به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۰/۰۸ ساعت ۰۰:۲۸
کد مطلب : ۶۴۶۱۲
به دليل «سقوط ناگهانی بهای نفت»

کسری بودجه ۳۸ ميليارد دلاری عربستان

گروه اقتصادي: عربستان سعودی، بزرگترين صادرکننده نفت خام جهان، اعلام کرد که در سال ۲۰۱۵ با کسری بودجه بزرگی برابر با ۳۸ ميليارد و ۶۰۰​میلیون دلار مواجه شده‌است.
علی النعيمی، وزير نفت عربستان سعودی
علی النعيمی، وزير نفت عربستان سعودی
به گزارش خبرگزاری فرانسه، عربستان سعودی کسری بودجه فوق را به «سقوط ناگهانی بهای نفت» نسبت داد. دولت رياض طی بيانيه‌ای که يک نسخه از آن در تلويزيون سراسری کشور خوانده شد به شهروندان عربستانی اطلاع داد که پيش‌بينی‌ها حاکی از آن است که کشور در سال ۲۰۱۵ مخارجی معادل ۲۲۹.۳ ميليارد دلار خواهد داشت «در حالی که سود حاصل از محل فروش نفت برابر با ۷۱۵ ميليارد ريال سعودی (۱۹۰.۷ ميليارد دلار) است».

بر اين اساس، مخارج عربستان سعودی در سال ۲۰۱۵ اندکی بيشتر از مبلغی است که پيشتر اعلام شده بود. پيش از بيانيه جديد دولت، مجموع کل مخارج عربستان سعودی در سال ۲۰۱۵ ميلادی ۸۵۵ ميليارد ريال سعودی برآورد شده بود، درحالی که بر اساس آخرين بيانيه دولت اين مبلغ به ۸۶۰ ميليارد ريال افزايش يافته است. از ديگر سو درآمد خالص رياض از محل فروش نفت ۱۴۰ ميليارد ريال سعودی پايينتر از برآوردهای همين رقم در سال ۲۰۱۴ بوده است.

از سال ۲۰۱۱ تا کنون، اين نخستين باری است که کشور پادشاهی سعودی با کسری بودجه روبرو شده است. سازمان اوپک که عربستان بزرگ‌ترين توليدکننده آن است با وجود کاهش قيمت نفت، ماه گذشته تصميم گرفت تا سقف توليد ۳۰ ميليون بشکه در روز را حفظ کند. علی النعيمی، وزير نفت عربستان سعودی گفته است که حتی اگر قيمت نفت به ۲۰ دلار در هر بشکه هم تنزل کند سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک، توليدش را کاهش نخواهد داد.

بهای نفت - که نيمی از درآمد عربستان را تأمين می‌کند - از ماه ژوئن به دليل توليد مازاد، کاهش تقاضای جهانی و بالارفتن نرخ دلار، نيمی از ارزش خود را از دست داده است. ابراهيم العساف، وزير دارايی سعودی، ماه جاری ميلادی در رياض گفت که به رغم سقوط بهای نفت کشورش بودجه ساليانه را تعديل نخواهد کرد. العساف افزود که بودجه جديد در شرايطی اعلام می‌شود که اوضاع اقتصاد جهان «چالش‌انگيز» است اما ذخيره ارزی اندوخته ساليان اين کشور «حاشيه امن و خط دفاعی خوبی را در اختيار ما قرار می‌دهد که در مواقع نياز به کار می‌آيد».