به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۵:۰۵
 
۸
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۹/۲۲ ساعت ۱۰:۴۰
کد مطلب : ۶۳۲۲۵
با حدود 3 تا 8 هزار تومان در بازار داخلی؛

قيمت​گوجه‌فرنگی برای ایرانیها 2برابر خارجيها!

گروه اقتصادی: در حالی که مصرف‌کنندگان ایرانی با کاهش عرضه گوجه‌فرنگی و افزایش قیمت آن تا مرز 8000 تومان مواجه شدند، این محصول به قیمت کیلویی 1300 تومان صادر شده است.
قيمت​گوجه‌فرنگی برای ایرانیها 2برابر خارجيها!
اکنون هم با افزایش عرضه گوجه‌فرنگی قیمت این محصول در مغازه‌های سطح شهر به حدود کیلویی 3000 تومان رسیده باز هم بیش از دو برابر گران‌تر از گوجه‌فرنگی صادراتی است. بر اساس آمار رسمی گمرک جمهوری اسلامی ایران طی هشت ماهه امسال 216 هزار تن گوجه فرنگی به ارزش 79 میلیون 100 هزار دلار به کشورهای مختلف صادر شده که ارزش هر کیلوگرم از این محصول به صورت میانگین 0.4 دلار برای مشتریان خارجی گرجه فرنگی می‌شود و اگر نرخ متوسط 3300 تومانی را برای هر دلار در سال‌جاری در نظر بگیریم قیمت هر کیلوگرم گوجه فرنگی صادراتی به کیلویی 1320 تومان می‌رسد.

این در حالی است که علی‌رغم نوسان همیشگی قیمت گوجه فرنگی در بازار داخلی، قیمت این محصول طی ماه‌ گذشته به مرز کیلویی 8000 تومان هم رسید. حالا هم که به گفته مسئولان وزارت جهاد کشاورزی به دلیل رسیدن محصول استان‌های تولیدکننده گوجه فرنگی مانند بوشهر و هرمزگان به بازار، روند کاهش قیمت آن تا پایان امسال ادامه دارد، باز هم قیمت حدود 3000 هزار تومان در بازار داخلی بیش از دو برابر گران‌تر از نرخ صادراتی آن است. البته ناگفته نماند که کیفیت گوجه‌فرنگی صادراتی دست‌چین‌ و بسته‌بندی شده بسیار با محصولی که درهم در بازار داخلی فروخته می‌شود، متفاوت است و اگر بخواهیم این معیار را محاسبه کنیم تفاوت قیمت گوجه‌فرنگی در بازار داخلی و خارجی بسیار بیشتر از این خواهد شد.
مرجع : ایسنا