به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۹:۲۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۰/۰۹ ساعت ۱۰:۳۱
کد مطلب : ۶۴۷۵۸

تاکيد بر گسترس روابط تجاری‌ ايران با روسیه

گروه اقتصادی: رییس سازمان توسعه تجارت به بیان توضیحاتی در خصوص روابط تجاری و بازرگانی و چالش‌ها و مشکلات آن پرداخت و عنوان کرد: در دوره جدید نیازمند این هستیم که روابط تجاری‌مان را با روسیه گسترش دهیم.
تاکيد بر گسترس روابط تجاری‌ ايران با روسیه
ولی‌الله افخمی درباره‌ی روابط تجاری و بازرگانی ایران با روسیه توضیح داد: روسیه کشوری با 17 میلیون کیلومتر مربع و درآمد سرانه 15 هزار میلیارد دلار است. همجواری کشور ما با روسیه باعث ایجاد ارتباط پایداری با این کشور شده است. البته در دوره‌های مختلف روابط تجاری ایران با روسیه شکل‌های متفاوتی داشته است. وی ادامه داد: به نظر می‌آید در دوره جدید نیازمند این هستیم که روابط تجاری‌مان را با روسیه گسترش دهیم و می‌توان این موضوع را در بین مقامات دو کشور دید. از زمانی که بحران اوکراین برای روسیه اتفاق افتاد، این کشور علاقه بیشتری برای ایجاد رابطه خود با ایران نشان داد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه به ارائه‌ی آمار و ارقامی در خصوص اقتصاد روسیه پرداخت و گفت: روسیه سعی می‌کند وضعیت خود را در اقتصاد جهانی تثبیت کند. امروز ذخائر ارزی روسیه به حدود 500 میلیارد دلار می‌رسد و روسیه در اقتصاد جهانی با 2100 میلیارد دلار تولید ناخالص ملی رتبه‌ی هشتم را در اختیار دارد. افخمی اضافه کرد: بحرانی که در روسیه به وجود آمده ناشی از اقداماتی است که در اوکراین اتفاق افتاد و باعث تحریم اقتصادی غرب علیه روسیه شد و نتیجه این اقدامات سقوط ارزش روبل و خروج سرمایه از این کشور شد. برای همین به نظر نمی‌رسد روسیه در شرایط فعلی تمایل داشته باشد، روابط خود را با سایر کشور‌ها در حوزه مسائل نظامی انجام دهد و بیشتر علاقه‌مند است که در حوزه روابط اقتصادی وارد شود. همچنین روسیه از زمانی که وارد سازمان تجارت جهانی شد طی چند سال گذشته در حوزه تجارت خارجی رشد داشته است.

وی با اشاره به نهادهای مهم تجاری در روسیه عنوان کرد: وزارت توسعه اقتصادی روسیه متولی تجارت خارجی و وزارت صنایع و تجارت روسیه متولی تجارت داخلی است. رییس سازمان توسعه تجارت ادامه داد: ایتالیا، هلند، چین و آلمان از کشور‌های عمده وارد‌کننده از روسیه هستند و کشور‌های آلمان، آمریکا، اوکراین، ایتالیا و چین از کشور‌های عمده صادر‌کننده به روسیه محسوب می‌شوند.

افخمی با اشاره به حجم مبادلات اقتصادی میان ایران و روسیه در سال‌های اخیر تصریح کرد: روابط تجاری ایران و روسیه از سال 2001 تا 2011 روند افزایشی داشته است به گونه‌ای که در سال 2011 به بیشترین حد خود رسید که البته در سال 2013 به دلیل وجود برخی مشکلات با کاهش مواجه شد که از جمله مشکلاتی که باعث شد نتوانیم حجم تجارت خود را به روسیه افزایش دهیم، می‌توان به زیرساخت‌های حقوقی، مشکلات حمل‌ونقل، قرنطینه و غیره اشاره کرد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: نرخ تعرفه‌های بازرگانی که روسیه برای کالاهای ایرانی در نظر می‌گیرد بالا است که از جمله این تعرفه‌ها می‌توان به کالاهایی چون سیب‌زمینی 10 درصد، گوجه 10.6 درصد، خرما چهار درصد و سیب تازه 16 درصد اشاره کرد. همچنین گندم، توپ، زغال‌سنگ، کاغذ روزنامه، روغن دانه آفتابگردان، از جمله کالاهایی است که از روسیه به کشور وارد کردیم و کالاهایی چون میوه، کنسرو سبزیجات، فرش، چای و خودرو از جمله کالاهایی است که به روسیه صادر کرده‌ایم.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به برخی مشکلاتی که برای تجارت با روسیه وجود دارد، اظهار کرد: از جمله مشکلات تجاری دیگری که با روسیه داریم، مساله‌ی حمل‌ونقل دریایی است که باید به شکل منظم‌تری انجام شود. همچنین حمل فله‌ای کالاهای ایرانی به روسیه با مشکل کمبود کانتینر مواجه است و از طرفی هم در نوبت‌دهی به کشتی‌های ایرانی در بنادر روسیه محدودیت وجود دارد. برای همین باید اقداماتی برای حل این مسائل انجام شود. افخمی در بخش پایانی صحبت‌هایش گفت: روس‌ها در کار تجارت مثل کشور‌های غربی نیستند و از زمانی که تصمیم می‌گیرند تا کارهایشان را عملیاتی کنند، زمان می‌برد.
مرجع : ایسنا