به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۴:۳۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۹/۲۸ ساعت ۱۰:۲۵
کد مطلب : ۶۳۸۳۵

دلیل اعلام نشدن رشد اقتصادی

گروه اقتصادی: رییس مرکز آمار ایران دلیل عدم اعلام رشد اقتصادی شش ماهه را با گذشت سه ماه از شش ماهه نخست سال جاری توضیح داد.
دلیل اعلام نشدن رشد اقتصادی
عادل آذر  که پیش از این در مراسم افتتاح سرشماری عمومی کشاورزی گفته بود که آمار رشد اقتصادی برآورد شده و در روزهای آینده اعلام می‌شود، درباره عدم اعلام این آمار با از گذشت حدود سه ماه از آن زمان، گفت: با توجه به اینکه بخش کشاورزی سهم موثری در رشد اقتصادی دارد، حیفمان آمد که از آمار مقدماتی این بخش استفاده نکنیم. وی افزود: به این ترتیب منتظریم تا نتایج مقدماتی سرشماری کشاورزی نیز اعلام شود تا آمار آن را نیز در بررسی‌هایمان دخیل کنیم.

رییس مرکز آمار ایران درباره زمان اعلام نتایج مقدماتی سرشماری عمومی کشاورزی نیز اظهار کرد: با توجه به اینکه سرشماری به صورت الکترونیکی انجام شده و از سرعت بالایی برخوردار است، آمار مقدماتی این سرشماری در نیمه دی ماه منتشر خواهد شد. آذر در پاسخ به این سوال که بنابراین آمار رشد اقتصادی تا پایان دی ماه اعلام خواهد شد یا خیر، تصریح کرد: به هر حال برای محاسبه رشد اقتصادی با توجه به آمار جدید مقداری طول می‌کشد و فکر نمی‌کنم که نرخ رشد شش ماهه در دی ماه اعلام شود.

وی همچنین درباره برآورد مرکز آمار از نرخ رشد اقتصادی، گفت: در حال حاضر رقمی را نمی‌توانیم به عنوان برآورد رشد اقتصادی اعلام کنیم چراکه رشد اقتصادی با در نظر گرفتن همه شاخص‌ها محاسبه می‌شود. رییس مرکز آمار پیش از این در مورد چرایی تاخیر مرکز آمار در اعلام رشد اقتصادی بهار بعد از گذشت پنج ماه از فصل بهار، به ایسنا، گفته بود: با توجه به اعداد و ارقامی که به طور متنوع از سوی حوزه های مختلف اعلام شد، معاونت برنامه ریزی از سوی شورای ملی آمار ماموریتی را به مرکز آمار اعمال کرد تا با محاسبات دقیق و تکمیل اسناد نتیجه نهایی را بررسی و در اعلام آمار خود عجله نداشته باشد.

وی با بیان این‌که برخی از آمارها مقدماتی بوده و باید با مرور زمان اسناد و مدارک آن‌ها تکمیل شود، توضیح داد: بنابراین اگر ما هم در این شرایط آماری را برای رشد اقتصادی فصل بهار اعلام می‌کردیم مشکلاتی را ایجاد می‌کرد از این رو تصمیم گرفتیم تا به جای این که دچار مسائل رسانه‌ای شویم تمام هم و غم خود را برای جمع‌آوری اسناد و ارقام مستندتری گذاشته تا آمار دقیقی را اعلام کنیم.

رییس مرکز آمار همچنین در مورد این‌که تصمیم مرکز آمار برای اعلام رشد اقتصادی در چه زمانی است، اعلام کرده بود که آمار رشد اقتصادی را با توجه به مسائل موجود شش ماه منتشر می‌کنیم چرا که معتقدیم باید رشد اقتصادی را با توجه به شرایط موجود کشور بلندمدت تر در نظر گرفت. آذر با بیان این‌که حدود یک سال و نیم است که آمار رشد اقتصادی را به طور فصلی اعلام می‌کردیم، گفت: اما با توجه به این که به لحاظ اصول حرفه‌ای و احتیاط کار چون اسناد قطعی بسیاری از شرکت‌ها بعد از مجمع منتشر می‌شود، ما نیز ناچاریم که بر آمار اعلامی ستاره مقدماتی بزنیم.
مرجع : ایسنا