به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۰/۰۹ ساعت ۱۲:۴۶
کد مطلب : ۶۴۷۷۸
فروش محصولات آرايش چینی و تایلند به اسم اروپا؛

زنان ايراني خریدار یک سوم لوازم آرایشی خاورمیانه

گروه جامعه: طبق اعلام مسئولان 80 درصد از لوازم آرایشی و بهداشتی خارجی به صورت قاچاق وارد می‌شود و واردات رسمی این محصولات در هشت ماهه امسال کمتر از 50 میلیون دلار بوده است.
زنان ايراني خریدار یک سوم لوازم آرایشی خاورمیانه
ایران دومین کشور مصرف‌کننده لوازم آرایشی در خاورمیانه و هفتمین کشور در جهان است. این خبر زمانی از اهمیت دو چندان برخوردار می‌شود که بدانیم زنان ایرانی به نسبت زنان خاورمیانه به میزان 2.1 میلیارد دلار از بازار 7.2 میلیارد دلاری فروش لوازم آرایشی در خاورمیانه را در اختیار دارند و به عبارتی خریدار یک سوم لوازم آرایشی در بازار خاورمیانه هستند. مسئولان این بخش معتقدند بین 80 تا 90 درصد لوازم و کالاهای آرایشی در ایران به صورت قاچاق از طریق مرزهای شرقی و غربی وارد ایران می‌شوند و آن دسته از این لوازم که دارای مارک‌های معروف اروپایی یا امریکایی هستند تقریبا همه قلابی بوده و به طرز ماهرانه‌ای در چین، تایلند و ترکیه جعل و روانه بازار ایران می‌شوند.

در این باره رییس اتحادیه واردکنندگان لوازم آرایشی و بهداشتی با اشاره به واردات سالانه حدود دو میلیارد دلاری لوازم آرایشی، بهداشتی و عطریات می‌گوید وزارت بهداشت اعتقاد دارد که 80 درصد این واردات غیر قانونی است. بوترابی با بیان این‌که سالهاست که با وزارت بهداشت، صنعت، معدن و تجارت و گمرک برای کاهش تعرفه ها مذاکره می کنیم، تاکید دارد که جلوی قاچاق را به جز نظام تعرفه‌ای به هیچ شکل دیگری نمی توان گرفت چرا که در قاچاق باید سود قاچاقچی را کاهش و ریسکش را افزایش داد.

قاچاقچیان محصولاتشان را 48 ساعته تحویل می‌گیرند؛ واردکنندگان چند ماهه!
وی ضمن گلایه از اینکه 30 درصد عوارض می‌دهیم و بعضا نیز چند ماه برای ترخیص اجناس خود معطل می شویم، گفت این در حالی است که در حال حاضر قاچاقچی‌ها کالاها را با هفت الی هشت درصد از سود می‌گیرند و در تهران 48 ساعته تحویل می‌دهند؛ بنابراین باید تعرفه را کاهش داد تا برای قاچاقچی صرف نکند. بر اساس آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران در هشت ماهه سال جاری حدود 8.3 هزار تن لوازم آرایشی و زیبایی و بهداشتی به ارزش حدود 46 میلیون دلار به کشور وارد شده است که نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.

به نظر می‌رسد که نسبت واردات ثبت شده مواد آرایشی و بهداشتی به کل واردات و قانونی و غیر قانونی رقمی بسیار متفاوت است. از سوی دیگر عمده لوازم وارد شده از کشورهای فرانسه و ترکیه بوده‌اند و چین سهم زیادی از این واردات ندارد. در حالی که بسیاری از لوازم آرایشی و بهداشتی موجود در بازار در حال حاضر چینی است و از این کشور وارد می‌شود. به این ترتیب بخش اعظمی از واردات این لوازم در کشور قاچاق است که مشخص نیست از چه سطح کیفی برخوردار است و در مقابل عده‌ای از پزشکان معتقدند که برخی از این مواد تاثیر بسیار بدی روی پوست و ایجاد بیماری‌های پوستی دارند.

حال آنکه به نظر نمی‌رسد برنامه‌ خاصی برای کنترل قاچاق این لوازم به کشور تدوین شده باشد. هرچند که واردکنندگان لوازم آرایشی و بهداشتی معتقدند که جلوی قاچاق تنها با کاهش نرخ تغرفه‌های گمرکی اتفاق خواهد افتاد. اما در این زمینه نقش تولیدکنندگان لوازم آرایشی و بهداشتی داخلی نیز قابل چشم‌پوشی نیست که تاکنون نتوانسته‌اند اعتماد بازار و مشتری را نسبت به خود در مقابل لوازم خارجی جلب کنند و همین موضوع سبب می‌شود که مشتری به سراغ اجناس خارجی برود.

به گفته محمدرضا بوترابی، رییس اتحادیه واردکنندگان لوازم آرایشی و بهداشتی نیز علت واردات زیاد این محصولات کمبود کالا و پایین بودن کیفیت نمونه‌های مشابه در داخل کشور است. وی با بیان این‌که تولید لوازم آرایشی، بهداشتی و عطریات در کشور پاسخگوی نیاز داخلی نیست، به ایسنا اظهار کرد که اگر ظرفیت تولید را به اندازه نیاز کشور افزایش دهند، باز هم کیفیت پایین است و همین موضوع مصرف‌کننده را ترغیب می کند که به سراغ کالاهای خارجی برود.

به گفته بوترابی دلایل پایین بودن کیفیت نمونه های داخلی این محصولات، عقب بودن سطح ماشین‌آلات و نبودن برندهای خوب است. از سوی دیگر گاهی اوقات قیمت‌های تمام شده کالاهای تولید داخل با اینکه تعرفه‌های واردات ما حدود 26 تا 30 درصد است نسبت به کیفیت آن‌ها بسیار بالاست. اینطور به نظر می‌رسد که عوامل زیادی دست در دست هم داده‌اند تا بازار لوازم آرایشی و بهداشتی در اختیار کالاهای قاچاقی قرار بگیرد که کیفیت آن‌ها از سوی هیچ نهادی تایید نمی‌شود، اما برنامه برای جلوگیری از ورود آ‌ن‌ها همچنان مشخص نیست
مرجع : ایسنا