به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۱۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۰/۰۵ ساعت ۱۷:۵۵
کد مطلب : ۶۴۴۰۲
نامه ظریف، رایزنی پیش از مذاکرات است

ولايتي: ایران از تصمیماتش عقب‌نشینی نمي‌كند

گروه سياسي: رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: رایزنی پیش و بعد از مذاکرات سیاستی است که همه کشورها از جمله ایران به آن عمل می‌کنند تا سایر کشورها مواضع ما را از زبان خودمان بشنوند نه دیگران.
ولايتي: ایران از تصمیماتش عقب‌نشینی نمي‌كند
علی‌اکبر ولایتی در گفت‌وگو با ایسنا، در رابطه با نامه‌ای که وزیر امور خارجه کشورمان به همتایان خارجی خود نوشته است، گفت: دکتر ظریف اطلاع داده بودند که این کار را انجام داده‌اند، ولی در رابطه با جزییات آن صحبتی نکرده‌اند، ولی هر دوی ما و همچنین کسانی که در این حوزه فعالیت می‌کنند در چارچوب دیدگاه‌هایی که مقام معظم رهبری تعیین کردند حرکت کرده و یا سخن می‌گوییم و در حقیقت این دیدگاه‌ها به هم خیلی نزدیک است.

وی ادامه داد: غربی‌ها و مشخصا آمریکایی‌ها به صورت غیرعادلانه یا صریح‌تر بگویم زورگویانه می‌خواهند ایران قدرتمند نباشد حتی اگر این قدرت صلح آمیز باشد آن‌ها آن را نمی‌پذیرند. وی در پاسخ به این سئوال که در گذشته وقتی مذاکرات هسته‌ای به مراحل پایانی خود نزدیک می‌شد شاهد تغییر مواضع غرب بودیم آیا این بار هم مثل دفعات قبل غربی‌ها دیدگاه‌های خود را تغییر داده‌اند؟ تصریح کرد: نمونه تغییر مواضع غرب را در مذاکرات وین شاهد بودیم. آن‌ها تا صبح یکشنبه به‌گونه‌ای اعلام موضع کرده بودند که گویی همه چیز به سمت نتیجه قطعی می‌رود، ولی به طور ناگهانی مواضع آن‌ها تغییر کرد و این نشان می‌دهد که حتی مذاکره کنندگان آن‌ها که وزیر خارجه آمریکا هم از جمله آن‌ها بود از خود اختیاری ندارند؛ بنابراین بهتر است آمریکایی‌ها و اعضای 1+5 کسانی را برای مذاکره بفرستند که اراده داشته باشند و مانند ما چارچوب‌هایشان مشخص باشد.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره تاثیر کاهش قیمت نفت بر سیاست و اقتصاد ایران، اظهار کرد: در سال‌های 1363 تا 64 که اوج جنگ بود نفت ما به قیمت کمی فروخته می‌شد، اما با وجود جنگ و تمام کمبودها کشور اداره می‌شد؛ بنابراین امروز هم اگر ملت مصمم باشند که روی پای خود بایستند و استقلال داشته باشند حتی با وجود فشارهایی که بر روی آن‌ها می‌آورند از تصمیمات استراتژیک خود عقب نخواهند نشست. ولایتی افزود: اگر ایران از خواسته‌های عدالت‌خواهانه‌ متحدینش در منطقه حمایت می‌کند قطعا این حمایت‌ها حتی در شرایط سخت اقتصادی نیز ادامه خواهد داشت. تصمیمات استراتژیک ما هرگز تغییر نمی‌کند؛ چرا که در این صورت دیگر استراتژیک نخواهند بود.