به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۲:۰۶
 
۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۹/۱۹ ساعت ۱۶:۴۵
کد مطلب : ۶۳۰۷۹

10 نکته از پرسپوليس ـ فولاد خوزستان

گروه ورزشی: فردا پرسپوليس و فولاد يکي از مهمترين بازي هاي هفته را روبه‌روي هم برگزار مي‌ کنند.
1. فولاد از سال 76 وارد لیگ ایران شد. اولین بازی پرسپولیس و فولاد برگزار نشد! قرار بود این دو تیم در زمستان 77 بازی کنند، اهوازی ها به علت تقارن روز بازی با انتخابات شورای شهر اهواز اعلام کردند که نمی‌ توانند میزبان بازی باشند و بازی 3 ـ صفر به سود حریف شد.

2. پرسپولیسی ها، در جمع خود چند بازیکن گذشته فولاد را داشته اند، برعکس فولادی ها هم از چند بازیکن پرسپولیس بهره برده اند که مهمترین این نفرات سیدمحمد علوی، نعیم سعداوی، حسین عبدی، یحیی گل‌محمدی، بهنام سراج، سوشا مکانی، حسین کعبی، میثم سلیمانی، غلامرضا رضایی، پژمان جمشیدی، مهدی دغاغله، رضا نوروزی و ... بوده اند.

3. معروف ترین مربی مشترک دو تیم پرسپولیس و فولاد، وینکو بگوویچ بوده است او با فولاد به عنوان سوم لیگ رسید و با پرسپولیس، عنوان پنجم را به دست آورد که تا آن زمان بدترین عنوان تاریخ پسر به شمار می‌رفت.

4. نعیم سعداوی تنها مربی ایرانی است که روی نیمکت 2 تیم ننشسته است او سال هاست در کادرفنی فولاد است و در سال 87 دستیار پیروانی در پرسپولیس بود. یکی دیگر از افراد مشترک، رضا چلنگر بود که در مقاطعی مترجم مربیان کروات 2 تیم بود.

5. پرسپولیس و فولاد در امر استفاده از مربیان بالکان و اعتماد به آنها در فوتبال ایران، شهره و نامور هستند. در تیم فولاد وینگوبگوویچ، نناد ینکولیچ، ملاون فرانچیچ، دراگان اسکوچیچ، لوکا بوناچیچ و ... بوده اند و پرسپولیسی ها هم از بین بالکانی ها، جورجویچ، استانکو، مت کویچ، ولادسیلاو بگویچ، وینکو بگویچ و کرانچار را داشته اند.

6. 3 بازی آخر دو تیم در اهواز انجام شده و فاتح هر 3 دیدار خوزستانی ها بوده اند. بعد از آنکه دیدار رفت 2 تیم را در لیگ سیزدهم پرسپولیس با حساب 3 ـ یک فتح کرده بازی برگشت 2 تیم در اهواز با حساب 2 ـ یک به سود میزبان تمام شد. در جام‌حذفی هم فولاد در ضربات پنالتی برنده شد (جام‌حذفی پارسال) و بالاخره در دور رفت لیگ امسال هم فولاد در اهواز 2 ـ صفر برنده شد.

7. در تاریخ فوتبال اهواز همواره یک تیم قرمزپوش و یک تیم آبی‌پوش داشته ایم که نماد پرسپولیسی ها و استقلالی های این شهر هستند، تیم قرمزپوش این شهر در ادوار گذشته، نیروی اهواز، آب و خاک اهواز، نورد اهواز، جنوب اهواز و سرانجام فولادخوزستان بوده اند ...

8. حسین فرکی، سرمربی سال گذشته فولاد که این تیم را قهرمان لیگ ساخت، از بازیکنان سال 59 و 60 پرسپولیس بوده است.

9. فولاد به جز پرسپولیس تنها تیم سرخپوشی است که قهرمان لیگ شده است. از تجربه داران قهرمانی در لیگ ایران، پاس سبز، تاج و استقلال آبی، سایپای نارنجی و سپاهان زردپوش بوده اند ...

10. پرگل ترین تساوی 2 تیم، تساوی 3 ـ3 در لیگ 81 و پرگل ترین بازی، برد 4 ـ3 فولاد برابر پرسپولیس در سال 84 بوده است.

سعيد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۹ ۱۸:۰۹
اين بازي كه كميته انظباطي همه شرايطو براي فولاد فراهم كرده. (268890)
مجد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۹ ۱۹:۱۱
قهرمانی مشکو ک پارسال
گل صد در صد آرش افشین که چوبشو هم خورد !
این تیم و اون سپاهان فوتبال ایران رو به شوتبال تبدیل کردن. حال هم نوبت تراختوره که یه دفعه نظامی میشه! (268898)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۹ ۲۱:۴۱
بهار جان چرا برعکس نوشتی .این بازیکنان که نام بردی اکثرا از تیم های خوزستانی به لیگ برتر معرفی شدن و رفتن به تیم های پایتخت و گاها دوباره به خوزستان برگشته اند . (268952)