به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۰۱:۴۶
 
۲۷
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۰/۰۴ ساعت ۱۲:۱۱
کد مطلب : ۶۴۳۳۳
شرق در یک نگاه

روحانی: عده‌ای فکر نکنند که همه کاره‌اند

گروه سیاسی: روزنامه شرق عنوان های رشد اقتصادی شش ماهه؛ 4درصد، عده ای فکر نکنند که همه کاره اند و آغاز فیلترینگ هوشمند اینستاگرام را در شماره روز پنج شنبه مورد بررسی قرار داد.
روحانی: عده‌ای فکر نکنند که همه کاره‌اند
این روزنامه با بازتاب موضوع رشد اقتصادی شش ماهه؛ 4درصد برای تیتر یک نوشت: امسال پس از دوسال رکود، نشانه‌های رشد اقتصادی را در آمارهای بانک مرکزی می‌توان دید؛ رشد چهاردرصدی در شش ماه. اگرچه هنوز سال به پایان نرسیده و ارقام یک ساله برای قضاوت قابل دسترس نیست ولی عملکرد اقتصادی شش ماهه، رشد اغلب بخش‌ها و زیرمجموعه‌ها را گواهی می‌دهد. باز هم نفت با 2.9 درصد بیشترین رشد را در بین بخش‌های اقتصادی داشته است. اما وقتی جزیی تر به آمارها نگاه کنیم بخش ساختمان در زیرگروه صنعت و معدن در فصل تابستان ٩٣، با ١٥درصد رشد در صدر ایستاده است. رشد گروه معدن و برق، گاز و آب هم به ترتیب با 5.10 و 3.10درصد، جزو بالاترین رشدها برآورد شده است. با این همه با وجود رشد مثبت تمام بخش‌های اقتصادی اما رشد بخش کشاورزی روند نزولی پیدا کرده است.

در شش ماهه دوم سال ٩٢، رشد کشاورزی 9.6 درصد بوده اما این رشد رو به سقوط رفته و در شش ماهه امسال به 2.3 درصد کاهش یافته است. به عبارت دیگر تنها بخشی که در سال ٩٢ دارای رشد مثبت و آن هم بالای شش درصد بود، امسال از سرعت رشدش کاسته شده و به 2.3 درصد رسیده است. پیش از این بانک مرکزی نرخ رشد اقتصادی در سه ماهه امسال را نیز اعلام کرده بود. آن زمان که هیچ کس انتظار نداشت نهایتا در سال ٩٣، بالای رشد دودرصد مثبت را ببیند، بانک مرکزی از رشد 6.4 درصدی در سه ماهه اول سال خبر داد.

ابتدای سال طیب نیا وزیراقتصاد اولین مسوول دولتی ای بود که از رشد مثبت اقتصادی ایران خبر داد و گفت: اولین برآوردهای مقدماتی حکایت از مثبت شدن رشد اقتصادی در سه ماهه اول سال ٩٣ دارد که هرچند این نرخ رشد کوچک است، اما نشانه‌های خوبی از سیر خروج از رکود را نشان می‌دهد. محمدباقر نوبخت معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور نیز در این باره گفته بود: پیش بینی ما این است که تا پایان شش ماهه اول سال، بیش از یک درصد رشد اقتصادی و تا پایان سال این رشد به دو درصد برسد.

روزنه شرق با انعکاس عنوان عده‌ای فکر نکنند که همه کاره‌اند، نوشت: حسن روحانی رییس جمهور، دیروز در یازدهمین سفر استانی خود به استان خراسان جنوبی سفر کرد و در ابتدای این سفر با حضور در ورزشگاه بجنورد به ایراد سخنرانی پرداخت. او این بار هم در سخنان خود به بیان گزارشی از تاثیر سیاست‌های اعمال شده از سوی دولت یازدهم بر وضعیت اقتصادی کشور پرداخت. روحانی که در سفر به خراسان رضوی مژده خروج از رکود را به مردم داده بود، این بار در خراسان جنوبی، کاهش تورم و رشد اقتصادی چهاردرصدی را به اطلاع مردم رساند.

