به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۷:۵۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۰/۱۶ ساعت ۱۲:۴۰
کد مطلب : ۶۵۴۶۶
بانک‌ها بايد سرمایه‌گذاری مثبت داشته باشند؛

بانک‌ها متقاضیان تسهیلات را فیلتر کنند

گروه اقتصادی: رییس کل بانک مرکزی با بیان این‌که نظام بانکی در شرایط خاصی قرار گرفته است، تاکید کرد: باید تقاضای دریافت تسهیلات از بانک‌ها فیلتر شود.
بانک‌ها متقاضیان تسهیلات را فیلتر کنند
ولی‌الله سیف در میزگردی در اولین کنفرانس اقتصادی ایران با اشاره به قفل شدن 15 درصد تسهیلات نظام بانکی در قالب معوقات گفت: متاسفانه این پدیده‌ای است که نباید ادامه یابد. بنابراین باید ساختار بانک‌ها اصلاح شود. وی با بیان این‌که اگر تقاضایی برای تسهیلات پاسخ داده نمی‌شود، نباید از آن به عنوان کمبود نقدینگی و عدم همکاری بانک‌ها تعبیر کرد، گفت: این در حالی است که باید برای متقاضیان دریافت تسهیلات و منابع بانکی استاندارد‌هایی تعریف شده و براساس آن وام دریافت کنند. به‌طوری که طرح‌های دریافت‌کننده از توجیه فنی و کیفی برخوردار باشند.

سیف یکی از مسائل پیش‌روی نظام بانکی برای ایجاد انضباط را خلا استاندارد حاکمیت شرکتی عنوان کرد و گفت: متاسفانه در حالی در بسیاری از کشور‌های دنیا این استاندارد‌ها تعریف شده و بنگاه‌های اقتصادی دارای حداقلی برای دریافت تسهیلات بانکی هستند که در کشور ما چنین مساله‌ای مورد توجه نبوده است.

رییس کل بانک مرکزی همچنین با تاکید بر لزوم افزایش سرمایه در بانک‌ها به ناکافی‌بودن نسبت کفایت سرمایه اشاره داشت و گفت: هم‌اکنون نسبت کفایت سرمایه به‌طور متوسط در کشور ما حدود چهار درصد است در حالی که استاندارد جهانی آن حدود هشت درصد بوده که به 12 درصد افزایش یافته است. رییس کل بانک مرکزی در ادامه در مورد برخی انتقادات مبنی بر این‌که مدت سه ساله برای واگذاری مازاد بنگاهداری بانک‌ها زمان مناسبی نیست، یادآور شد: ما در صدد اقدامات جدی برای کاراتر‌کردن بانک ‌ها و حداکثر سازی توان تسهیلاتی آنها هستیم. این در حالی است که بخشی از این موضوع بتواند با واگذاری مازاد شرکت‌داری آنها و بازگشت به استاندارد قانونی آن تامین شود.

سیف گفت: ما نگفته‌ایم که بانک‌ها تمامی بنگاه‌های خود را واگذار کنند، بلکه می‌خواهیم آنها به مسیر اصلی بازگشته و تا 40 درصد سرمایه خود را به شرکت‌داری اختصاص دهند. وی با بیان این‌که تاکید ما برای خروج بانک‌ها از بنگاهداری تنها واگذاری سهام خود نبوده گفت: واگذاری بخشی از سهام در مدت سه سال یکی از راهکارهای بانک‌هاست. ضمن این‌که آنها می‌توانند از طریق افزایش سرمایه نیز خود را به حد مجاز بنگاهداری برسانند.

رییس کل بانک مرکزی افزود: درست است که بانک‌ها در برخی از زمینه‌ها سرمایه‌گذاری مثبت داشته و نقش موثری دارند، اما می‌توانند حتی بدون مداخله مستقیم نسبت به این موارد اقدام کنند. وی مورد دیگر انحراف بانک‌ها را در مورد املاک و مستغلات آنها دانست و گفت: در حالی باید 30 درصد پایه سرمایه آنها به املاک و مستغلات اختصاص یابد که می‌بینیم در بسیاری از موارد از این مسیر فراتر رفته است. بنابراین باید شبکه بانکی به گونه‌ای حرکت کند که بدون توجیه، منابع و مصارف خود را با یکدیگر تراز کند.

سیف همچنین در جمع خبرنگاران در مورد اظهارات اخیر معاون وزیر راه که گفته بود مسکن مهر تا سال 1397 نهایی می‌شود. با این شرایط آیا مشکلی در تامین مالی آن وجود دارد؟ گفت: پیشرفت‌های فیزیکی پروژه به عهده وزارت مسکن است و فقط مسوول تامین مالی آن بانک مرکزی خواهد بود که ما هم در این زمینه هیچ مشکلی نداریم. وی در رابطه با این‌که آیا دولت مجاز به خرید شرکتهای بانکها است؟ تاکید کرد: دولت نمی‌تواند بنگاه‌های آنها را خریداری کند و این وظیفه‌ی بازار سرمایه است تا با تجهیز منابع نسبت به خرید آنها اقدام کند.
مرجع : ایسنا