به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ - ۱۹:۳۲
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۰/۰۹ ساعت ۱۲:۴۲
کد مطلب : ۶۴۷۶۹
شرق در یک نگاه

شورای نگهبان را وسیله ترساندن هم نکنید

گروه سیاسی: در سامرا خون دادیم تا در تهران خون ندهیم و هرگز نمی گویم هرگز عنوان های مهمی است که در صفحه نخست روزنامه شرق در شماره روز سه شنبه مشاهده می شود.
شورای نگهبان را وسیله ترساندن هم نکنید
این روزنامه تیتر یک را به سخنان امیر دریابان علی شمخانی، دبیر شورایعالی امنیت ملی مبنی بر اینکه در سامرا خون دادیم تا در تهران خون ندهیم، اختصاص داد و عنوان کرد: شایعه پراکنان بیمار، این روزها به ترویج این سوال می‌پردازند که چه نسبتی بین سامرا و حمید تقوی وجود دارد و ما را چه کار به اینکه در عراق و سوریه چه می‌گذرد. پاسخ این سوال روشن است که اگر تقوی‌ها در سامرا خون ندهند، ما باید در سیستان، آذربایجان، شیراز و اصفهان خون بدهیم. شهید تقوی بر عهد و پیمان دیرین خویش با خون خود باقی ماند و در این زمان که فریاد هل من ناصر انقلاب را شنید دوباره در کسوت سربازی که هیچ گاه آن را ترک نکرده بود درآمد.

هرگز نمی گویم هرگز، تیتر دیگر روزنامه شرق است. ایران می تواند یک قدرت منطقه ای موفق شود. این یکی از مهم ترین جملات باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا در مصاحبه با رادیو ملی آمریکا (NPR) است؛ مصاحبه ای که ٢٧ آذر ماه یعنی بیش از سه هفته پس از تمدید مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ١+٥ انجام و روز گذشته منتشر شد. اوباما در این مصاحبه درباره احتمال بازگشایی سفارت آمریکا در ایران طی دوسال باقیمانده ریاست جمهوری‌اش گفت: هرگز نمی‌گویم هرگز. فکر می‌کنیم این مسایل باید مرحله به مرحله صورت گیرد. شما می‌دانید، کوبا رویدادی بود که در 50سال ما مدام رفتارهای مشابهی داشتیم اما هیچ چیز تغییر نکرد و سپس این سوال مطرح شد که آیا نباید با یک کشور تقریبا کوچک که هیچ تهدیدی برای ما و هم پیمانان ما ندارد، رفتار متفاوتی ایجاد می‌کردیم؟ او با بیان اینکه ایران یک کشور پیچیده و باظرافت است، مدعی شد: ایران سابقه‌ای در حمایت از تروریسم دارد و ما می‌دانیم که برای تولید سلاح هسته‌ای تلاش کرده است یا اینکه حداقل به دنبال تولید مولفه‌هایی بوده است که برای ساخت یک سلاح هسته‌ای لازم است و همچنین در ایجاد اختلال برای هم پیمانان ما شرکت داشته است و لفاظی‌های این کشور نه تنها به طور مستقیم ضدآمریکایی بوده بلکه وقتی به رویکرد این کشور در قبال دولت اسراییل بازمی‌گشته، آتش افروز بوده است.

این روزنامه با انعکاس موضوع شورای نگهبان را وسیله ترساندن هم نکنید، نوشت: نجات الله ابراهیمیان سخنگوی شورای نگهبان درباره تایید صلاحیت‌ها در انتخابات آینده گفت که نکته مهم این است که گروه های سیاسی باید اجتناب کنند از اینکه نهاد مهمی را که می‌تواند در مواقع حساس با داوری خودش، جلوی بحران‌ها را بگیرد و در جامعه آرامش ایجاد کند و به اختلافات پایان دهد، وسیله ترساندن همدیگر قرار بدهند. نباید نهادی مانند شورای نگهبان را به وسیله اخافه همدیگر تبدیل کرد، بهتر است گروه‌های سیاسی یا رسانه‌های وابسته به آنها، روی برنامه‌های شان وقت بگذارند به جای اینکه به دنبال این باشند که شورای نگهبان چه گروهی را رد یا تایید می‌کند.

روزنامه شرق با بازتاب عنوان هیچ برداشتی از صندوق توسعه ملی صورت نگرفته است، نوشت: رییس هیات نظارت بر نحوه برداشت از صندوق توسعه ملی کشور، ادعاهای انتشاریافته مبنی بر برداشت از این صندوق توسط دولت را بی اساس خواند. ناصر سراج، رییس سازمان بازرسی کل کشور در جلسه ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی با اشاره به اتهام مطرح شده علیه دولت مبنی بر برداشت 4.1 میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی، گفت: من به عنوان رییس هیات نظارت بر نحوه برداشت از صندوق توسعه ملی کشور، تاکید می‌کنم که هیچ برداشتی از صندوق صورت نگرفته و صندوق حتی یک دلار هم کسری ندارد.

این روزنامه موضوع کاهش دستوری نرخ سود بانکی فساد مالی را افزایش می‌دهد، را برجسته کرد و نوشت: روز گذشته چهارمین همایش سیاست‌های پولی و چالش‌های بانکداری و تولید برگزار شد. مشاور اقتصادی رییس جمهور، رییس کل بانک مرکزی، قائم مقام بانک مرکزی، رییس اتاق بازرگانی تهران و مدیرعامل بانک سپه سخن گفتند. در این همایش و حاشیه آن از همه چیز صحبت شد؛ از ضعف بانک‌ها و تخلفاتشان تا بازار ارز و برداشت از صندوق توسعه ملی. مسعود نیلی به عنوان بلندپایه ترین مقام دولتی اولین سخنران همایش و مهم ترین سخنش، انتقاد از کاهش دستوری نرخ سود بانکی بود. وی با تاکید بر اینکه کاهش دستوری نرخ سود بانکی منجر به افزایش فساد مالی و احتمال خروج سرمایه از بانک‌ها خواهد شد، هفت راهکار برای زمینه سازی کاهش نرخ سود بانکی ارایه کرد. مسعود نیلی در همایش چالش‌های بانکداری و تولید با اشاره به روند افزایشی نرخ تورم از ابتدای سال٩٠ اظهار کرد: سیر افزایش نرخ تورم در فصل اول سال٩٢ به اوج خود رسید و از فصل دوم همان سال روند کاهشی به خود گرفت که تاکنون ادامه داشته است.