به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۷
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۰/۱۳ ساعت ۱۱:۵۳
کد مطلب : ۶۵۱۸۷
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس:

اداره کشور با نفت 50 دلاری ممکن نیست

گروه اقتصادي: يك عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، گفت: اگر درسال 94 قیمت هربشکه نفت کمتر از 70 دلار شود به طورحتم می توان با اجرای یک طرح استراتژیک قوی و تصمیمات عاقلانه ازجمله صادرات بیشتر بشکه های نفت و افزایش درآمدهای مالیاتی آثارمنفی کاهش درآمدهای نفتی را به حداقل برسانیم چراکه اداره کشور با نفت 50 دلاری ممکن نیست و باید برای کاهش قیمت نفت به زیر 50 دلار نیز برنامه داشت.
اداره کشور با نفت 50 دلاری ممکن نیست
ابراهیم نکو، در پاسخ به این سوال که دولت لایحه بودجه سال 94 را براساس قیمت هر بشکه نفت حدود 70 دلار بسته است، با توجه به اقتصاد تک محصولی ایران، آیا دولت با این میزان نرخ پیشنهادی باکسری بودجه تا پایان سال 94 مواجه نمی شود؟ گفت: برخی دولتمردان اظهاردارند که اگر قیمت هر بشکه نفت از 70 دلار به 50 تا 30 دلار هم برسد تا پایان سال 94 با کسری بودجه مواجه نمی شویم،اما باید گفت که این اظهارات غیرکارشناسی و به نوعی برای خوشایندسازی است.

نماینده رباط کریم و بهارستان در مجلس تصریح کرد: اگر هرقسمت و ردیفی که درآمدی برای بودجه منظورشده، آن میزان درآمد حاصل نشود به طورحتم بودجه با مشکل مواجه خواهدشد که این امر باید از سوی مسئولان پذیرفته شود. با توجه به اینکه تجربه بلندمدتی در راستای تحریم و تهدیدها داریم، آثارمنفی ناشی از کاهش درآمدهای نفتی بسیار قابل توجه نخواهد بود به طوری که اگر قیمت هربشکه نفت کمتر از 70 دلارهم شود به طورحتم می توان با اجرای یک طرح استراتژیک قوی و تصمیمات عاقلانه آثارمنفی و مشکلات ناشی از کاهش درآمدهای نفتی را به حداقل برسانیم.

نکو،با بیان اینکه درحال حاضر تعداد بشک های نفتی بیشتری نسبت به سنوات گذشته صادر می شود، افزود: می توان با مدیریت صحیح در راستای افزایش درآمدهای مالیاتی و پرداخت مابه التفاوت مبادلات ارزی قسمت هایی از اختلالات مربوط به کاهش قیمت نفت و درآمدهای حاصل از فروش نفت را جبران کرد. متاسفانه یک واقعیتی است که تا درآمد حاصل نشود،بودجه محقق نخواهدشد به عنوان مثال یکی از نگرانی هایی که برای حاکمان کشور روسیه ایجادشده این است که این کشور درسال گذشته بودجه امسال خود را براساس قیمت هربشکه 100 دلار بسته بود که درحال حاضر روسیه با کاهش شدید رشداقتصادی و اختلال دربرنامه های اقتصادی مواجه شده است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، گفت:کاهش قیمت نفت و درآمدهای حاصل از فروش،اثرات منفی در بودجه سال 94 خواهدگذاشت اما این اثرات منفی قابل توجه نخواهدبود، همچنین احتمال افزایش قیمت هر بشکه نفت درماه های آتی وجود دارد به همین دلیل لایحه بودجه سال 94 براساس قیمت هر بشکه نفت 70 دلار منطقی بسته شده به همین دلیل بعید می دانم که این روند ادامه پیدا کرده و آسیب جدی به اقتصاد کشور وارد شود.
مرجع : ايسكانيوز