به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۰/۱۱ ساعت ۱۱:۴۴
کد مطلب : ۶۴۹۷۴

شماره امروز روزنامه اعتماد در یک‌نگاه

گروه سیاسی: اعتماد در شماره روز پنجشنبه عنوان های چهره جهان ٢٠١٥ و سلام نظامی ارتش به روحانی را برجسته کرد.
شماره امروز روزنامه اعتماد در یک‌نگاه
این روزنامه تیتر یک را به موضوع چهره جهان ٢٠١٥، اختصاص داد و عنوان کرد: سال 2014 سال وقایع غیرقابل پیش بینی بود، سالی پر از بحران‌های غیر قابل انتظار. برخی بر این باورند که ٢٠١٤ به خاطر پدیده‌هایی که داشت و جهان را درنوردید در خاطره‌ها باقی خواهد ماند، اما به نظر می‌رسد درسی که سال ٢٠١٤ به سیاست گذاران جهان و تحلیلگران داد، این بود که همان گونه که هیچ تحلیلگری در اواخر سال 2013 پیش بینی نکرده بود، دوران جدیدی آغاز شده است که گاه سیر تحولات از انتظارها و باورهای زبده ترین و دقیق ترین سیاستمداران، دستگاه‌های سیاستگذاری، برجسته ترین نظریه پردازان و تحلیلگران فراتر می‌رود؛ بحران اوکراین، ظهور داعش و شیوع بیماری ابولا از جمله این شواهد بودند و به همین نسبت سخن گفتن از اینکه در سال ٢٠١٥ جهان باید منتظر چه تحولاتی باشد، بسیار دشوار است.

بازیگران تاثیرگذار در کشورها، مناطق و نظام بین الملل آنقدر خرد و تاثیرگذار شده‌اند که هیچ کس نمی‌تواند منکر آن باشد که فردای آغاز سال ٢٠١٥ یک فرد با هر ابزاری، از جمله یک هشتگ در شبکه‌های اجتماعی فیسبوک و توییتر چه انقلابی در کدام نقطه از جهان به پا می‌کند و به همین نسبت؛ یک ویروس و عامل بیولوژیک ناشناخته چقدر بحران ساز می‌شود و دنیا را تحت تاثیر قرار می‌دهد. آنقدر تاثیر گذاری عامل‌های الکترونی و ذره‌ای در جهان افزایش یافته است که حتی برخی ناظران از غیرکاربردی و فلج شدن کنوانسیون‌های منع سلاح‌های هسته‌ای، شیمیایی و بیولوژیک می‌گویند.

سلام نظامی ارتش به روحانی، تیتر دیگر روزنامه اعتماد است. رزمایش مشترک محمد رسول الله(ص) ارتش پیش از ظهر دیروز با برگزاری رژه دریایی در حضور رییس جمهور و مقامات ارشد نظامی، به کار خود پایان داد. رزمایش گسترده و مشترک محمد رسول الله(ص) ارتش جمهوری اسلامی ایران ظهر روز چهارشنبه با حضور رییس جمهور و فرماندهان عالیرتبه نظامی و فرماندهان رزمایش با برگزاری رژه دریایی در دریای عمان پس از شش روز اجرای طرح‌های عملیاتی و تاکتیک‌های رزمی و دفاعی نیروهای زمینی، هوایی، دریایی و قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء (ص) با دستیابی به کلیه اهداف مورد نظر و با موفقیت پایان یافت.

نیروی دریایی ارتش با به کارگیری بیش از 100 فروند شناور سطحی، هجومی، راکت انداز تندرو، شناورهای زیرسطحی، انواع یکان‌های پروازی و هواناو و تعداد زیادی از شناورهای بومی در قالب نیروهای مردمی به منظور نمایش قدرت دریایی با یک آرایش تاکتیکی منظم و با انجام رژه با شکوه دریایی آمادگی رزمی و اقتدار دریایی خود را امروز به نمایش گذاشت. شناورهای نیروی دریایی با طی هزاران مایل از مناطق مختلف و گستره دریای عمان و شمال اقیانوس هند با برنامه ریزی دقیق و هدایت فرماندهان جوان در این رژه با شکوه شرکت کردند. رزمایش گسترده و مشترک محمد رسول الله(ص) پس از یک هفته تلاش خستگی ناپذیر و هماهنگ نیروهای دریایی، زمینی، هوایی و پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با تحقق اهداف مورد نظر و حصول نتایج ارزشمند و دستاوردهای مهمی که برای ارتش و نیروهای مسلح کشورمان به همراه داشت به کار خود پایان داد.

این روزنامه با برجسته کردن سخنان رهبر معظم انقلاب مبنی بر ضرورت سنجش واقع بینانه از آثار تلاش‌های صورت گرفته درترویج نماز، نوشت: حضرت آیت الله خامنه‌ای در پیام به بیست و سومین اجلاس سراسری نماز، با اشاره به تلاش‌های ارزشمند در زمینه ترویج این فریضه بی همتای اسلامی، بر سنجش واقع بینانه آثار این تلاش‌ها در رفتار نمازگزاران به ویژه جوانان و همچنین ارزیابی اقدامات مسوولان در فراهم آوردن فرصت برای نمازگزار و ترویج نماز تاکید و خاطرنشان کردند برای نزدیک شدن اجلاس ارزشمند نماز به نقطه کمال کارایی خود، باید به این محاسبه واقع بین و خردمندانه همت گماشت.

روزنامه اعتماد با انعکاس موضوع تشویش اذهان نکنید، نوشت: سخنگوی دولت دیروز دست پری برای رسانه ها داشت. شب قبلش دولتی ها از جلسه مشترک با کمیسیون برنامه و بودجه مجلس سربلند بیرون آمده بودند؛ جایی که معلوم شده بود ادعای برداشت از صندوق توسعه ملی، کذب بوده است.

بیانیه مشترک مجلس و دولت هم همین را می‌گفت. همین اتفاق باعث شد تا نوبخت منتقدان دولت را در ابتدای سخنانش در جمع خبرنگاران خطاب بدهد که چقدر خوب است به جای طرح موضوع حقوقی، کارشناسی و تخصصی در محافل رسانه‌ای آنها را در جلسات تخصصی و محافل رسمی حل و فصل کنیم. بعد از آن هم معلوم شد که دولتی‌ها قصد دارند تا این اتفاق را فراموش کنند.

آقای سخنگو تاکید کرد که خبری از پیگیری حقوقی این جریان توسط دولت نخواهد بود. اما دلخوری دولتی‌ها از این موضوع آنقدر جدی بود که نوبخت یک نسخه از روزنامه‌های منتقد خود را همراه آورده بود تا نشان دهد که گزارش‌ها و استدلال‌های آن چقدر با مستندات فاصله دارد. در هر حال نوبخت در چند جا از سخنانش به انتشار مسائل غیرواقعی و نسبت دادن آنها به دولت انتقاد کرد. به اعتقاد او اخلاق فقط بخش‌های منکراتی که در ذهن برخی است، نیست. دروغ گفتن و تحریف کردن و ذهن جامعه را با یک کلمه و جمله مشوش کردن درست نیست.

نوبخت همچنین با این اظهارنظر که انتظار داریم آقای سرافراز بتواند به نحو ‌ای نسبت به افزایش و ارتقای جایگاه رسانه ملی اقدام کند، نشان داد هنوز دولتی‌ها انتقاداتی نسبت به رویکردهای سازمان صدا و سیما دارند.