به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۱:۳۵
 
۱۹
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۹/۲۱ ساعت ۱۸:۰۰
کد مطلب : ۶۳۱۹۹
توسط دولت منطقه مسلمان‌نشين اویغور

حجاب اسلامی زنان در چين ممنوع اعلام شد

گروه بين الملل: دولت منطقه مسلمان نشين اویغور چین پوشش حجاب کامل (برقع) و حتي روسري و مانتوهای بلند را در انظار عمومی به علت فشارها اعمال شده از سوی پکن از بیم حملات تروریستی ممنوع اعلام کرد.
حجاب اسلامی زنان در چين ممنوع اعلام شد
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، پوشش کامل چهره در منطقه اویغور چین ممنوع شد. اویغور مرکز ایالت سین کیانگ واقع در شمال غربی چین و مرکزی برای اقلیت مسلمان این کشور است. بنا به سایت رسمی دولت سین کیانگ، کمیته دائمی پارلمان اورومچی این ممنوعیت را تائید و در نظر گرفته است. دولت پکن در حال حاضر با وجود نگرانی متخصصین برای ایجاد نا آرامی‌های قومی در منطقه و بیم شدت یافتن افراط گرایی، این تصمیم را اتخاذ کرده است.

پیش‌تر اقلیت مسلمان ایغور در ایالت سین کیانگ رویه معمول سنتی را در زندگیشان اعمال می کردند اما به تازگی برخی از آنان سبک زندگی پاکستانی ها و عربستان سعودی را که زنانشان پوشش های کامل صورت را دارند در پیش گرفته‌اند. کارشناسان قوم شناسی اظهار کردند که تصمیم به ممنوعیت پوشش کامل چهره (روبنده يا برقع) موجب بدنامی و ناآرامی در ایغور خواهد شد.

جیمز لیبالد کارشناس مسائل قومی چین از دانشگاه لاتروب ملبورن به خبرگزاری رویترز گفت: این ممنوعیب سبب می شود که این گونه حجاب به عنوان نماد مقاومت و هویت قومی ملی محبوب تر شود. وی در ادامه افزود: در پنج سال گذشته دولت پکن به زور خواسته است استاندارد و شکل پوشش بانوان ایغور را تغییر دهد، اما این موضوع با الگوی بزرگتری تطابق می کند. مردمان ایغور به زبان ترکی صحبت می‌کنند و چند سالی است، به دلیل اینکه دولت پکن مدعی مبارزه تروریسم و افراطگری است، مورد خشونت قرار گرفته اند.

این اطلاعیه یک ماه پس از این اعلام می شود که دولت سین کیانگ اجرای فرایض مذهبی را در ساختمان‌های دولتی و همچنین پوشش لباس‌ و نمادهای مذهبی را ممنوع کرده است. در ماه اوت سال جاری در شهر کارامای، واقع در شمال سین کیانگ ورود مردان جوانی که داری محاسن و زنانی که حجاب داشتن به اتوبوس‌های عمومی ممنوع اعلام شد. طبق این قانون، مقامات شهر استفاده از وسائل نقلیه عمومی را برای پنج گروه ممنوع کرده‌اند.

این گروه‌ها شامل افراد دارای روسری، روبنده (برقع)، برقع، لباس‌هایی با نماد هلال ماه و ستاره و جوانان با ریش بلند می‌شود. همچنین آسوشیتدپرس گزارش کرده است، پلیس به فروشگاه‌های مانتوهای بلند این استان حمله کرده و آن‌ها را بسته است. در گزارش روزنامه محلی کارامای دیلی آمده‌است: این تدابیر امنیتی برای تضمین حفظ نظم عمومی و جان افراد است و آنها همچنین از دارائی و سلامت شهروندان از هر گونه نژاد‌ی حفاظت خواهد کرد.

شهر کارامای در ۴۰۰ کیلومتری شمال ارومچی، پایتخت ایالت سن‌کیانگ واقع است. ارومچی در ماه‌های آوریل و مه شاهد انجام حملاتی به ایستگاه قطار و یک بازار بود. با توجه به افزایش تهدیدات تروریستی، سین کیانگ کمپین یک ساله ای را برای خشنونت‌های مرتبط با ترور در ماه می سال جاری تشکیل داد که تا ماه ژوئن ۲۰۱۵ به طول می انجاند. همچنین دولت مرکزی چین مدعی است با تهدیدات بسیاری از سوی گروه تروریستی داعش روبرور است.

در ماه ژوئیه وو سیک فرستاده چین به خاور میانه اعلام کرد که حدود ۱۰۰ ایغور در کنار گروه های شبه نظامی و تروریست مبارزه می کنند. مسلمانان ترک ‏تبار اویغور ساکن در ایالت سین کیانگ با جمعیتی بالغ بر 8 میلیون نفر، در اثر سیاست های ضد اسلامی حکومت مرکزی چین ‏زندگی سختی را می گذرانند.‏ سین کیانگ از سال‌ها پیش و در پی تصرف ترکستان شرقی به نقشه چین اضافه شد و در ‏دهه های اخیر با سیاست های دولت مرکزی همواره مردم بومی آن زیر فشارهای ‏گوناگون بوده و از کمترین امکانات موجود در بخش های دیگر چین محروم هستند.

در سال‌های اخیر مقامات چینی برای شکستن فضای انحصاری زندگی مسلمانان اویغور ‏در این منطقه قوم بزرگ چینی هان که اکثریت جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهد را ‏تشویق به زندگی در این استان کرده و وارد این منطقه می کنند تا ضمن به حاشیه بردن ‏مسلمان با اقلیت شدن قومیت آنها، تلاش برای رسیدن به نیازهای مشروع و حقوق ‏شهروندی آن‌ها را شورش و اغتشاش به نظر برسانند.
مترجم: گلناز سادات غفاری