به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۲:۳۶
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۹/۲۴ ساعت ۱۰:۳۳
کد مطلب : ۶۳۴۲۸
در ایران به جای مجازات فقط حرف زده می‌شود؛

اراده جدی برای مقابله با فساد وجود ندارد

گروه سیاسی: دبیرکل جامعه اسلامی اصناف و بازار معتقد است که در دستگاه‌های کشور عزم و اراده جدی برای مقابله با فساد وجود ندارد.
اراده جدی برای مقابله با فساد وجود ندارد
احمد کریمی اصفهانی درباره ضرورت برخورد قاطع و بدون ملاحظه با مفاسد، اظهار کرد: فکر می‌کنم اراده و عزم جدی در دستگاه کشور برای مقابله با فساد وجود ندارد. چرا که اگر این اراده وجود داشت با افراد بدون تبعیض و یکسان برخورد می‌شد. متأسفانه الان طوری شده که شهروندان به شهروند درجه یک و دو تبدیل شده‌اند یا با برخی افراد به خاطر جایگاه‌شان یا جوسازی‌هایی که صورت می‌گیرد، نمی‌توان مقابله کرد.

وی ادامه داد: برخی از افراد با سوءاستفاده از رانتی که دارند باعث ایجاد مفاسد می‌کنند. مثلا در قضیه فساد 3 هزارمیلیاردی مگر می‌شد بدون هماهنگی با بانک یا ثبت احوال و جاهای دیگر چنین فسادی صورت گیرد. کریمی اصفهانی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری درباره مبارزه با مفاسد، تأکید کرد: اگر مشکل قانونی در این زمینه وجود دارد باید مجلس آن را رفع کند. البته جرم و مجازات هم باید همخوانی داشته باشد. معمولاً مجازات‌ها آن‌قدر سبک است که برای مفسد عبرت نمی‌شود. قوه مقننه در تدوین قانون باید قاطع باشد و اگر مشکلی هم وجود داشت مجمع تشخیص مصلحت می‌تواند در این قضیه ورود کند. اگر تا به حال برخورد قاطع صورت نگرفته به خاطر سستی سه قوه و مجمع تشخیص مصلحت بوده است.

وی با بیان این‌که متأسفانه در ایران به جای مجازات فقط حرف زده می‌شود، افزود: در دنیا با مفسدین قاطعانه برخورد می‌کنند و جرم و مجازات تناسب دارد اما در ایران بیش از آن‌که مجازات کنند حرف می‌زنند و همین دلیل می‌شود تا مفسدین جرأت پیدا کنند و جامعه به سمت بیشتر شدن جرایم پیش برود. برگزاری همایش‌های مختلف شاید سود چندانی نداشته باشد و با برخورد قاطعانه است که می‌توان جلوی فساد را گرفت.

دبیرکل جامعه اسلامی اصناف و بازار در پایان گفت: هر سه قوه بدون توجه به سمت و جایگاه افراد برای مقابله با فساد باید وارد عمل شوند و هرچه شدت عمل بیشتری صورت گیرد قاطعانه‌تر می‌توان جلوی فساد را گرفت. دولت باید طبق دستور اسلام عیون داشته باشد. عیونی که مورد اعتماد هستند و وقتی اطلاعاتی می‌آورند طبق آنها باید با مجرمین برخورد کرد.
مرجع : ایسنا