به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۲:۱۵
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۰/۰۷ ساعت ۱۱:۰۸
کد مطلب : ۶۴۵۵۶

کشف پروتئین کنترل‌کننده کاهش وزن

گروه علمی: محققان آمریکایی موفق به شناسایی پروتئین Thy1 شدند که نقش بنیادی در تبدیل سلول‌های اولیه به سلول‌های چربی ایفا می‌کند.
کشف پروتئین کنترل‌کننده کاهش وزن
پروتئین Thy1 حدود 40 سال قبل کشف شده بود، اما عملکرد مولکولی آن تاکنون ناشناخته باقی مانده بود. محققان دانشگاه روچستر در این تحقیق برای نخستین‌بار نشان دادند که بیان ژن Thy1 در زمان توسعه سلول‌های چربی گم می‌شوند و بازیابی مجدد این پروتئین می تواند به درمان چاقی کمک کند.
ریچارد فیپس نویسنده ارشد این تحقیق تأکید کرد: افزایش وزن تنها مربوط به پرخوری و کم تحرکی نیست؛ در این تحقیق، شبکه درگیر در توسعه سلول‌های چربی رهگیری شده و پروتئین Thy1 دخیل در این فرآیند شناسایی شد. محققان با بررسی بر روی موش‌ها و سلول‌های انسانی، کاهش عملکرد پروتئین Thy1 در زمان افزایش تولید سلول‌های چربی را مشاهده کردند.

موش‌های فاقد پروتئین Thy1 با رژیم غذایی پر چرب با افزایش بیشتر و سریعتر وزن مواجه شدند، درحالیکه موش‌های معمولی دارای این پروتئین و با همان رژیم غذایی، با روند کندتر چاقی روبرو شدند. به گفته فیپس، هدف از این تحقیق، پیشگیری یا کاهش چاقی است و در نتایج بدست آمده، امکان انجام این روش بصورت قاعده کلی مشخص شد.

پروتئین Thy1 نقش بنیادی در کنترل فرآیند تبدیل یک سلول اولیه به سلول چربی ایفا می‌کند که می‌تواند نوید دهنده توسعه روش‌های جدید درمان چاقی باشد. نتایج این تحقیق در مجله FASEB منتشر شد.
مرجع : ایسنا