به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۴:۳۲
 
۶
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۹/۲۳ ساعت ۱۸:۵۳
کد مطلب : ۶۳۴۱۲

موافقت مخالفان سوري با آتش‌ بس در حلب

گروه بین الملل: يك عضو ائتلاف ملي مخالفان سوري اعلام کرد: مخالفان با طرح آتش بس در حلب و قلمون که از سوي استفان دي مستورا، فرستاده سازمان ملل متحد، پيشنهاد شده است، موافقت کردند.
موافقت مخالفان سوري با آتش‌ بس در حلب
به گفته دكتر جواد ابو حطب، مخالفان سوري موافقت رسمي خود را به اطلاع دي مستورا نماينده سازمان ملل رسانده اند. وي گفت:‌ مخالفان سوري از نماينده سازمان ملل خواستند که پيشنهاد آتش بس را تنها به منطقه حلب محدود نكند بلکه اين طرح بايد شامل مناطق درعا و القلمون نيز شود‌. عضو ائتلاف مخالفان سوري افزود:‌ ما از فرستاده سازمان ملل خواستيم، ضمن توضيح مراحل اجرايي اين طرح براي مخالفان، جهت تضمين موفقيت طرح و جلوگيري از هرگونه نقض آتش بس از سوي دولت سوريه، اين طرح را تحت پوشش ‌فصل هفتم‌ شوراي امنيت قرار دهد‌.

استفان دي مستورا فرستاده سازمان ملل متحد در يک کنفرانس خبري، طرح آتش بس در حلب ونحوه اجراي آن را توضيح داد.فرستاده سازمان ملل در سوريه، طي هفته‌هاي گذشته تلاش‌هاي ديپلماتيک خود براي آتش‌بس و جلوگيري از خونريزي بيشتر در اين کشور را تشديد کرده است. وي در سفر به سوريه پس از ديدار با مخالفان سوري درباره جزئيات ‌تعليق درگيري‌ها‌ بر اساس طرح موسوم به مناطق ممنوعه با مقامات اين کشور از جمله وليد معلم وزير خارجه و بشار اسد رئيس‌جمهور نيز بحث و تبادل نظر کرد. هدف اساسي اين طرح ‌تعليق جنگ‌ در استان حلب و ممانعت از اجراي عمليات نظامي توسط ارتش بوده و هدف آن آغاز عمليات سياسي در سوريه اعلام شده است.

در پاسخ به تلاش‌هاي جامعه بين‌المللي براي متوقف کردن کشتار سوري ها، ائتلاف ملي مخالفان سوري از قبول طرح آتش بس خبر داده است. اما مقامات سوري در قبال اخبار مطبوعات در خصوص طرح دي مستورا هنوز واکنشي يا موضع رسمي نشان ندادند.منابع نزديک به مقامات سوريه مي‌گويند، دمشق درصدد دريافت توضيحات بيشتري درباره اين طرح است تا کارآمدي آن را در خاتمه دادن به بحران 45 ماه و جلوگيري از ادامه خونريزي مورد ارزيابي قرار دهد. دي مستورا در راستاي ماموريت هايش از سوي سازمان ملل تلاش کرده که فرآيند آشتي داخلي و گفت وگوي فراگير ميان مخالفان و مقامات دمشق را در اولويت برنامه‌هاي خود قرار دهد.