به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۰/۱۴ ساعت ۱۲:۲۹
کد مطلب : ۶۵۳۰۸

هما روستا: هنرمندان بیمار را تنها نگذاریم

گروه فرهنگ و هنر: هما روستا که چندی پیش جلسه نمایشنامه‌خوانی خیریه‌ای را برای حمایت از هنرمندان تئاتر مبتلا به سرطان برگزار کرده بود‌، گفت: تصمیم دارد برنامه‌های خیریه برای حمایت از هنرمندان بیمار تئاتر را ادامه دهد.
هما روستا: هنرمندان بیمار را تنها نگذاریم
هما روستا هنرمند باسابقه تئاتر و سینما بعد از درگذشت همسرش حمید سمندریان، هنرمند شاخص تئاتر آکادمی سمندریان را راه‌اندازی کرد که یکی از فعالیت‌های آن، برگزاری برنامه‌های خیریه برای حمایت از هنرمندان بیمار تئاتر است. روستا گفت: جلسه نمایش‌نامه‌خوانی«آناکارنینا» این اولین قدمی است که آکادمی حمید سمندریان برای کمک به بیماران تئاتری انجام داده و قرار است، فعالیت‌های خیریه ما ادامه داشته باشد. بازیگر نمایش «باغ آلبالو» اضافه کرد: تلاش می‌کنم ماهی یکبار جلسه‌ی نمایشنامه خوانی بگذاریم و امیدوارم دیگر هنرمندان تئاتر هم در این کار با ما سهیم باشند. کارگردان نمایش«آنتیگونه در نیویورک»، سرطان را یک بیماری موذی دانست که هزینه‌اش بسیار بالاست و تاکید کرد نباید بیماران مبتلا به این بیماری را تنها گذاشت.

روستا با اظهار تاسف از هزینه‌های بالای بیماری سرطان یادآور شد: هزینه‌های این بیماری بسیار کمرشکن است و هنرمندانی که فقط از راه تئاتر زندگی می‌کنند، نمی‌توانند هزینه این بیماری را تامین کنند. بنابراین امیدوارم دولت و بیمه‌های دولتی و خصوصی طوری از آنها حمایت کنند که دغدغه پول را نداشته باشند. این بازیگر تئاتر و سینما با اظهار تاسف از درگذشت تعدادی از هنرمندان بیمار تئاتر به دلیل نبود دارو یا هزینه درمان یادآور شد: تعدادی از همکارانمان را به خاطر دیر رسیدن دارو یا تمام شدن پول درمانشان از دست دادیم. تامین مخارج بیماری سرطان از عهده هنرمندان تئاتر بر نمی‌آید و تهیه داروهای سرطان حتی با استفاده از بیمه هم، بسیار گران است.

او در ادامه با ابراز خرسندی از استقبال مردم از برگزاری اولین جلسه‌ی نمایشنامه خوانی«آناکارنینا» اضافه کرد: این جلسه خیلی خوب برگزار شد و در این راه دوستانی مانند آقایان امیر روشن از شرکت «مکث» و یا کاظم دینان به ما کمک کردند. ضمن اینکه بازیگران هم بدون کوچک‌ترین چشمداشت مالی در کنار من بودند. البته دوستان دیگری مانند مهدخت اکرمی‌، ساسان پیروز و فریبرز دارایی هم حمایت‌های بسیار خوبی را انجام دادند و جلسه بسیار خوب برگزار شد. دوستان دیگری هم سرمایه گذاشتند و به ما کمک کردند اما دوست ندارند نامشان را مطرح کنیم.

هما روستا گفت: بابت برگزاری این جلسه بسیار ذوق کردم و همچنان به دنبال مکان ثابتی هستم تا بتوانیم این جلسات را به طور مستمر برگزار کنیم. قرار بود بانک آینده در این زمینه کمک کند که امیدوارم بتواند این کار را انجام بدهد. بازیگر نمایش‌های «ازدواج آقای می سی پی» و «بازی استریندبرگ» گفت: خیلی خوشحال می شوم که ببینم همکارانم بدون دغدغه، مراحل درمان را طی می‌کنند. آنها باید امید داشته باشند چون در این بیماری امیدواری و داشتن روابط محبت آمیز، بسیار مهم است.وقتی کمک‌ها را به هنرمندان بیمار رساندیم، آنها از اینکه مورد توجه قرار گرفتند، بسیار خوشحال شدند.این گونه بیماران را اصلا نباید تنها گذاشت.

نمایش «آنا کارنینا» نوشته محمدچرم‌شیر است که براساس رمان مشهوری به همین نام اثر تولستوی نوشته شده است. این نمایشنامه تاکنون دوبار با کارگردانی هما روستا روخوانی شده که یک بار به هم وطنان زلزله‌زده آذربایجان اختصاص داشت و بار دوم هم چندی پیش برای حمایت از هنرمندان بیمار تئاتر و با نقش‌خوانی بازیگرانی چون ترانه علیدوستی،حسن معجونی،رضا بهبودی،اشکان خطیبی، ستاره پسیانی،لیلی رشیدی، شبنم فرشادجو،هومن کیایی،نگار عابدی و محمد چرم‌شیر روخوانی شد و بامداد افشار نیز اجرای موسیقی و افکت را در این نمایشنامه‌خوانی بر عهده خواهد داشت.
مرجع : ایسنا