به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۳۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۰/۱۲ ساعت ۱۴:۴۷
کد مطلب : ۶۵۰۸۰
امام (ره) همواره به آرای ملت احترام می‌گذاشتند

سخن«رای‌مردم ارزشی‌ندارد» ارزشی‌ندارد

گروه سیاسی: یک استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم تاکید کرد: کسانی که می‌گویند رای مردم ارزشی ندارد، استدلالشان مبنای ارزشی و دینی ندارد.
سخن«رای‌مردم ارزشی‌ندارد» ارزشی‌ندارد
حجت‌الاسلام محمدتقی فاضل میبدی در خصوص گفته برخی از فعالان سیاسی مبنی بر اینکه آرای مردم در حکومت اسلامی ارزشی ندارد، گفت: کسانی که می‌گویند رای مردم و خواست آنها اصل نیست، قول و فعل‌شان یا جاهلانه است و یا متملقانه که هر کدام از این دو مورد، ضربه به اسلام است. وی با اشاره به حکومت تئوکراسی اظهار داشت: عصر شعارهایی مانند سایه خدا بر زمین یا نماینده این و آن بودن، گذشته است و دیگر در عصر حاضر پذیرفتنی نیست و در واقع اولین کسی که جلوی این شعارها را گرفت و در مقابل آن ایستاد و آن را برانداخت، اسلام بود.

این استاد دانشگاه مفید قم با بیان اینکه مسئله حکومت‌داری و قدرت، یک مسئله عقلانی عرفی است، تصریح کرد: یک زمانی حکومت اسلامی، سلطانی بود و حکومت از پدر به پسر می‌رسید. فقها نیز با آن مخالفت نمی‌کردند و حتی در مواقعی از آن حمایت می‌کردند٬ چون براساس عرف آن روزگار بود ولی اکنون جوامع تغییر کرده است و جامعه امروز، دیگر این مسائل را نمی‌پذیرد و در عصر حاضر بهترین حکومت نیز، مردم‌سالاری است. فاضل میبدی با تاکید بر اینکه کسانی که می‌گویند رای مردم ارزشی ندارد، استدلالشان مبنای ارزشی و دینی ندارد، خاطرنشان کرد: حضرت علی(ع) زمانی که مردم به رجوع کردند و خواستار زمامداری‌اش شدند، حکومت خود را منوط به استمزاج مردم کرد و اسلام نیز همواره بر نقش‌آفرینی مردم در عرصه‌های مختلف و حق تعیین سرنوشت آنها تاکید کرده است.

این استاد حوزه علمیه قم با اشاره به جایگاه مردم در اندیشه امام خمینی(ره)٬ ابراز داشت: امام (ره) مردم را ولی نعمت می‌دانستند و همواره به مسئولان تذکر می‌دادند امورشان مردم‌دارانه باشند. ایشان همواره به آرای ملت احترام می‌گذاشتند و بر خواست و اراده مردم تاکید داشتند و هنگامی نیز که انقلاب اسلامی پیروز شد، دیدیم که با اینکه شرایط نابسامان بود و احتمال کودتای ضدانقلاب بود، ایشان انتخاب نوع حکومت را منوط به رای مردم کردند. وی با بیان اینکه میزان رای ملت است، یادآور شد: یادمان باشد هنگامی امام از پاریس به تهران می‌آمدند٬ در مصاحبه‌ای گفتند نوع حکومت ما جمهوری است، همانند آنچه که در کشورهای غربی است با این تفاوت که اسلامی نیز است. در حکومت جمهوری این مردم هستند که تعیین تکلیف می‌کنند و مسئولان را انتخاب می‌کنند.
مرجع : ایلنا