به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۰/۱۵ ساعت ۱۲:۰۳
کد مطلب : ۶۵۴۰۰
ابتکار در یک نگاه

بی تدبیری عامل گسترش تروریسم است

گروه سیاسی: ضرورت همه پرسی در مسائل مهم و بحران جانشینی در عربستان پس از مرگ ملک عبدالله عنوان‌های مهم روزنامه ابتکار در شماره روز دوشنبه است.
بی تدبیری عامل گسترش تروریسم است
این روزنامه تیتر یک را به خبر ضرورت همه پرسی در مسائل مهم اختصاص داد و نوشت: حجت الاسلام حسن روحانی در اولین کنفرانس اقتصاد ایران، اظهار کرد: خوب است بعد از 36 سال یک بار هم که شده این اصل قانون اساسی را اجرا کنیم و برای مسائل مهم اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی به جای آنکه قانونی در مجلس تصویب شود، ماده قانونی یا برنامه را مستقیم به آرای مردم و همه پرسی بگذاریم.رئیس جمهور با تأکید بر این که باید مدتی بیشتر به اقتصاد توجه کنیم، یادآور شد: کشور ما بیشتر سیاسی است تا اقتصادی محض؛ یعنی اقتصاد ما یا با سیاست داخلی تلفیق می‌شود یا با سیاست خارجی.

روزنامه ابتکار در تیتر دیگر خود به خبر بحران جانشینی در عربستان پس از مرگ ملک عبدالله پرداخت و نوشت: اندیشکده واشنگتن در تحلیلی به قلم سایمن اندرسون، مدیر برنامه سیاست انرژی و خلیج فارس در این مؤسسه به بررسی موضوع جانشینی در عربستان سعودی پرداخته است. نویسنده این مقاله عنوان می‌کند با وخیم‌تر شدن شرایط جسمانی ملک عبدالله، پادشاه نود و یک ساله عربستان سعودی بحث بر سر جانشینی وی بالا گرفته و رقابت شدیدی میان شاهزادگان کاخ سعودی ایجاد شده است. در ادامه آمده است تشدید بیماری پادشاه عربستان و یا مرگ وی پیامدهای بسیاری را در مجامع بین المللی، بازار نفت و کشورهای عربی و مسلمان به همراه خواهد داشت و در صورت تشدید بحران جانشینی در عربستان، آمریکا باید در این موضوع دخالت کرده و اقداماتی را صورت دهد.

این روزنامه با بازتاب خبر بی‌تدبیری عامل گسترش تروریسم است، نوشت: رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد که اگر تدبیر و عقل بر تصمیم گیری‌های جهانی حاکم بود، شاهد افزایش تروریسم جهانی نبودیم. آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی در دیدار سفیر روسیه در جمهوری اسلامی ایران، با اشاره به اهمیت تعامل، تفاهم و گفت وگو بین کشورهای جهان برای حل مسایل سیاسی منطقه‌ای و بین المللی، گفت: هر مقدار که مشکلات سیاسی دامن جامعه جهانی را می‌گیرد، باید دیدارها مذاکرات و گفت وگوها برای حل این مسایل به ویژه بین کشورهای دوست بیشتر شود.

روزنامه ابتکار خبر از بله برون تا عروسی 16 میلیون تومان را انعکاس داد و نوشت: این روزها برنامه‌های متعددی برای تسهیل ازدواج جوانان مطرح می‌شود. جمعیت کشور به سمت پیر شدن می‌رود و برای جایگزینی نیروی کار در آینده، باید جوانان را به تشکیل خانواده ترغیب کرد. از شغل و خانه و... که بگذریم، اولین مانع برای ازدواج خود مراسم ازدواج است. گزارش میدانی از بازار عرضه کنندگان خدمات عروسی نشان می‌دهد یک مرد جوان برای برگزاری مراسم خواستگاری تا عروسی حدود 16 تا 20 میلیون تومان باید هزینه کند رقمی که برای قشرمرفه به 60 میلیون هم می‌رسد.