روحانی در جمع مردم خراسان جنوبی در یازدهمین سفر استانی خود در استادیوم آزادی بیرجند گفت: خوشحالم که در سفر به خراسان رضوی چند ماه قبل و از جوار مرقد امام هشتم(ع) طبق آمار آن روز بانک مرکزی، خطاب به ملت ایران اعلام کردم کشور از رکود خارج شده است و این خبر بسیار مسرت بخشی بود که از خراسان رضوی و جوار مرقد ثامن الحجج(ع) به ملت ایران اعلام شد. وی در ادامه گفت: فضای کشور باید آرام باشد و اقتصاد در جنگ و دعوا و درگیری پدید نمی‌آید و ما به هیچ وجه نمی‌گذاریم فضای کشور ناآرام باشد. خیلی چیزها علیه ما می‌نویسند و ما شب آنها را می‌خوانیم و دعا می‌کنیم که آنها را فراموش کنیم. همه باید همدیگر را به خیر و معروف دعوت و از منکر نهی کنیم و اما اینکه عده‌ای بگویند ما چهارنفر پیغمبرزاده هستیم و می‌خواهیم همه را اصلاح کنیم نمی‌پسندیم و اجازه نمی‌دهیم.

روحانی گفت: همه باید تلاش کنیم که فضای سالم فرهنگی را در کشور ایجاد کنیم، همه یکدیگر را نصیحت کنیم و عده‌ای فکر نکنند که آنها همه کاره‌اند و باید با نگاهی غضب آلود به جماعت بگویند این بشود و آن نشود. وی در پایان سخنان خود گفت: ما باید یکدیگر را به معروف امر و از منکر نهی کنیم؛ یکی از امربه معروف‌ها این است که سرمایه داران را برای سرمایه گذاری دعوت کنیم و نهی ازمنکر این است که از خروج نیروها و سرمایه جلوگیری کنیم.

آغاز فیلترینگ هوشمند اینستاگرام، تیتر دیگر این روزنامه است. فیلترینگ هوشمند که مسوولان وزارت ارتباطات از چندی پیش وعده عملی شدن آن را داده بودند، با فیلتر صفحات غیراخلاقی اینستاگرام آغاز شد. بر این اساس با موفقیت در دسترسی به امکان فیلترینگ هوشمند و صرفا با مسدودسازی محتوای مجرمانه، نیاز به فیلترکردن کامل ابزارهای پیام رسان و شبکه‌های اجتماعی از بین رفت. روزنامه شرق با بررسی موضوع ظریف به همتایانش نامه نوشت، آورد: مذاکرات ایران و گروه ١+٥ و تلاش‌ها برای به نتیجه رساندن و حصول توافق جامع هسته‌ای از سوی دوطرف در جریان است. اما این تلاش‌ها فقط در اتاق‌های مذاکره پیگیری نمی‌شود.

جدیدترین این کوشش‌ها، نامه سرگشاده محمدجواد ظریف وزیرخارجه ایران به برخی همتایان خود در کشورهای مختلف است که در چارچوب استفاده از دیپلماسی عمومی، مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران درخصوص مذاکرات هسته‌ای را تشریح کرده. هرچند دریافت کنندگان این نامه، واضح و مشخص نیستند، اما پیگیری‌های شرق نشان از آن دارد که گیرندگان این نامه علاوه بر وزرای خارجه کشورهای ١+٥، وزرای خارجه دیگر کشورهای جهان نیز هستند. متن این نامه، تاییدکننده یک نکته است: تلاش‌های ایران برای حصول توافق؛ توافقی که براساس گزارش شبکه ای بی سی در فهرست آرزوهای جان کری در سال٢٠١٥میلادی قرار دارد.