به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۹/۱۹ ساعت ۱۳:۳۰
کد مطلب : ۶۳۰۵۷
پیشنهاد روحانی؛

گام دوم ایران برای مبارزه با تروریسم جهانی

گروه سیاسی: یک کارشناس مسائل بین‌الملل بر ایجاد اراده بین‌المللی برای اجرای پیشنهادات رئیس‌جمهور درباره مبارزه با تروریسم تاکید کرد.
گام دوم ایران برای مبارزه با تروریسم جهانی
حسن بهشتی‌پور، کارشناس مسائل بین‌الملل درباره‌ی 10 پیشنهاد ارائه شده از سوی حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان در کنفرانس بین‌المللی جهان علیه خشونت و افراط‌گری با بیان این که رئیس‌جمهور کشورمان نه به دنبال معلوم‌ها بلکه به دنبال علت‌ها رفته و ریشه واقعی خشونت را شناسایی کرده و آنها را به عنوان پیشنهاد بیان کرده است،گفت: ذات این پیشنهادات خوب است . اما بحث اجرایی شدن این پیشنهادات مطرح است. پیش از این نیز آقای رئیس جمهور در سازمان ملل، اجلاس شانگهای و حتی امسال در سخنرانی خود بار دیگر این پیشنهادات را به گونه‌ای دیگر مطرح کردند. وی ادامه داد: متاسفانه کسی نیست که این پیشنهادات را اجرایی کند و تنها در سطح صحبت باقی می‌ماند. باید کسانی به دنبال آن باشند که ببیند چه راهکارهایی وجود دارد که این پیشنهادات عملی شوند.

وی با اشاره به پیشنهاد روحانی مبنی بر نامگذاری 18 دسامبر به عنوان روز مبارزه علیه خشونت گفت: تعیین یک روز برای مبارزه با خشونت اقدام خوبی است. اما از این گونه روزها در تاریخ جهان و ایران زیاد بوده و هیچ گونه عملیات اجرایی ندارند. در گذشته نیز آقای خاتمی گفت‌وگوی تمدن‌ها را در سازمان ملل مطرح کردند که با استقبال عمومی مواجه شد اما چندان عملیاتی نشد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با تاکید بر این که باید برای اجرای پیشنهادات یک اجماع بین‌المللی به وجود آید ادامه داد: خود کشورهای پیشنهاد دهنده باید پیگیر اجرای این موضوعات باشد. ارائه پیشنهادات شرط لازم است اما کافی نیست. بهشتی‌پور افزود: بارها و بارها سخنرانی کردن و ارائه طرح و پیشنهادات در طول تاریخ روی زمین باقی مانده است زمانی می‌تواند ایران در دیپلماسی عمومی موفق شود که بتواند طرح اجرایی برای این پیشنهادات ارائه کند. باید یک اراده بین‌المللی برای اجرای این پیشنهادات به وجود آید و کشور پیشنهاد دهنده آستین بالا زند و به دنبال اجرایی کردن آن باشد.
مرجع : ایسنا