به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۰/۰۸ ساعت ۰۰:۳۴
کد مطلب : ۶۴۶۱۳
با برگزاری مراسمی در كابل اعلام شد؛

ماموریت جنگی ناتو در افغانستان پایان يافت

گروه بين‌الملل: ماموریت جنگی ۱۳ ساله ناتو در افغانستان خاتمه یافت و ناتو با برگزاری مراسمی ویژه پایان ماموریت نیروهای خود در افغانستان را به طور رسمی اعلام کرد گرچه این مراسم به دلایل امنیتی مخفیانه انجام گرفت.
ماموریت جنگی ناتو در افغانستان پایان يافت
سربازان ناتو (پیمان آتلانتیک شمالی) در حالی خاک افغانستان را ترک می‌کنند که این کشور هنوز به صلح و آرامش نرسیده است. ترس از حمله طالبان باعث شد که مراسم ترتیب داده شده به مناسبت خروج نیروهای ناتو از افغانستان مخفیانه در یک سالن ورزشی برگزار شد. ژنرال آمریکایی جان کمپبل در سخنرانی خود از "پیشرفت‌های به دست آمده" تمجید کرد. فرمانده نیروهای بین‌المللی در افغانستان گفت: «ما با هم مردم افغانستان را از تاریکی و ناامیدی درآوردیم و به آنها امید به آینده دادیم.» کمپبل افزود که سربازان "افغانستان را قوی‌تر و کشورهای ما را امن‌تر" کردند. در اوج ماموریت جنگی ناتو در سال ۲۰۱۱ حدود ۱۳۰ هزار سرباز از ۵۰ کشور شرکت داشتند. ۳ هزار و ۴۸۵ سرباز خارجی از زمان شروع این ماموریت در سال ۲۰۰۱ در افغانستان جان خود را از دست داده‌اند. هدف اصلی این ماموریت بیرون راندن کامل طالبان از افغانستان بود، اما روشن نیست که این هدف حاصل شده باشد.

به نظر دبیرکل ناتو، ینس اشتولتنبرگ، ماموریت ناتو در افغانستان موفقیت‌آمیز بوده است. او می‌گوید که تروریست‌ها دیگر در افغانستان جایی امن برای فرار و مخفی شدن نمی‌یابند و برای میلیون‌ها شهروند این کشور پایه‌های آینده‌ای بهتر ریخته شده است. در برابر، طالبان خوشحال از خروج نیروهای ناتو هستند و آن را پیروزی‌ای برای خود میدانند. ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه گفت: «ماموریت‌آمریکایی‌ها و ناتو کاملا شکست خورده است.» مجاهد همچنین گفت: «آنها در حال فرار از افغانستان هستند. هدف آنها پیروزی بر مجاهدین افغانستان بود و نتوانستند به این هدف خود برسند.»

قرار است نیروهای نظامی ناتو به شکلی دیگر در افغانستان فعالیت خود را ادامه دهند. با آغاز سال جدید ماموریت "Resolute Support" (حمایت قاطع) جای ماموریت جنگی نیروهای ناتو را در این کشور می‌گیرد. هدف از ماموریت جدید پشتیبانی از نیروهای امنیتی افغانستان با دادن آموزش و مشاوره به آنهاست. در ماموریت یاد شده حدود ۱۲ هزار و پانصد سرباز از ۴۰ کشور شرکت خواهند داشت. از آلمان نیز ۸۵۰ سرباز در این ماموریت شرکت دارند. قرار است ماموریت نظامی جدید در افغانستان دو سال طول بکشد. سربازان آلمانی در مزارشریف واقع در شمال افغانستان خواهند بود. آنها مجازند در صورت لزوم با اسلحه از خود دفاع کنند.

از آغاز سال نو مسئولیت اصلی حفظ امنیت تمامی افغانستان با ارتش و پلیس این کشور خواهد بود که متشکل از ۳۵۰ هزار نفر است. در حال حاضر اوضاع افغانستان همچنان ناآرام است. به گفته پلیس افغانستان، هفته گذشته بر اثر تبادل آتش شدید بیش از ۱۵۰ نفر از نیروهای طالبان کشته شدند. "هیأت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان" (اوناما) پیش از این اعلام کرده بود که تنها در فاصله ماه‌های ژانویه و نوامبر امسال (۲۰۱۴) ۳ هزار و ۱۸۸ غیرنظامی کشته و ۶ هزار و ۴۲۹ غیرنظامی دیگر زخمی شده‌اند.

از زمانی که سازمان ملل در سال ۲۰۰۹ شروع به آمارگیری شمار کشته‌ها و زخمی‌ها در افغانستان کرد چنین آمار بالایی از قربانیان غیرنظامی وجود نداشته است. در مقایسه با فاصله زمانی مشابه در سال ۲۰۱۳، امسال شمار کشتگان و مجروحان ۱۹ درصد افزایش یافته است. عاملان جنایات در ۷۵ درصد موارد گروه‌های افراطی مرتبط با طالبان بوده‌اند.
مرجع : دويچه وله