به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۹/۲۹ ساعت ۱۱:۱۱
کد مطلب : ۶۳۹۳۸
اعتماد در یک نگاه

اصلاح طلبان باید خود را نقد کنند

گروه سیاسی: روزنامه اعتماد موضوع های پشت پرده آرام مذاکرات، تغییر نرخ سود بانکی تا پایان سال تایید نشد و اصلاح طلبان باید خود را نقد کنند را در شماره روز شنبه بازتاب داد.
اصلاح طلبان باید خود را نقد کنند
این روزنامه با بررسی موضوع پشت پرده آرام مذاکرات برای تیتر یک نوشت: مذاکرات هسته‌ای ایران با ١+٥ روز چهارشنبه پس از سه روز اقامت تیم مذاکره کننده ایران در سطح معاونان در ژنو، پایتخت سوییس به پایان رسید. آنچه دولت‌های حاضر در این هفت ضلعی از چیزی که پشت میز مذاکره گذشت در اختیار رسانه‌ها قرار دادند بسیار محدود بود و اسرار این دور از مذاکرات در پشت درهای بسته باقی ماند. اصلی ترین مذاکرات میان ایران و کشورهای حاضر در این دور از مذاکرات به دیدار دوجانبه میان ایران و امریکا اختصاص داشت: دیدارهایی که بسیاری از تحلیلگران به استناد تجربه‌های تاریخی اعتقاد دارند که می‌تواند به گشوده شدن گره حاضر در مذاکرات منتهی شود. دو تیم مذاکره کننده ایران و امریکا در روزهای دوشنبه و سه شنبه هفته گذشته سه دور و جمعا 12 ساعت در سطح معاونان و کارشناسان با هم گفت وگو و رایزنی داشتند. در حالی که گفته می‌شود اصلی ترین گره های باقی مانده در مذاکرات ایران با ١+٥، حجم غنی سازی و نحوه از میان برداشته شدن تحریم‌ها است. عباس عراقچی در گفت وگو با خبرنگاران اعلام کرد که در مواجهه با نماینده امریکا در مذاکرات در خصوص تمام مسائل گفت وگو شده است. تنها خبری که از اطلاعات پشت پرده در اختیار رسانه ها قرار گرفته اظهارات کوتاه و نه چندان جدید سیدعباس عراقچی، مذاکره کننده ارشد ایرانی در خصوص فضای حاکم بر مذاکرات است.

تغییر نرخ سود بانکی تا پایان سال تایید نشد، تیتر دیگر روزنامه اعتماد است. وزیر اقتصاد نرخ ٢٨٥٠ تومانی دلار در لایحه بودجه سال آینده را اعلام کرد ولی درباره تغییر نرخ سود سپرده‌های بانکی اطلاعات تازه‌ای نداد. تغییر نرخ سود سپرده‌های بانکی اتفاق تازه یی نیست و معمولادر شرایطی که نرخ تورم بالاو پایین شود انتظار می‌رود دولت در سیاست‌های پولی و بانکی خود تغییراتی را اعمال کند. با توجه به کاهش نرخ تورم در یک سال گذشته از حدود ٤٠ درصد به حدود ١٧ درصد، انتظار می‌رود دولت نرخ سود سپرده‌های بانکی را متناسب با کاهش نرخ تورم کاهش دهد. علی طیب نیا در این باره گفت: با توجه به اینکه نرخ تورم در یک سال گذشته به نحو قابل ملاحظه‌ای کاهش پیدا کرده و از ٤٠ به ١٧ درصد رسیده است، انتظار می‌رود در بازار پول هم نرخ سود به طور طبیعی کاهش پیدا کند: اما این به آن معنا نیست که دولت می‌خواهد به طور دستوری در این مورد تصمیم گیری کند بلکه با استفاده از ابزارها و سیاست‌های اقتصادی نرخ سود را با واقعیت های جامعه سازگار خواهد کرد.

این روزنامه با انعکاس موضوع اصلاح طلبان باید خود را نقد کنند، نوشت: کمتر از دو هفته از روز دانشجو گذشته اما تب و تاب فضای دانشجویی در کشور ادامه دارد. فاصله اندک بین ١٦ آذر تا هفته وحدت حوزه و دانشگاه، همچنان داغی فضا را نگه داشته است. هنوز سر و صداها از حاشیه های مراسم روز دانشجو کاملانخوابیده که نشست مشترک دانشجویان دانشگاه‌های دولتی و دانشگاه آزاد اسلامی از سراسر کشور، بهانه‌ای می‌شود برای جدیدترین دور از اظهارات چهره‌های سیاسی، این بار البته آرام تر و بی‌حاشیه تر از مراسم روز دانشجو. دانشجویان شرکت کننده در این نشست از فرصت خود استفاده کردند و قطاری از دیدارها را به راه انداختند: از آیت الله هاشمی رفسنجانی گرفته تا سید محمد خاتمی و محمدرضا عارف. معصومه ابتکار و محمدرضا جلایی پور هم از دیگر چهره ها بودند. در این میان آیت الله هاشمی رفسنجانی و سید محمد خاتمی دو چهره‌ای بودند که دانشجویان شرکت کننده در مراسم بهتر دیدند برای تبادل نظر و شنیدن سخنان آنها، خود به دیدارشان بروند.

نرخ دلار در بازار آزاد باید کاهش یابد، تیتر دیگر روزنامه اعتماد است. معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور با اعلام اینکه نرخ رشد اقتصاد از منفی 6.8 درصد به مثبت 1.9 درصد رسید، گفت: نرخ فعلی دلار آزاد غیرمعتبر است و باید کاهش یابد. به گزارش تسنیم، محمدباقر نوبخت گفت: ما نمی‌توانیم نرخ برابری ریال و دلار را بیش از این تحمل کنیم، از نظر ما همین رقم موجود در بازار آزاد غیر معتبر است و باید با مدیریت ارز شناور این رقم را کاهش دهیم. وی افزود: ما با تحریمی مواجه هستیم که توان سرمایه گذاری ما را محدود کرده است، کشور ما در حالی می‌تواند چهار میلیون بشکه نفت را در روز تولید کند که فقط یک میلیون بشکه صادراتی خواهد بود. باوجود کاهش درآمدهای نفتی، اقتصاد کشور پس از دو سال رشد منفی از منفی شش و هشت دهم درصد به مثبت یک و نه دهم درصد رسیده است. وی گفت: در صادرات نفت، تحریم‌ها موجب کاهش یک میلیون بشکه‌ای نفت خام برای کشور شد. در بخش قیمت نیز پارسال قیمت نفت ١٠٨ دلار در هر بشکه بود و امروز قیمت نفت به ارقامی نزدیک به نصف کاهش یافته است.