به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۹/۱۹ ساعت ۱۴:۲۸
کد مطلب : ۶۳۰۷۴

با «بگم بگم» گفتن‌ها کاری پیش نمی‌رود

گروه فرهنگی: معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: درخصوص بیمه خبرنگاران نمی‌توانیم از طریق دولت اقدام کنیم؛ چرا که آن موقع خبرنگار وارد بدنه دولت می‌شود و این یک روش پوپولیستی است، اما به صاحبان امتیاز گفته شده که با همکاری آنها بیمه خبرنگار به صورت یک‌جا پرداخت شود.
با «بگم بگم» گفتن‌ها کاری پیش نمی‌رود
حسین انتظامی بعد از ظهر سه شنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: توجه به رسانه‌های محلی همواره در دستور کار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده و این روند نیز ادامه خواهد یافت، اما فضای عمومی رسانه‌ای کشور و حتی جهان نشان می‌دهد که رسانه‌های دولتی در حال محدود شدن هستند و به تدریج رسانه‌های دیگر ابتکار عمل را به دست می‌گیرند. وی با اشاره به چهار زمینه مهم برای رسانه‌های امروز افزود: رسانه‌های بین‌المللی، اجتماعی، تخصصی و محلی چهار فرصتی است که در آینده می‌تواند خود را شکوفا کند. توسعه رسانه‌ای قطعاً در آینده نصیب رسانه‌هایی خواهد شد که در این زمینه فعالانه وارد عرصه می‌شوند.

معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه برای کشوری مثل ایران مایه تأسف است که گاهی به یک برگ و یک صفحه نام رسانه یا روزنامه می‌دهد، ادامه داد: در راستای همین موضوع دستورالعملی به وجود آمده که طبق آن، چهارچوب روزنامه‌ها مشخص شده و تمام قواعد یک مجموعه نوشتاری که نام روزنامه یا نشریه به خود بگیرد در آن ذکر شده است. انتظامی به چهار سیاست ابلاغی درخصوص آخرین وضعیت تبلیغات و آگهی‌ها در نشریات استانی اشاره کرد و افزود: بر اساس آخرین ابلاغیه، ضمیمه روزنامه‌های سراسری کشور همگی باید با خود روزنامه توزیع شود، همچنین آگهی‌ها و تبلیغات دولتی نیز با توجه به مبدأ شهر و استان به نشریات سراسری داده شود و نه اینکه به طور کلی به نشریات سراسری واگذار شود؛ البته در این زمینه ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در استان‌ها مرجع تشخیص هستند و ضمائم روزنامه‌های سراسری نباید بیش از 30 درصد آگهی داشته باشند.

وی اضافه کرد: در حال حاضر، کشور از نظر میزان نشریات اشباع شده و قرار بر این است که تقاضاهای نشریات جدید با بررسی بیشتری دنبال شود؛ چرا که امروز 250 روزنامه در کشور وجود دارد و 20 روزنامه با موضوع ورزشی نشر می‌یابد؛ در حالی که ما 16 تیم در لیگ برتر فوتبال داریم. سؤال اینجاست که آیا این تعداد خبرنگار فعال در نشریات در زمینه ورزشی داریم؟

معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درخصوص بیمه خبرنگاران گفت: اصرار وزارتخانه بر این است که در جهت استقلال خبرنگار و رسانه حرکت کنیم. پس درخصوص بیمه خبرنگاران نمی‌توان از طریق دولت اقدام کرد؛ چرا که آن موقع خبرنگار وارد بدنه دولت می‌شود و این یک روش پوپولیستی است، اما به صاحبان امتیاز گفته شده که با همکاری آنها بیمه خبرنگار به صورت یک‌جا پرداخت شود و امروز در سایت معاونت مطبوعاتی به طور مشخص روشن شده که چه رسانه‌ای چه میزان پول دریافت کرده است.

انتظامی درخصوص قانون دسترسی آزاد به اطلاعات اظهار کرد: قوانین این حیطه را اجرایی خواهیم کرد، اگر در سال‌های قبل این قوانین نادیده گرفته شده یا بایگانی شده بود، آن افراد و یا آقایی که آنها را بایگانی کرده بود، رفته است. امروز این دولت با رویکردی جدید به میدان آمده و می‌خواهد آنچه حق مردم و شهروندان است به درستی احقاق شود.

وی با اشاره به تاکید دولت درباره مبارزه با فساد و شفاف‌سازی در این رابطه تصریح کرد: در مبارزه با فساد به طور یقین و بی‌شک آنچه باید در مرحله اول اتفاق بیافتد، شفاف بودن و با شفافیت صحبت کردن است. اگر شفاف سخن گفتیم و همه چیز را روشن کردیم، آن موقع در کنارش اتفاق مورد نظر رخ می‌دهد وگرنه با «بگم بگم» گفتن‌ها کاری پیش نمی‌رود.

معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایسنا مبنی بر اینکه "طرح موضوع برگزاری آزمون برای کسانی که می‌خواهند رسانه جدید راه‌اندازی کنند با چه هدف و علتی بوده است؟" گفت: این اتفاق قطعاً اتفاق خوب و مبارکی است و در قانون مطبوعات به عنوان یکی از موارد احراز صلاحیت مدیران مسئول قرار خواهد گرفت؛ البته این موضوع به رسانه‌هایی که در آینده قرار است مجوز بگیرند برمی‌گردد و تمام رسانه‌های کشوری، استانی و محلی را شامل می‌شود.
مرجع : ایسنا