به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۳۷
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۰/۰۵ ساعت ۱۱:۰۱
کد مطلب : ۶۴۳۸۹
دلایل پرهیز سوريه و داعش از درگیری با هم

اسد و داعش از وجود یکدیگر سود می‌برند

گروه بين الملل: در سال رو به انتهای ۲۰۱۴، گروه دولت اسلامی موسوم به داعش، تنها ۱۳درصد از حملات خود را علیه نظام سوریه انجام داد؛ مساله‌ای که باعث مطرح شدن گمانه‌زنی‌هایی درباره احتمال وجود منافع مشترک میان دو طرف شد، بويژه اينكه، دولت سوريه از داعش، نفت هم خريداري مي كند!
اسد و داعش از وجود یکدیگر سود می‌برند
آمار منتشر شده توسط مرکز «شورش و تروریسم» نشان می‌دهد که در سال جاری، از هر سه حمله داعش، دو حمله علیه نیروهای مخالف دولت اسد بود. ماتیو هینمان رئیس مرکز «شورش و تروریسم» می‌گوید که نیروهای دولتی سوریه و شبه نظامیان داعش، «اکثرا از یکدیگر چشم پوشی می‌کنند.»

نظام سوریه به میزان بسیار بالایی، مناطق شرقی کشور را که در آن‌ها داعش حضور دارد،‌‌ رها کرده و بر مناطق مسکونی غرب کشور، تمرکز دارد. ساره پیرکی خبرنگار مجله اکونومیست در خاورمیانه و شمال آفریقا می‌گوید که این نظام، رشد داعش را برای تیره کردن چهره اپوزیسیون و معرفی آن‌ها به عنوان «تروریست»، مفید می‌داند. سیاست سه سال اخیر بشار اسد در نادیده گرفتن داعش در مناطق شرق سوریه، راه را برای تصرف الرقه توسط این گروه تندرو، هموار کرده است؛ منطقه‌ای که نیم میلیون سکنه دارد. این گروه همچنین بخش‌های گسترده دیگری از سوریه و نیز عراق را تصرف کرده است.

نظام سوريه برای رسیدن به مناطق شرقی تلاش نمی‌کند؛ داعش دمشق پایتخت و ساحل را تهدید نمی‌کند؛ این خود کمک نظام و داعش به یکدیگر را بر پایه منافع مشترک تفسیر می‌کند. در همین راستا، جان کری وزیر امور خارجه آمریکا نوامبر گذشته گفت: «اسد و داعش از وجود یکدیگر سود می‌برند.» او افزود: «رابطه میان اسد و داعش، رابطه هم پوشانی است چرا که داعش خود را تنها جایگزین اسد مطرح می‌کند. در مقابل اسد در پی آن است که خود را به عنوان آخرین خط دفاع در برابر داعش معرفی کند و این در ‌‌نهایت، طرفین را تقویت می‌کند.»

از سوی دیگر، بشار اسد در مقابله با باری ماچ، فراهم کردن زمینه برای قدرت گرفتن تندرو‌ها را به منظور لکه دار کردن آبروی اپوزیسیون، رد کرد. داعش در پی تامین هزینه‌های خود است. لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه ژوئن گذشته گفته بود: «داعش به نظام اسد نفت می‌فروشد. دو طرف در محافل عمومی می‌گویند که با یکدیگر در حال نبرد هستند اما در واقع آن‌ها در بیشتر وقت‌ها، به یکدیگر کمک می‌کنند.» شایان ذکر است که داعش ثروتمند‌ترین گروه تندرو به شمار می‌آید. این گروه حدود ۲ میلیارد دلار از درآمدهای فروش نفت، کمک‌های خارجی و غنایم جنگی را در اختیار دارد.