به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۴:۱۹
 
۲۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۰/۱۶ ساعت ۰۱:۰۲
کد مطلب : ۶۵۴۵۲
انهدام ۵ پایگاه نفتی داعش در حملات هوایی ائتلاف

کُرد‌ها کنترل مربع امنیتی کوبانی را از داعش بازپس گرفتند

گروه بين الملل: فرماندهی ائتلاف بین الملل به رهبری آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که جنگنده‌های این ائتلاف، روزهای یکشنبه و دوشنبه، پایگاه‌های نفتی تحت کنترل گروه دولت اسلامی موسوم به داعش را هدف قرار دادند.
يك چاه نفتي در كنترل داعش
يك چاه نفتي در كنترل داعش
به گزارش خبرگزاری رویترز در این بیانیه آمده است: «در نزدیکی شهر دیرالزور (شرق سوریه) ۶ حمله هوایی به پنج پایگاه‌هایی که از آن‌ها نفت خام استخراج می‌شود و همچنین یک خط لوله نفت وابسته به داعش انجام شد و علاوه بر آن، دو خودروی نظامی و یک انبار این گروه، منهدم شد.» تمرکز ائتلاف بر بمباران پایگاه‌های نفتی، پالایشگاه‌ها و مخزن‌های سوخت وابسته به داعش، به منظور جلوگیری از فروش نفت توسط این گروه صورت می‌گیرد. این گروه از راه فروش نفت به صورت قاچاق آن هم ارزان‌تر از قیمت بازار، درامدهای هنگفتی به دست می‌آورد.

جنگنده‌های ائتلاف در روزهای یکشنبه و دوشنبه، هشت بار پایگاه‌های نظامی داعش را در نزدیکی شهر عین العربی (کوبانی) واقع در شمال شرق سوریه در نزدیکی مرز ترکیه، بمباران کردند. حملات هوایی ائتلاف به مواضع داعش در عراق با انجام ۶ حمله به مناطقی در نزدیکی موصل، قائم و رمادی نیز ادامه یافت. گروه داعش، مناطق وسیعی از شمال عراق و سوریه را تصرف کرده و در این مناطق، برپایی خلافت اسلامی اعلام کرده است. حملات هوایی ائتلاف بین الملل تا حدود زیادی جلوی پیشروی داعش را گرفته است.

کُرد‌ها کنترل مربع امنیتی کوبانی را از داعش بازپس گرفتند

در همين حال پيشمرگه هاي کُرد مدافع شهر عین العرب (کوبانی) سوریه که در نزدیکی مرزهای ترکیه قرار دارد، روز دوشنبه موفق شدند به طور کامل، کنترل مربع امنیتی این شهر ر که در آن پایگاه‌های دولتی محلی قرار دارد، از شبه نظامیان داعش، باز پس گیرند. این منطقه از حدود سه ماه پیش، توسط شبه نظامیان داعش تصرف شده بود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، دیده‌بان حقوق بشر سوریه اعلام کرد «واحدهای حمایت از خلق کُرد» که از چهار ماه پیش در حمایت از شهر با شبه نظامیان داعش در نبرد هستند «به طور کامل مربع امنیتی دولتی در عین العرب را باز پس گرفتند.» این گزارش می‌افزاید که باز پس گیری مربع امنیتی، پس از درگیری‌های سنگینی روی داد که نیمه شب یکشنبه آغاز شد.

درگیری‌ها میان دو طرف در جنوب شهر عین العرب (کوبانی) همچنان ادامه دارد. این درگیری‌ها با سه حمله جنگنده‌های ائتلاف بین الملل به موضع داعش در شهر همراه شد. همچنین نیروهای پیشمرگه اقلیم کردستان عراق که برای کمک به دفاع از شهر عین العرب (کوبانی) به این شهر آمده‌اند نیز به طور پراکنده، مواضع داعش را هدف گلوله باران توپخانه‌ای قرار دادند. به گفته دیده‌بان حقوق بشر سوریه، این درگیری‌ها به کشته شدن دستکم ۱۴تن از شبه نظامیان داعش انجامید.

اکتبر گذشته شبه نظامیان داعش مربع امنیتی شهر عین العرب (کوبانی) را تصرف کردند. حمله گسترده داعش به این شهر ۱۶ سپتامبر گذشته آعاز شد و طی چند هفته توانست، بیش از نیمی از شهر را تصرف کند اما پیشروی داعش اوایل ماه نوامبر متوقف شد و پس از آن جنگجویان کُرد با پشتیبانی حملات هوایی ائتلاف بین الملل، برتری را از آن خود کردند. بنا بر اعلام دیده‌بان حقوق بشر سوریه، شبه نظامیان داعش اکنون تنها ۲۰درصد شهر عین العرب (کوبانی) را در دست دارد. مساحت شهر که بخش بزرگی از آن با خاک یکسان شده، ۶ تا ۷ کیلومتر مربع ارزیابی می‌شود.
مرجع : العربيه