصلاحات هستند و تلاش می‌کند با تلاش مستمر به این هدف ارزشمند برسند. در این فرآیند همه احزاب، گروه‌ها و فعالان اصلاحات حضور داشته و با اعلام نظر خود و بحث و بررسی پیرامون سیاست‌های انتخاباتی به تدریج به وحدت نظر و اجماع لازم دست خواهند یافت. مبلغ خاطرنشان کرد: این فرآیند می‌تواند به نحو شایسته‌ای تکثر موجود در جریان اصلاحات را که یکی از لوازم سیاست‌ورزی است به نوعی به وحدت و اجماع برساند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با تاکید بر اینکه اصلاح‌طلبان در جوهره خود تحول، نو شوندگی و روزآمدی را دارند، گفت: اصلاح‌طلبان مستمرا اهداف نظام جمهوری اسلامی و آرمان‌های انقلاب و برنامه اساسی کشور را متناسب با شرایط روز مورد بررسی قرار می‌دهند و اصلاحات لازم را برای پیش‌برد اهداف مذکور به عمل می‌آورند. وی گفت: به طور طبیعی این فرآیند در جوهر خود نوعی اصلاحات درونی را در پی دارد لذا گرچه آموزه‌های اصلاحات ثابت و تحول‌ناپذیر است اما روش‌های اصلاح‌طلبان در شرایط مختلف٬ متناسب با اقتضائات زمانی قابل تغییر و اصلاح است و جریان اصلاحات نیز چنین اصلاحاتی را بر تداوم شرایط زمانی و مکانی به عمل آورده و خواهد آورد.

مبلغ تاکید کرد: برخی موضوعات و آموزه‌ها مثل پاسخگو بودن حکومت‌مردان و یا قانونمداری از نظر اصولی قابل تغییر نیست چراکه در هرشرایطی باید پاسخگو و قانونمدار بود چراکه اینها از اصول اساسی نظام مردمسالار است اما روش دستیابی به این اصول می‌تواند متناسب با شرایط و اقتضائات زمان باشد بنابراین اصلاح‌طلبان باید همواره در برنامه‌های خود٬ بررسی‌ها و اصلاحات لازم را به عمل آورند. معاون سیاسی وزارت کشور در دوران اصلاحات با بیان اینکه اصلاح‌طلبان باید در شرایط فعلی به دو امر مهم متناسب با شراطی جاری٬ توجه کافی داشته باشند، گفت: اول آنکه باید افراط‌ی‌گری را به عنوان امری ضروری و ملی مورد توجه قرار دهند و در این راه اصولگرایان معتدل را نیز هرچه بیشتر با خود همراه سازند و دوم آنکه سعی کنند به خاطر حفظ و تقویت و پیشبرد مصالح و منافع ملی٬ تعامل سازنده با اصولگرایان معتدل داشته باشند و در عین رقابت با رقیب خود به نوعی در منافع ملی که قابل رقابت نیست به اجماع و وحدت‌نظر برسند.

مبلغ یادآور شد: اصلاح‌طلبان با موانع سخت و طاقت‌فرسایی در فرآیند انتخابات مواجه بوده و هستند اما علیرغم همه موانع و چالش‌ها٬ حضور فعال و مسئولانه اصلاح‌طلبان بویژه با توجه به نگاه ملی و مردمی آنان باعث شد تا منشا تحولات قابل توجهی در عرصه سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی کشور باشند. وی افزود: این مسئله حاکی از آن است که اگر مطالبه عمومی مبنی بر تغییر و تحول سازنده در کشور وجود داشته باشد و اصلاح‌طلبان مسئولانه و فعالانه در عرصه حضور داشته باشند و به مطالبه عمومی مردم پاسخ دهند، خواه ناخواه باید پذیرفت تغییرات سازنده‌ای بوجود آمده است زیرا جریان‌‌های نظارتی که موانع پر دامنه‌ای را سر راه اصلاح‌طلبان ایجاد می‌کنند٬ ممکن است بتوانند برخی افراد را از صحنه حذف کنند اما نمی‌توان در مقابل خواست عمومی مردم ایستاد چراکه خواست عمومی مردم به هر حال ولو با اندکی تاخیر محقق خواهد شد.

مبلغ تاکید کرد: در این میان شخصیت‌های کلیدی کشور از جمله آقایان هاشمی‌، خاتمی و سایر بزرگان حتما در انتخابات آتی به خاطر تحقق اهداف مردمی وحدت نظر خواهند داشت و همچون انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته در این انتخابات نیز در حد توان مردم را برای رسیدن به اهداف سازنده و بر حق خود یاری می‌کنند. وی گفت: در فرآیند ایجاد وحدت و اجماع بین اصلاح‌طلبان در انتخابات پیش رو٬ خاتمی به عنوان محور اصلی مورد اقبال همه اصلاح‌طلبان است و این محوریت در فرآیند انتخابات مورد تایید سایر بزرگان نیز خواهد بود. عضو شورای مشورتی سید محمد خاتمی در مورد پیش بینی آرایش سیاسی مجلس آینده گفت: این پیش بینی از نظر میزان نمایندگان جناح‌های مختلف چندان امکان‌پذیر نیست. به دلیل چالش عدیده‌ای که بر سر راه انتخابات بویژه برای اصلاح‌طلبان وجود دارد٬ از همین امروز دستگاه‌های مسئول خط و شان خود را از پیش ترسیم می‌کنند و نشان می‌دهند که قصد دارند چه رفتار ناصوابی را در پیش گیرند.

وی افزود: آنچه می‌توان پیش‌بینی کرد آن است که در مجلس آینده جریان‌های افراطی و کارشکن به حاشیه می‌روند و مجلسی معقول و در راستای مطالبات عمومی تشکیل خواهد شد. مبلغ تاکید کرد: امیدواریم با توجه به حساسیت بالای نهاد مجلس به عنوان نهادی که طبق قانون اساسی باید در راستای تامین حقوق اساسی مردم باشد در جهت پیش برد اهداف بزرگ نظام و کشور عمل کند و همه دستگاه‌های مسئول برگزاری انتخابات اعم از اجرایی و نظارتی بر اساس قانون و به دور از سلیقه و هرگونه شائبه جناحی و سیاسی وظایف خود را انجام دهند و موانع و چالش‌های انتخابات را که در پیش رو است با پایبندی عمیق و همه جانبه به قانون به حداقل برسانند تا شاهد برگزاری انتخاباتی پرشور و در تراز ملت ایران باشیم و همه جناح‌ها بتوانند آزادانه و بدون مانع جدی به رقابت سازنده بپردازند.
مرجع : ایلنا