به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۶:۰۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۰/۱۵ ساعت ۰۱:۰۵
کد مطلب : ۶۵۳۷۰

آمار سارقانی که در زندان هستند

گروه جامعه: رییس سازمان زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور افزایش جرم در جامعه را معلول مهاجرت بی رویه و حاشیه نشینی خواند و گفت: هم اکنون حدود ۶۰ هزار نفر برای طی دوران محکومیت جرم سرقت در زندان های کشور به سر می برند.
اصغر جهانگیر در دیدار با نماینده ولی فقیه و امام جمعه شیراز افزود: آمار حاشیه نشینی در کشور در حدود ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر است که این افراد خانه و کاشانه خود را رها کرده اند و به امید زندگی بهتر به شهرهای بزرگ پناه آورده اند و با این مهاجرت با مشکلات جدیدی روبرو می شوند. وی اضافه کرد: علاوه برحاشیه نشینی، حدود یک میلیون و پانصد هزار نفر در کشور معتاد وجود دارد و بیش از دو میلیون و ۲۰۰ هزار نفر براساس آمار رسمی بیکار اعلام شده است. رییس سازمان زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور گفت: در کشور سه میلیون نفر به صورت مجردی و تنها زندگی می کنند و سالانه ۱۵۰هزار نفر براساس آمار رسمی کشور طلاق ثبت می شود و این یک نگاه اجتماعی فوق العاده منفی را برجامعه ما نشان می دهد. مشاور رییس قوه قضاییه گفت: باید به بحث مهاجرت، روستاها، نا امنی ها و مسائل فرهنگی توجه جدی شود درغیر این صورت هرچه در زندان و قوه قضاییه مجازات را سنگین تر کنیم موفق نخواهیم بود و چنین وضعیتی زیبنده نظام مقدس جمهوری اسلامی هم نیست.

وی یادآور شد: بحث مفصلی پیرامون مسائل و مشکلات زندانها در هیأت دولت مطرح کردیم امیدواریم بتوانیم مشکلات و کمبودهای اعتباری زندانها را مرتفع کنیم. این مقام ارشد قضایی با تاکید براین که زندانی محصول قوه قضاییه و زندان نیست، گفت: همه دستگاه ها در تولید این محصول نقش دارند باید علاوه بر ریشه ها و علل آن، به معلول هم توجه کنیم. رییس دفتر بازرسی ویژه قوه قضاییه اظهار کرد: مشکل دیگر، خانواده زندانی است که اگر به آنها توجه نشود چرخه جرم تکمیل می شود و با رفتن یک عضو خانواده به زندان، تعداد پنچ نفر به جامعه بزهکار اضافه می شود.

جهانگیر گفت: باید همه ما تلاش کنیم و مسوولان به وظایف خود عمل کنند تا به صورت جهادی در جهت اصلاح مسائل جامعه به سمت و سویی که ریشه های جرم خشکانده و کنترل شود گام برداریم. نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز نیز در در این دیدار که با حضور اعضای شورای قضایی و مدیرکل زندانهای فارس صورت گرفت، گفت: مهاجرت های بی رویه، مراکز تولید خالی، جمعیت بیکار و... باعث شده اند تا مشکل زندان را ایجاد کنند، رسیدگی به امور روستاها و بالابردن سطح درآمد کشاورزان باید مورد توجه قرار گیرد و از مهاجرت بی رویه به شهرها جلوگیری شود و عمده ترین این گرفتاری ها به مهاجرت های بی رویه باز می گردد. آیت الله اسدالله ایمانی گفت: در حاشیه شیراز ۵۰۰ تا ۷۰۰ هزار نفر سکونت دارند و مشکلی که برای شهرهای بزرگ وجود دارد در شیراز نیز وجود دارد و عمدتا با معلول مبارزه می کنیم، توسعه زندانها و امکانات، برخورد با معلول است؛ مسوولان باید به فکر برطرف کردن مشکلات باشند.
مرجع : ایرنا