کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

اتاق‌عمل مهران مدیری فعلا متوقف است

باني فيلم , 9 دی 1393 ساعت 8:19

گروه هنري: «اتاق عمل» مهران مديري فعلاً از پذيرفتن بيماران خوش‌خنده خود معذور است و گويا بعضي ها تمايلي به بازگشايي بيمارستان «حاشيه» ندارند!


توقف توليد جديدترين مجموعه طنز مهران مديري با عنوان اتاق عمل در حالي وارد سومين هفته خود شده که اين قضيه، همچون آغاز ساخت آن خبرساز نبوده است. پس از بروز شايعاتي مبني بر کيفيت پايين قسمتهاي ضبط شده، سرانجام حقيقت مشخص و هفته پيش با انتشار نامه رئيس کل سازمان نظام پزشکي ايران به معاون سيما، دليل اصلي توقف توليد افشا شد.

به نظر مي رسد اين بار پزشکان زودتر از زمان پخش يک سريال با نوعي دور انديشي عجيب، دست به کار شده اند تا ظهور اثري که مطابق با خواسته هاي خود نمي بينند را در نطفه خفه کنند. روز گذشته نيز وزير بهداشت در مقابل پرسشي درباره موضع وزارتخانه متبوعش در قبال اين سريال، پاسخي کلي و مبهم داد تا خود را از سرنوشت آن مبرا کند.

دکتر هاشمي در حاشيه نشست معاونان آموزشي دانشگاه هاي علوم پزشکي کشور گفت: «آقاي مديري از هنرمندان توانمند کشور است و خوشحالم که لبخند را بر لب مردم مي نشاند و مردم در اين روزها نياز به خنديدن و خوشحال بودن دارند». او در پايان نيز «ديوار جامعه پزشکي را کوتاه» دانست تا به طور غير مستقيم، مخالفت خود را با ساخت مجموعه اي طنز با محتواي پزشکي اعلام کرده باشد.

اين شيوه از برخورد با سريالهاي کمدي در نوع خود يک بدعت محسوب مي شود و تاکنون چه در سينما و چه در تلويزيون، هر اثري که با جامعه يا صنفي شوخي کرده، اگر گرفتار حاشيه يا جنجالي منفي شده، پس از پخش يا اکران بوده است. حتماً به ياد داريد اعتراضاتي را که به سريال «ساختمان پزشکان» (سروش صحت) در اواخر دهه 80 وارد آمد، ولي با برخي مميزي ها حين پخش، مشکل برطرف شد.

خود مديري و گروهش نيز پيش از اين در سريال «مرد هزار چهره» در يکي ـ دو قسمت شوخي هاي بامزه اي با جامعه پزشکان داشتند و مشکل خاصي هم پيش نيامد. يا همين مجموعه ويدئويي «شوخي کردم» که مديري در چند آيتم آن در کسوت جراح اتاق عمل، کلي شوخي ريز و درشت را مطرح کرد و اعتراضاتي را هم در بر نداشت. از سويي مديري در «مرد هزار چهره»، نيروي انتظامي و حتي صنف بازيگران را هم دستمايه شوخي هايي قرار داد که واکنش منفي در پي نداشت.

بيمارستان «حاشيه»
!
مديري و گروه نويسندگانش در اتاق عمل، نام لوکيشن اصلي خود را در قصه، بيمارستان «حاشيه» گذاشته اند تا از همان سنگ بنا، فضاي فانتزي و غير جدي اثر توي چشم باشد. همچنين نقش اصلي هم به مهران غفوريان واگذار شده که پيشينه کمدي او در ذهن همه مخاطبان چنان عميق نقش بسته که ماهيت کميک اثر را به خودي خود تشديد مي کند.

اينها يعني همه چيز در فضايي طنز و نه توهين و تمسخر آميز مي گذرد. حالا اگر در بيمارستان حاشيه هر اتفاقي هم بيفتد، لزوماً به معني وجود ما به ازاي خارجي آن نيست و همه چيز از فيلتر طنز رد شده است. پس آنچه در نامه دکتر عليرضا زالي، رئيس کل سازمان نظام پزشکي ايران با عنوان لزوم در محوريت قرار دادن مفهوم «اعتماد» در حوزه سلامت در اين سريال و ساير توليدات رسانه ملي مطرح شده، اصولاً ربطي به يک اثر طنز ندارد.

اين بي ربطي را مي توان در ساير بندهاي اين نامه نيز کمابيش مشاهده کرد. آنجا که بحث اهميت «طرح تحول نظام سلامت»، «مديريت برداشت هاي اجتماعي پيرامون حوزه سلامت» و... نيز پيش کشيده شده است. مواردي که اصولاً نبايد به عنوان اهرمي براي مميزي کار هنرمند علم شوند و مسئوليت آنها بيشتر بر عهده مسوولان است. با اين وصف شايد بهتر باشد مديري به سياق سالهاي قبل، يا قيد تلويزيون را بزند و يا دوباره دست به دامان سرزميني تخيلي همچون برره شود! کما اينکه در همان زمان ساخت و پخش سريال «شبهاي برره» نيز خيلي ها به مواردي از آن معترض بودند!

وضع حال حاضر سريال

توليد مجموعه اتاق عمل فعلاً متوقف است و با وجود اعلام چندي قبل روابط عمومي اش مبني بر احتمال پيگيري توليد در روزهاي آتي نيز، اميدي به آن، دست کم به اين زودي نمي رود. به نظر مي رسد وزارت بهداشت به صدا و سيما فشار آورده است تا جلوي ساخت اين سريال گرفته شود و مسوولان اين وزارتخانه تمايلي به توليد و نمايش آن ندارند. به ويژه آنکه چهره اي محبوب مانند مديري نيز در رأس اين پروژه قرار دارد که تجربه ثابت کرده آثارش پتانسيل جذب مخاطب را به هر حال داشته و دارد.

در اين مورد شايد تنها بتوان سريال «کلانتري 99» را مثال زد که سعيد عالم زاده در اوايل دهه 80 کارگرداني کرد، اما نيروي انتظامي هيچگاه به پخش آن رضايت نداد. اين دست مخالفت ها هميشه موانع مهمي در راه توليد و پخش يک مجموعه يا فيلم ايجاد کرده اند که گاه به بايگاني شدن اثر نيز انجاميده است. اين در حالي است که مديران تلويزيون وعده پخش اتاق عمل را از ابتداي دي ماه و پس از ايام محرم و صفر داده بودند و انتظار مي رفت با آغاز پخش اين سريال، مخاطبان شاهد يک کمدي با کيفيت و سرگرم کننده باشند.

اين روزها چراغ لوکيشن اتاق عمل خاموش است و تنها گروه نويسندگان به بازنويسي متن ها مي پردازند تا همين کورسوي اميد براي ادامه روند توليد نيز خاموش نشود. ضمن آنکه اگر اين بلا تکليفي به طول بينجامد، بحث انتقال سريال از شبکه تهران به شبکه سه نيز در ابهام باقي خواهد ماند. با اين وصف به احتمال فراوان پخش سريال در حال توليد «شمعدوني» (سروش صحت) در زمان مقرر شده يعني اوايل بهمن در شبکه سه شروع خواهد شد. اين شرايط تغيير نمي کند، مگر آنکه مديران تلويزيون چتر حمايتي خود را به طور جدي تري روي هنرمندان خود و آثار توليدي شان بگسترانند و با هر اعتراض و مخالفتي، چرخ توليد را متوقف نکنند.


کد مطلب: 64744

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/64744/اتاق-عمل-مهران-مدیری-فعلا-متوقف

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir