به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۰/۱۴ ساعت ۱۰:۱۲
کد مطلب : ۶۵۲۶۷
شرق در یک نگاه

تاثیر روانی توافق بر کاهش قیمت دلار

گروه سیاسی: روزنامه شرق در شماره ی روز یکشنبه در صفحه نخست تیترهای تکذیب شایعه شبانه هسته ای و ستاره ای که دیگر ستاره نبود را بررسی کرد.
تاثیر روانی توافق بر کاهش قیمت دلار
این روزنامه تیتر یک را به موضوع تکذیب شایعه شبانه هسته‌ای اختصاص داد و نوشت: آخرین ساعات جمعه شب بود که خبرگزاری آسوشیتدپرس خبری منتشر کرد که حتی روی بازار ارز در تهران نیز تاثیر گذاشت. این خبر به نقل از دو مقام آگاه منتشر می‌شد که مدعی بودند ایران و آمریکا به طور موقت توافق کرده‌اند ایران بخش قابل توجهی از اورانیوم غنی سازی شده خود را که می‌تواند در ساخت تسلیحات هسته‌ای به کار برود به روسیه منتقل کند. اما این خبر به سرعت در داخل ایران تکذیب شد. مرضیه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه نیز صبح روز گذشته ضمن تکذیب خبر آسوشیتدپرس تاکید کرد: هیچ گونه توافقی در هیچ یک از موضوعات مورد مذاکره هنوز صورت نگرفته است. افخم ادامه داد که این گونه جوسازی‌های رسانه‌ای با اغراض خاص سیاسی صورت می‌گیرد و هدف اصلی آن تخریب فضای مذاکرات و پیچیده ترکردن حل و فصل موضوعات است.

روزنامه شرق به عنوان ستاره‌ای که دیگر ستاره نبود اشاره کرد. شاید یکی از نوشته های قابل اعتنا درباره فریماه فرجامی در کتاب برخلاف جریان باد حمیدرضا صدر باشد. سینمای پس از انقلاب ستاره ای نداشت. بنابراین بازیگران سینمای دهه ٦٠به جز چندنفر استثنا غالبا به فراموشی سپرده شدند. آنچه بیشتر از هر چیز در یاد تماشاگران سینمای ایران به یادگار مانده تصویر فریماه فرجامی در فیلم مادر ساخته علی حاتمی و سرب مسعود کیمیایی است. فریماه فرجامی، بازیگر توانمند سینما و تلویزیون ایران، بعد از ١١سال دوری از سینما مقابل دوربین یک کارگردان جوان قرار گرفت. او در این سال‌ها به دلیل ابتلا به بیماری از صحنه بازیگری دور مانده بود و حالا بعد از درمان و مراقبت‌های پزشکی، نه تنها شرایط جسمانی اش بهبود یافته بلکه بار دیگر به بازیگری روی آورده است.

این روزنامه در خبری با برجسته کردن طرح حمایت از آمران به معروف مغایر قانون اساسی تشخیص داده شد، نوشت: پیش بینی‌ها درست از کار درآمد و شورای نگهبان، قانون مجلس را در حمایت از آمران به معروف و ناهیان ازمنکر رد کرد. این شورا مصوبه پرسروصدای مجلس را که در هنگام تهیه و تایید با ایرادات بسیاری از سوی کارشناسان و حقوقدانان روبه رو شده بود، با ١٤ ایراد مغایر قانون اساسی شناخته است. نجات الله ابراهیمیان سخنگوی شورای نگهبان گفت: در آخرین جلسه شورای نگهبان که دهم دی ٩٣ برگزار شد، طرح ٢٤ماده‌ای حمایت از آمران به معروف و ناهیان ازمنکر مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

تاثیر روانی توافق بر کاهش قیمت دلار تیتر دیگر روزنامه شرق است. خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از دو دیپلمات گزارش کرد ایران و آمریکا به طور موقت توافق کرده اند تا ایران بخش قابل توجهی از اورانیوم غنی سازی شده خود را که می‌تواند در ساخت تسلیحات هسته‌ای به کار برود، به روسیه منتقل کند. این خبر اگرچه در همان ساعات اولیه توسط عباس عراقچی، عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران تکذیب شد اما اثرش را بر بازار ارز گذاشت و قیمت دلار را که در کانال سه هزارو٥٠٠تومان جا خوش کرده بود، به زیر این کانال قیمتی هدایت کرد.

این روزنامه در خبری دیگر با انعکاس عنوان ٤٢هزارمیلیاردتومان چک برگشت خورد، ادامه داد: مبلغ چک‌های برگشتی به ٤٢هزارمیلیاردتومان رسید. بانک مرکزی در آخرین گزارش خود، از افزایش ١٠هزارمیلیاردتومانی مبلغ چک‌های برگشتی در هشت ماهه اول سال جاری به نسبت مدت مشابه سال٩٢ خبر می‌دهد. براساس این گزارش، در هشت ماهه ابتدایی سال٩٣ حدود 31.7 میلیون برگ چک مبادله شد که مبلغ آنها 8.7 هزارمیلیاردتومان بود. از این تعداد 3.9 میلیون برگ در اتاق پایاپای اسناد بانکی تهران برگشت داده شد که مبلغ برگشتی‌ها در این دوره به ٤٢هزارمیلیاردتومان بالغ می‌شود.