کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

افخم: بازگشایی سفارت آمریکا مطرح نیست

آمریکا خبر پیشنهاد مبادله زندانی را تکذیب کرد

10 دی 1393 ساعت 8:20

گروه سياسي: وزارت خارجه آمریکا خبر پیشنهاد مبادله امیرحکمتی ، شهروند ایرانی- آمریکایی زندانی در ایران را با یک زندانی ايراني در آمريكا، "نادرست" خواند و خواستار آزادی او شد.


وزارت امور خارجه آمریکا اظهارات وکیل امیر حکمتی، شهروند ایرانی-آمریکایی متهم به جاسوسی در ایران را تکذیب کرد که گفته بود دولت آمریکا درخواست مبادله  حکمتی را داده است. محمود علیزاده طباطبایی، وکیل حکمتی گفته بود که این درخواست از طریق دفتر حافظ منافع آمریکا در تهران مطرح شده و ایران هنوز به آن پاسخ نداده است. اما ماری هرف، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت که چنین امری واقعیت ندارد و دولت آمریکا خواستار آزادی فوری حکمتی و دو شهروند دیگر آمریکایی (سعید عابدینی و جیسون رضائیان) است که در ایران در بازداشت هستند.

امیر میرزایی حکمتی که مدتی در نیروهای مسلح آمریکا خدمت کرده، در طی سفرش به ایران در تابستان ۱۳۹۰ بازداشت و به "جاسوسی و همکاری با دولت متخاصم" متهم شد. او در دادگاه بدوی به اعدام محکوم شد، اما این مجازات در دادگاه تجدید نظر لغو و به ده سال حبس تبدیل شد. وکیل امیر حکمتی ديروز در پاسخ به سوالي که از او پرسیده آمریکا به دنبال مبادله آقای حکمتی با چه فرد یا افرادی است، گفته بود: "فعلاً مصلحت نیست نامی از طرف مقابل اعلام شود و اگر قوه قضاییه صلاح بداند، این موضوع را اعلام می‌کند." علیزاده طباطبایی گفته بود که آمریکا در درخواست خود اسم "افراد" مورد نظر برای مبادله با امیر حکمتی را بیان کرده است.

امیر حکمتی اواخر تابستان سال گذشته در نامه‌ای به جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا نوشته بود که ایران او را با نیت تبادل زندانی نگه داشته است. چند ماه پیش روزنامه نیویورک‌تایمز هم از وکیل حکمتی نقل کرده بود که "امکان آزادی او در ماه‌های آینده وجود دارد، به خصوص اگر دولت آمریکا با آزادی دست کم تعدادی از زندانیان ایرانی در آن کشور موافقت کند".

وزارت امور خارجه آمریکا و خانواده حکمتی بارها از مقام‌های ایران خواسته‌اند که او را آزاد کنند. حکمتی هم بهار امسال در نامه‌ای به محمدجواد ظریف، خواهان آزادی خود شده و حکم صادر شده علیه خود را "نتیجه و بازتاب سوءتفاهم تاریخی و ذهنیت منفی ایران در قبال سیاست های دولت آمریکا" عنوان کرده بود. امیر حکمتی یکی از سه شهروند ایرانی-آمریکایی زندانی در ایران است. سعید عابدینی، کشیش ۳۴ ساله به اتهام "اقدام علیه امنیت ملی" به هشت سال زندان محکوم شده و جیسون رضاییان، خبرنگار روزنامه واشینگتن پست هم، از ۳۱ تیر امسال در بازداشت است.

سخنگوی وزارت خارجه ایران: بازگشایی سفارت ایران و آمریکا در دستور مذاکرات نیست
در همين حال، سخنگوی وزارت خارجه كشورمان گفت: بازگشایی سفارتخانه های ایران و آمریکا در دستور مذاکرات دو کشور نیست. مرضيه افخم گفته دو کشور فقط درباره پرونده اتمی ایران گفت و گو داشته اند. یک روز پیش از این مصاحبه ای از رئیس جمهور آمریکا منتشر شده بود که طی آن اوباما در پاسخ به سوالی درباره احتمال بازگشایی سفارتخانه های دو کشور گفته بود: "من هیچ وقت از کلمه "هرگز" استفاده نمی‌کنم. اما فکر می‌کنم این مسائل باید به‌تدریج پیش برود."

اوباما گفته بود که پیش از بهبود روابط دو کشور، باید قدم‌های مختلفی برداشته شود که حل پرونده اتمی مهم‌ترین مرحله آن است. رئیس جمهور آمریکا در عین حال تاکید کرده بود که برای ایران، با توجه به منابع و توانایی شگفت‌انگیزش، این فرصت وجود دارد که به یک قدرت منطقه‌ای موفق تبدیل شود. اوباما اخیرا اعلام کرده که سفارت آمریکا در کوبا را بعد از ۵۰ سال قطع رابطه، دایر خواهد کرد. اعلام این موضوع همزمان با مذاکرات دوجانبه معاونان وزارت خارجه ایران و آمریکا بر سر پرونده اتمی، در ابتدا باعث گمانه زنی هایی درباره احتمال تکرار چنین تجربه ای با ایران شده بود.


کد مطلب: 64853

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/64853/آمریکا-خبر-پیشنهاد-مبادله-زندانی-تکذیب

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir