به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۱۸:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۹/۲۲ ساعت ۰۹:۱۷
کد مطلب : ۶۳۲۱۰
بنا بر گزارش سازمان ملل

آب‌هاي درياي مدیترانه، گورستان مهاجران

گروه جامعه: رویای الدورادو، هزاران نفر را در سال گذشته به کام مرگ کشاند و مدیترانه، دریای آبی و آرامی که اروپا و آفریقا را به یکدیگر متصل می‌کند، گورستان این قربانیان بود.
آب‌هاي درياي مدیترانه، گورستان مهاجران
بنا بر گزارش سازمان ملل، این دریا، یکی از پرترددترین راههای آبی است که مهاجران برای رسیدن به اروپا سعی می کنند از آن عبور کنند. در سال گذشته، بیش از ۲۰۰ هزار نفر سعی کرده اند از این طریق خود را به کشورهای آنسوی مدیترانه برسانند که نیمی از آنها اهل سوریه و اریتره هستند. این تعداد تقریبا سه برابر از میزان ثبت شده در سال ۲۰۱۱ یعنی سال آغاز تحولات در کشورهای عربی بیشتر بود. در آن سال، رقم ثبت شده ۷۰ هزار مهاجر گزارش شده بود که در نوع خود یک رکورد محسوب می شد.

از این میان، ۳۴۱۹ نفر در جریان عبور از مدیترانه در سال گذشته، قربانی شده اند که یا بر اثر شرایط غیرانسانی تحمیل شده از سوی قاچاقچیان بوده است یا بر اثر غرق شدن جان باخته اند. راشا، یک پناهجوی اهل سوریه است که برای گریز از این کشور، به همراه خانواده خود، این خطر را به جان خریده است. وی در یکی از اردوگاههای پناهجویان در مصر می گوید: “برای یک هفته در یک کشتی در دریا سرگردان بودیم. روزهای سیاهی را با شرایط خیلی سخت در وسط دریا گذراندیم و هر بار هم، قاچاقچیان می گفتند که فردا حرکت می کنیم و هر روز تعداد مهاجرانی که با قایق به کشتی منتقل می کردند، بیشتر می شد. کشتی در شرایط ناگواری بود و به دلیل مشکل فنی دیگر امکان حرکت نداشت. نیروی دریایی مصر به کمک ما آمد و همۀ ما را به این اردوگاه منتقل کردند.”

بی ثباتی در کشورهایی نظیر لیبی و مصر، موجب شده که مرزهای این کشور از کنترل خارج شوند و خیل عظیم مهاجران، از طریق این گذرگاهها به سوی مدیترانه سرازیر می شوند. آمر بشیر، مسئول امور مهاجران در منطقه صبراته، می‌گوید: “مهاجرت غیرقانونی و پناهجویانی که از کشورهای اریتره، اتیوپی و سومالی به اینجا می آیند، یک معضل جدی در این منطقه شده است. حالا سوری ها هم به این مهاجران اضافه شده اند و شمار این افراد که تلاش می کنند از این طریق خود را به اروپا برسانند روز به روز بیشتر می شود.” بیشتر مهاجران از بندر این منطقه خود را به دست قاچاقچیان و امواج مدیترانه می سپارند تا به ایتالیا برسند. مهاجرانی که بسیاری از میان آنها، رنگ سواحل ایتالیا را نمی بینند.

خلیج عدن نیز از دیگر راههای دریایی است که مهاجران کشورهای شرق و جنوب آفریقا، برای عزیمت به کشورهای ثروتمند حاشیۀ خلیج فارس، به دنبال زندگی بهتر انتخاب می کنند. از میان ۸۲ هزار مهاجری که دریای سرخ را طی کرده اند، ۲۴۲ مهاجر در این راه جان خود را از دست داده اند. دریاهای آسیای جنوب شرقی نیز قربانگاه مهاجران زیادی بوده اند و از میان ۵۴ هزار مهاجر غیرقانونی که تلاش کرده اند خود را از راه آبی به کشورهایی نظیر مالزی، اندونزی و استرالیا برسانند،۵۴۰ نفر جان باخته اند. همزمان با خطراتی این چنین که زندگی مهاجران گریخته از شرایط ناگوار کشورهای مبدا را تهدید می کند، کشورهایی نظیر ایتالیا، استرالیا و فنلاند، با وضع قوانین سختگیرانه تر موانع بیشتری برای مهاجران ایجاد می کنند.