به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۰/۰۱ ساعت ۱۰:۲۶
کد مطلب : ۶۴۰۴۸

هشدار نسبت به افزایش نقدینگی در کشور

گروه اقتصادی: دبیرکل خانه اقتصاد ایران با بیان اینکه نقدینگی امسال نسبت به سال گذشته ۱۱/۲ درصد افزایش یافته‌ است، گفت: نقدینگی ۶۶۱ هزار میلیارد تومانی که ناشی از تولید نیست، کاملا تورم زاست.
هشدار نسبت به افزایش نقدینگی در کشور
مسعود دانشمندگفت: بالا رفتن نقدینگی در جامعه به طور قطع برنامه‌های اقتصادی دولت را تحت تاثیر قرار می‌دهد و می‌تواند بخشی از سیاست‌های حمایتی خروج از رکود را ناکارآمد کند. وی با بیان اینکه از چند هفته گذشته شاهد کاهش شاخص بورس به صورت تدریجی هستیم، اظهار کرد:کاهش ارزش سهام که با صعود قیمت طلا و سکه در بازار همزمان شد، موجب می‌شود باز هم نقدینگی بالا در دست مردم به سمت بازار طلا و سکه سرازیر شود.

او ادامه داد: باید راهکار هدایت سرمایه‌های سرگردان مردم به سمت تولید، به گونه‌ای اجرایی شود که از نقدینگی ناشی از عدم تولید به نفع تولید و فعالیت‌های مولد استفاده شود. دانشمند با تاکید بر اینکه نقدینگی ناشی از تولید در جامعه تورم‌زا نیست، تصریح کرد: نقدینگی ناشی از تولید به کاهش هزینه‌ها و قیمت‌ها و نیز افزایش رفاه عمومی منجر می‌شود، چرا که توسعه اشتغالزایی و زمینه درآمدزایی و بهره‌مندی بیشتر از خدمات و بیمه‌ای و رفاهی را بیش از پیش فراهم می‌کند.
مرجع : آنا